„Vypadá to tu otřesně. Je to tu posprejované a v těch smradlavých výtazích se nedá jezdit. Bezdomovců na nástupištích moc není. To spíš na východní straně u průchodu směrem na Anenskou. Člověk aby se tam bál projít," sdělil Lubomír Kantor z Opavy.

Výjimkou není ani poškození fasády zrekonstruované budovy vandaly. „S tímto problémem bojujeme neustále. Malým nádražím, jako je to opavské, ale bohužel chybí lidé, kteří by na bezpečnost a pořádek dohlíželi. To se pojí se zavedením dálkového řízení provozu.

Člověka jednoduše nahradil počítač," podotkl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Drobné nepříjemnosti řeší ochranka z firmy Securitas, s níž mají České dráhy plošnou smlouvu pro celou republiku, Problémové lidi vykáže, usměrní a případně přivolá strážníky. Podle mluvčí městské policie Petry Stonišové počet evidovaných přestupků v posledních dvou až třech měsících nestoupá.

Problémy způsobují převážně podnapilí bezdomovci, které strážníci buď vykážou z prostor nádraží, nebo je odvezou na protialkoholní záchytnou stanici. „V jednom případě zasahovali i u potyčky podnapilé osoby bez domova, která se vzpírala zásahu člena ochranky a udeřila jej do hlavy," uvedla Stonišová.

Podle přednosty stanice Opava východ Lubomíra Mendroka se však poté, co městská policie dotyčného zajistí, často tato osoba objeví znovu. „Je to trvalý problém a mnohdy běh na dlouhou trať. Měli jsme zde jednoho bezdomovce, který opakovaně bezdůvodně napadal kolemjdoucí. Nelze to vyřešit jinak, než že na něj napadený podá trestní oznámení," popsal Mendrok.

Bezdomovci motají hlavu zaměstnancům stanice hlavně v zimě. „České dráhy spravují pouze kryté nástupiště a vnitřní prostory nádraží jako vestibul a čekárnu, takže v letních měsících řešíme jen minimum problémů.

V zimě to bývá zpravidla mnohem horší. Bezdomovci se stahují dovnitř do tepla a mnohdy obtěžují cestující i prodejce ve stáncích," řekl přednosta stanice Opava východ Lubomír Mendrok. Prodavač v trafice, jenž si nepřál být jmenován, se setkal i s vyhrožováním. „Opilec vyhrožoval vedoucí, že ji zmlátí, pokud mu nedá cigarety," popsal prodavač.

Výskytu bezdomovců a posprejovaných ploch si všimli i členové Opavského železničního klubu, který se snaží opavské železnice propagovat. Na řešení situace však nemají ani finanční prostředky, ani dostatek dobrovolníků. Poslední renovační iniciativu vyvíjeli zhruba před deseti lety.

„Natírali jsme strojní budku a okolí točny lokomotiv. Dnes už je značně poničená," uvedl předseda klubu Pavel Horna.

Sprejerství spadá do kompetence Policie České republiky. Graffiti na nádražích řeší a následně i eviduje oddělení železniční policie a doprovodu vlaků v Ostravě. Podle mluvčí opavské policie Pavly Welnové je tyto případy obecně obtížné objasnit.

„Ne vždy existuje svědek události a sprejeři jsou aktivní především v noci," uvedla Welnová. Může se stát, že pachatel změní svůj podpis neboli tag, a tak je složitější jej s konkrétními případy spojit.

Situaci na východním nádraží ztěžuje také absence kamerového systému. O jeho zavedení teprve České dráhy spolu se Správou železniční dopravní cesty, kterým patří velká část venkovních prostor nádraží, a městem Opava jednají. Rozhodnutí padne na základě výsledků studie proveditelnosti.

Kamerový systém by podle přednosty stanice Mendroka usnadnil policii dohled nad situací a řešení případných přestupků.

Poslední rekonstrukci zažilo opavské nádraží na začátku června, kdy se připravovalo na slavnostní vypravení rychlíku do Prahy. „Opravovali jsme poškozené parapety, opadanou omítku a podchod. Od té doby jsme zaznamenali jen jeden posprejovaný prostor, a sice bývalou úschovnu kol. Je v suterénu, takže to naštěstí není tak vidět," uvedl Mendrok a doufá, že nádraží v tomto stavu vydrží alespoň půl roku.

Veškeré opravy fasády jsou totiž velmi nákladné. „K větší rekonstrukci se většinou uchylujeme až tehdy, kdy je to opravdu nezbytné. Hanlivé malůvky se ale snažíme odstranit okamžitě," doplnil Mendrok.

Někteří pravidelní cestující přestali vzhled východního nádraží vnímat, jedním z nich je Dalibor Minarčík z Opavy. „Denně jezdím vlakem do práce, takže jsem si zvykl. Víc než posprejovaný podchod mi vadí cedule stánkařů u zábradlí. Překážejí i starým lidem, kteří by se tam chtěli opřít," poznamenal Minarčík.

Nádraží Opava Východ se roku 2012 stalo Nejkrásnějším nádražím v České republice. Tehdy byla budova po celkové rekonstrukci, což podle nynějšího přednosty stanice Lubomíra Mendroka přispělo k vítězství nádraží. Kromě celkového stavu budovy porota hodnotila také personál a jeho přístup k cestujícím nebo služby poskytované stanicí.

Mezi finalisty, které východní nádraží před třemi lety porazilo, bylo nádraží v České Třebové, Jindřichově Hradci či Bělé nad Radbuzou. V soutěži hlasovalo přes osm a půl tisíce lidí. Od té doby se v soutěži neumístilo, do letošního ročníku jej dosud nikdo nenominoval.

Barbora Halbová, Lada Poštulková