VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchvat Krnova je v ohrožení

Na říjnovém setkání s občany Krnova prezentovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájení výstavby obchvatu v roce 2016 jako hotovou věc. V prosinci už je obchvat v seznamu staveb s neplatnou EIA.

15.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Černý

EIA (Environmental Impact Assessment) je dokument, který shrnuje vliv plánovaných velkých staveb na životní prostředí. Bez platné studie EIA nelze žádnou stavbu realizovat. Nyní nový zákon změnil pravidla, aby všechny posudky EIA byly v souladu s evropskými směrnicemi.

Výsledkem je seznam minimálně 65 staveb, jejichž posudky EIA lze považovat za neplatné. Důvodem je to, že Evropská komise, která hájí zájmy EU, neuznává proces EIA tak, jak dosud probíhal podle zákona z roku 1992.

Mezi stavbami, kterým EIA přestala platit a Evropská komise odmítá uznat jejich posudek vlivu na životní prostředí, je i obchvat Krnova.

Nedostatek informací

Občané Krnova vyčítají ŘSD především to, že na internetu byla zveřejněna pouze obecná trasa obchvatu ve velkém měřítku, ze které si nikdo nemohl udělat představu o řešení konkrétních úseků a křižovatek. Proto se o detailech obchvatu Krnova snažila informovat veřejnost aspoň Strana zelených, která v Krnově přizvala k diskusi příznivce i odpůrce této stavby.

Paradox je, že na nedostatek informací o problémech plánovaných velkých staveb si stěžují nejen občané, ale dokonce i bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS), který vystoupil v parlamentu na toto téma.

Stanjura: seznam ohrožených akcí

Na to, že vláda má k dispozici seznam stavebních akcí ohrožených v důsledku neplatné EIA upozornil kolegy v parlamentu Zbyněk Stanjura.

„Už asi popáté za poslední tři týdny chci upřít vaši pozornost na EIA. Přestože se ptám premiéra, tu se ptám ministra životního prostředí, tu ministra dopravy, tak nikdo k tomu nechce vystoupit. Dovolte mi, abych odcitoval z materiálu, který v takovém poloutajeném režimu projednala vláda 2. prosince.

Je tam seznam 65 akcí, u kterých je ohroženo čerpání financí v celkové výši až devadesát miliard korun," dožadoval se informací o aktuální situaci poslanec Zbyněk Stanjura, když parlament projednával návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2016.

Stanjura upozornil na vysoké riziko, že desítky stavebních akcí, mezi kterými je rovněž obchvat Krnova, bez EIA ztratí nárok na evropské dotace, což vážně ohrozí jejich plánované financování.

„Všechny akce, které tam jsou se budou muset platit jenom z českých peněz, a na to nemáme dostatečné rozpočtové zdroje, to myslím, že je všem jasné," dodal Stanjura k seznamu ohrožených staveb a upozornil kolegy poslance, že bez evropské finanční pomoci nezačnou v letech 2016 ani 2017, ale nejdřív až v příštím volebním období. Odložení tolika veřejných staveb by byla pohroma pro řadu českých firem, které působí v oblasti stavebnictví.

„Takže já bych chtěl, aby vláda zvažovala i tu krajní variantu a domáhala se našich práv, České republiky, i právní cestou, pokud neuspěje politické vyjednávání," navrhl východisko Stanjura.

Ministr Ťok: snažím se to řešit v Bruselu

Podle ministra doprava Dana Ťoka se problematika EIA měla začít řešit už před pěti lety, tedy v době, kdy byl Stanjura ministrem dopravy v Nečasově vládě. „Pět let se nic nedělo. Nebýt toho, tak by ta EIA dnes nevypadala, jak vypadá.

Na druhé straně děláme kroky k tomu, abychom ty věci napravili a abychom našli nějaký rozumný kompromis," reagoval na Stanjurovo vystoupení ministr dopravy Ťok a všechny ujistil, že on i jeho kolegové při jednáních s Bruselem dělají maximum.

Příznivci obchvatu mají těžké časy

Také expert na dopravu z krnovské organizace Strany Zelených Michael Cestr, který se detailně věnuje problematice obchvatu, vidí hlavní problém v tom, že směrnice Evropské unie o EIA nebyla zapracována do zákona už podstatně dříve.

„To, že jsme to udělali až nyní „pod nátlakem" způsobuje přesně tyto problémy. Bez ohledu na to, jaký mám názor na obchvat Krnova, tak jeho podporovatelům nezávidím ty infarktové stavy. U každé stavby je lepší rozhodnutí, které prostě bude platit," uvedl k současné situaci kolem obchvatu Krnova Michael Cestr.

Město Krnov dál počítá s demolicemi

Obchvat Krnova je součástí významného mezinárodního dopravního koridoru, kterému se říká Slezský kříž. Obce, které leží kolem dopravního tahu Ostrava - Krnov založily Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. Předseda tohoto sdružení Martin Dostál věří, že už se kompromis ohledně EIA už rýsuje a v tomto optimistickém duchu uklidňoval členské města a obce, které mohou přijít o slíbené obchvaty a podobné dopravní stavby.

Město Krnov se zavázalo vykoupit a provést velmi nákladnou demolici domu u Řempa, který by obchvat úplně odříznul od zbytku města. Navzdory problémům, se kterými se obchvat v současnosti potýká, v Krnově přípravy demolice běží dál.

V rozpočtu na rok 2016 se na demolici domu u Řempa pamatuje částkou šesti milionů korun a probíhají jednání na stavebním úřadě ve věci získání demoličního výměru," potvrdila mluvčí krnovské radnice Dita Círová.

Autor: František Kuba

15.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lubomír Bystroň nacistický poklad na Budišovsku hledá už více než dvacet let.
DOTYK.CZ
4

Nacistický poklad na Budišovsku: reálná možnost anebo čirá utopie?

Ilustrační foto.
7

Psychicky nemocný muž se popral s policisty, pak skočil z mostu

Sportovní veteráni aneb když Jágr, Hilgertová a spol. zastaví čas

V kolika letech ukončit profesionální dráhu sportovce? Jedny pošle do předčasného důchodu zranění, druzí už zkrátka nemají motivaci. Je to ale ještě jedna skupina. Reprezentanti, kteří svůj sport milují natolik, že ani zdravotní lapálie jim jejich kariéru neukrátí. Před nimi je třeba smeknout.

V obchodě už jen s účtenkou. Startuje EET

Malé krámky i velké supermarkety. Řeznictví, pekařství, trafiky nebo třeba prodejny textilu a obuvi. Tam všude už ve středu dostanete – nebo byste alespoň teoreticky měli dostat – povinnou účtenku.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies