VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečné přejezdy? Ty bez závor v Martinově

Jsou opravdu ostravské železniční přejezdy nebezpečné, nebo se spíše bezpečně nechovají řidiči, kteří se k nim blíží?

4.8.2015
SDÍLEJ:

Železniční přejezd v Ostravě-Martinově. Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Je něco před 11. hodinou. Přijíždím společně s fotografem k přejezdu a otáčím se, abych zezadu na značce přečetla označení železničního přejezdu. „Našli jsme ho!" radostně hlásím ihned po zjištění, že jsme na přejezdu P 7725 v Ostravě-Martinově.

Jdu si prohlédnout okolí samotného místa. Před dvěma lety se právě na tomto přejezdu, který je zabezpečen světelnou signalizací bez závor, stala tragická nehoda osobní auto se srazilo s rychlíkem, který jel z Krnova do Svinova. Padesátiletá žena za volantem na místě zemřela. Ke srážce došlo v únoru roku 2013. Přemýšlím, co všechno se musí stát, aby se stal zdejší přejezd bezpečnějším.

Začnu od nejjednoduššího a nejviditelnějšího problému, a tím je špatná viditelnost (především z jedné strany), způsobená širokými větvemi stromů. Ty si snad samy říkají o lepší a pravidelnější údržbu, což by mělo být samozřejmostí vzhledem k tomu, že se nachází v bezprostřední blízkosti trati.

Není slyšet

Dále pak hlučnost. Pokud se k přejezdu blíží řidič a v záři slunečních paprsků nerozpozná červené výstražné blikání, musí železniční varování alespoň slyšet. Zvuky z blízké provozovny to však dokonale přebíjejí. Právě když světelná signalizace začala svými tóny oznamovat, že za pár vteřin tudy projede vlak, téměř jsem je kvůli zvukům z továrny přeslechla. Ale musím dodat, že červeně blikající světla jsem nepřehlédla.

Za chvíli opravdu tratí projížděl vlak docela velkou rychlostí. Stála jsem opodál a přiznávám, že bych se cítila bezpečněji, kdyby zde nechyběly závory.

„Já jsem taky klidnější, když jsou na přejezdu bezpečnostní závory a vše funguje, jak má," říká Denisa R. a dodává: „Vadí mi i křížení silnice s tramvajovými přejezdy. Zrovna v Kunčicích je jeden úplně katastrofální. Chybí mu světelná signalizace a ještě tam člověk pořádně nevidí," vypráví nám starostlivě mladá maminka. Její slova potvrzuje také starší paní. „Na všech přejezdech by měly být závory!" prohlašuje rázně Zdenka M., která dále pokračuje ve své cestě.

Přestavění křížení silnice a kolejí na mimoúrovňové se jeví jako nejbezpečnější forma jak pro strojvedoucí, tak pro řidiče. Přiznávám, že v téhle chvíli je to u většiny nebezpečných přejezdů nereálné. Vždyť samotná stavba nadjezdu nebo podjezdu je několikanásobně dražší ve srovnání s rekonstrukcí přejezdu.

Od přejezdu P 7725 v Martinově se pomalu s fotografem vzdalujeme a vzpomínáme na další ostravské přejezdy, na kterých se staly nehody.

„Od roku 2008 evidujeme v okrese Ostrava na železnici, kromě vleček v průmyslových areálech, tři nehody. Všechny se staly na trati mezi Třebovicemi a Děhylovem. Dvě přímo v Martinově a jedna spíše u Děhylova," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Ke všem došlo na přejezdech zabezpečených pouze světelnou signalizací bez závor.

Během posledních sedmi let tři nehody na železnici. To není strašné. Ale to, že si každá z nich vyžádala lidský život, strašné je.

LUCIE MALIŠOVÁ

Autor: Redakce

4.8.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Komerční banka

Přechod k jiné bance bude od března snazší

Z kalifornské Vandenbergovy základny odstartovala k letu na oběžnou dráhu raketa Falcon 9 americké společnosti SpaceX.
4 11

SpaceX poletí na Měsíc. Dopraví tam dva pasažéry

Nemocnice se propadají do dluhů. Bez injekcí z krajů by neměly na provoz

/INFOGRAFIKA/ Nemocnice jsou na tom stále hůř, přestože účty pojišťoven bobtnají – jen za poslední dva roky se jejich přebytky navýšily o 11,5 miliardy korun. Kde je problém? Experti tvrdí, že je české zdravotnictví špatně nastaveno.

Obejít EET? Každá sedmá provozovna na Královéhradecku porušila zákon

Neodeslání údajů či nevystavení účtenky. To byly nejčastější prohřešky podnikatelů u elektronické evidence tržeb (EET), na které přišli kontroloři z Finančního úřadu. Ti od prosince do poloviny února udělali 220 kontrol a zjistili 30 pochybení.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Dva měsíce nemoci už vás nezničí. Nemocenská by se měla zvýšit

Dlouhodobě nemocným by v příštím roce mohla stoupnout nemocenská. Zatímco nyní dostávají od 15. dne nemoci dávky ve výši 60 procent vyměřovacího základu bez ohledu na délku choroby, vláda včera navrhla, aby dávky od druhého a poté i od třetího měsíce dlouhodobé nemoci vzrostly. Po měsíci stonání by tak zaměstnanci měli nově dostávat 66 procent vyměřovacího základu, od dvou měsíců dokonce 72 procent.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies