Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat Krnova je v ohrožení

Na říjnovém setkání s občany Krnova prezentovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájení výstavby obchvatu v roce 2016 jako hotovou věc. V prosinci už je obchvat v seznamu staveb s neplatnou EIA.

15.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Černý

EIA (Environmental Impact Assessment) je dokument, který shrnuje vliv plánovaných velkých staveb na životní prostředí. Bez platné studie EIA nelze žádnou stavbu realizovat. Nyní nový zákon změnil pravidla, aby všechny posudky EIA byly v souladu s evropskými směrnicemi.

Výsledkem je seznam minimálně 65 staveb, jejichž posudky EIA lze považovat za neplatné. Důvodem je to, že Evropská komise, která hájí zájmy EU, neuznává proces EIA tak, jak dosud probíhal podle zákona z roku 1992.

Mezi stavbami, kterým EIA přestala platit a Evropská komise odmítá uznat jejich posudek vlivu na životní prostředí, je i obchvat Krnova.

Nedostatek informací

Občané Krnova vyčítají ŘSD především to, že na internetu byla zveřejněna pouze obecná trasa obchvatu ve velkém měřítku, ze které si nikdo nemohl udělat představu o řešení konkrétních úseků a křižovatek. Proto se o detailech obchvatu Krnova snažila informovat veřejnost aspoň Strana zelených, která v Krnově přizvala k diskusi příznivce i odpůrce této stavby.

Paradox je, že na nedostatek informací o problémech plánovaných velkých staveb si stěžují nejen občané, ale dokonce i bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), který vystoupil v parlamentu na toto téma.

Stanjura: seznam ohrožených akcí

Na to, že vláda má k dispozici seznam stavebních akcí ohrožených v důsledku neplatné EIA upozornil kolegy v parlamentu Zbyněk Stanjura.

„Už asi popáté za poslední tři týdny chci upřít vaši pozornost na EIA. Přestože se ptám premiéra, tu se ptám ministra životního prostředí, tu ministra dopravy, tak nikdo k tomu nechce vystoupit. Dovolte mi, abych odcitoval z materiálu, který v takovém poloutajeném režimu projednala vláda 2. prosince.

Je tam seznam 65 akcí, u kterých je ohroženo čerpání financí v celkové výši až devadesát miliard korun," dožadoval se informací o aktuální situaci poslanec Zbyněk Stanjura, když parlament projednával návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2016.

Stanjura upozornil na vysoké riziko, že desítky stavebních akcí, mezi kterými je rovněž obchvat Krnova, bez EIA ztratí nárok na evropské dotace, což vážně ohrozí jejich plánované financování.

„Všechny akce, které tam jsou se budou muset platit jenom z českých peněz, a na to nemáme dostatečné rozpočtové zdroje, to myslím, že je všem jasné," dodal Stanjura k seznamu ohrožených staveb a upozornil kolegy poslance, že bez evropské finanční pomoci nezačnou v letech 2016 ani 2017, ale nejdřív až v příštím volebním období. Odložení tolika veřejných staveb by byla pohroma pro řadu českých firem, které působí v oblasti stavebnictví.

„Takže já bych chtěl, aby vláda zvažovala i tu krajní variantu a domáhala se našich práv, České republiky, i právní cestou, pokud neuspěje politické vyjednávání," navrhl východisko Stanjura.

Ministr Ťok: snažím se to řešit v Bruselu

Podle ministra doprava Dana Ťoka se problematika EIA měla začít řešit už před pěti lety, tedy v době, kdy byl Stanjura ministrem dopravy v Nečasově vládě. „Pět let se nic nedělo. Nebýt toho, tak by ta EIA dnes nevypadala, jak vypadá.

Na druhé straně děláme kroky k tomu, abychom ty věci napravili a abychom našli nějaký rozumný kompromis," reagoval na Stanjurovo vystoupení ministr dopravy Ťok a všechny ujistil, že on i jeho kolegové při jednáních s Bruselem dělají maximum.

Příznivci obchvatu mají těžké časy

Také expert na dopravu z krnovské organizace Strany Zelených Michael Cestr, který se detailně věnuje problematice obchvatu, vidí hlavní problém v tom, že směrnice Evropské unie o EIA nebyla zapracována do zákona už podstatně dříve.

„To, že jsme to udělali až nyní „pod nátlakem" způsobuje přesně tyto problémy. Bez ohledu na to, jaký mám názor na obchvat Krnova, tak jeho podporovatelům nezávidím ty infarktové stavy. U každé stavby je lepší rozhodnutí, které prostě bude platit," uvedl k současné situaci kolem obchvatu Krnova Michael Cestr.

Město Krnov dál počítá s demolicemi

Obchvat Krnova je součástí významného mezinárodního dopravního koridoru, kterému se říká Slezský kříž. Obce, které leží kolem dopravního tahu Ostrava - Krnov založily Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. Předseda tohoto sdružení Martin Dostál věří, že už se kompromis ohledně EIA už rýsuje a v tomto optimistickém duchu uklidňoval členské města a obce, které mohou přijít o slíbené obchvaty a podobné dopravní stavby.

Město Krnov se zavázalo vykoupit a provést velmi nákladnou demolici domu u Řempa, který by obchvat úplně odříznul od zbytku města. Navzdory problémům, se kterými se obchvat v současnosti potýká, v Krnově přípravy demolice běží dál.

V rozpočtu na rok 2016 se na demolici domu u Řempa pamatuje částkou šesti milionů korun a probíhají jednání na stavebním úřadě ve věci získání demoličního výměru," potvrdila mluvčí krnovské radnice Dita Círová.

Autor: František Kuba

15.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení