VYBERTE SI REGION

Osoblažka přišla demolicí o své nejmenší nádraží

Bruntálsko - Úzkokolejka Osoblažka láká fanoušky množstvím technických rarit. Patřila k nim i nejkratší manipulační kolej v Horních Povelicích. Kolej i nádraží už navždy zmizely.

13.1.2015 2
SDÍLEJ:

Zastávka s nákladištěm Horní Povelice se až do srpna roku 2008 honosila rekordem. Byla zde nejkratší manipulační kolej v síti českých železnic. Manipulační kolej stačila na odstavení pouze jediného vagonu.Foto: Slezské zemské dráhy

Projekt Technotrasa zařadil úzkokolejku Osoblažku mezi dvanáct nejvýznamnějších industriálních památek v Moravskoslezském kraji. Každoročně sem parní jízdy přilákají tisíce železničních nadšenců z celé Evropy.

V nové sezoně 2015 se ale příznivci Osoblažky musí smířit s jednou nemilou změnou. Dlouhodobě zanedbané nádraží v Horních Povelicích se dostalo do havarijního stavu, takže jeho majitel, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), nechal provést demolici.

Zeman se pokochal a demolice začala

Poslední parní jízdu kolem historické nádražní budovy Horní Povelice loni v listopadu absolvoval vlak, který vezl prezidenta Miloše Zemana, hejtmana Miroslava Nováka a člena dozorčí rady Českých drah senátora Jaroslava Palase.

Pár týdnů po tom, co se nádražím v Horních Povelicích naposledy pokochali nejvyšší představitelé státu a kraje, začaly demoliční práce. Dnes už má Osoblažka o jednu nádražní budovu méně.

Smutná zpráva

Provozovatelé parních jízd se s tím jen těžko smiřují. „Je to pro nás smutná zpráva, ale vzniklou situaci docela chápeme. Bohužel SŽDC o tuto budovu dlouhodobě nejevila zájem a její demolice byla jen otázkou času. Chtěl bych ovšem pochválit lidi z Osoblažska, kteří si toho všimli jako první.

Je vidět, že jim úzkokolejka není lhostejná," řekl předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky David Chovančík.

Demolici nádraží předcházelo správní řízení, ke kterému se k odstranění budovy kladně vyjádřila i obec Liptaň, pod níž Horní Povelice správně patří. Důvod byl prostý. Neutěšený stav objektu završilo zhroucení střechy, takže její stav ohrožoval bezpečnost. Ukázalo se, že není možné zabránit vstupu cizích osob, zejména nezletilých.

Dvacet let chátrání

Nejmenší nádraží na Osoblažské úzkokolejce bylo opuštěné a neudržované asi dvě desetiletí. Staniční budovu opustil poslední zaměstnanec pravděpodobně ještě před válkou, kdy zde byla zrušena pokladna.

V následujících desetiletích byla ještě budova obydlena, ale nikdy zde moc cestujících nenastupovalo ani nevystupovalo. Nádraží totiž bylo postaveno daleko od Horních Povelic, takže železnice zde těžko mohla konkurovat autobusům.

Cestující na osoblažské úzkolejce se dnes při pohledu z okna jen těžko smiřují s tím, jaké torzo zbylo z historického nádraží Horní Povelice.

Cestující na osoblažské úzkolejce se dnes při pohledu z okna jen těžko smiřují s tím, jaké torzo zbylo z historického nádraží Horní Povelice. foto: DENÍK / Fidel Kuba

.

Leda tak útulna pro strašidla

Nádraží zůstalo definitivně opuštěné od poloviny devadesátých let. Zhoršující se stav vyvrcholil propadem části střechy na jaře 2014.

„Tato budova se hodila maximálně jako útulna pro strašidla, při strašidelném vlaku, který jsme vypravili na konci srpna," poznamenal s úsměvem Pavel Schreier ze Slezských zemských drah a dodal, že důležité je zamyslet se nad využitím ostatních zbývajících nádražních budov na Osoblažce, které jsou sice v daleko lepším stavu, ale chátrání zde stále plíživě pokračuje.

Bez koncepčního využití se bude zhoršovat stav většiny nádražních objektů.

Najdou obce nádražím využití?

O využití nádražních budov na osoblažské úzkokolejce usiluje obecně prospěšná společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, kterou před rokem založily obce okolo trati. Společnost jedná se Správou železniční dopravní cesty o převzetí budov a jejich vhodném využití.

„Spolupracujeme také s touto společností. Nádražní budova v Horních Povelicích pro svůj opravdu neutěšený stav již bohužel nebyla v této oblasti zájmu. Nyní je třeba zachránit ostatní budovy. Je ovšem nutno jednat rychle. Například do budovy ve Slezských Rudolticích již začíná děravou střechou zatékat," naznačil David Chovančík z Klubu přátel osoblažské úzkokolejky.

Zastávka Horní PoveliceHorní Povelice byly původně zastávkou s nákladištěm. Odbočovala zde manipulační kolej o délce postačující na odstavení jednoho vagónu a pyšnila se tak titulem nejkratší manipulační koleje na síti státních železnic.

Manipulační kolej nebyla již dlouhá léta používána, a proto byla při údržbě trati v srpnu roku 2008 snesena. Ke stanici patřily ještě dřevěné veřejné záchodky a čekárna. Kdy byly zlikvidovány dřevěné záchody nám není známo, ale dřevěná čekárna zůstala stát v jakési provizorní formě dosud.

V roce 2015 by se měla upravit tak, aby sloužila jako přístřešek pro cestující. zdroj: Slezské semské dráhy

Autor: František Kuba

13.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies