VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Osoblažka přišla demolicí o své nejmenší nádraží

Bruntálsko - Úzkokolejka Osoblažka láká fanoušky množstvím technických rarit. Patřila k nim i nejkratší manipulační kolej v Horních Povelicích. Kolej i nádraží už navždy zmizely.

13.1.2015 2
SDÍLEJ:

Zastávka s nákladištěm Horní Povelice se až do srpna roku 2008 honosila rekordem. Byla zde nejkratší manipulační kolej v síti českých železnic. Manipulační kolej stačila na odstavení pouze jediného vagonu.Foto: Slezské zemské dráhy

Projekt Technotrasa zařadil úzkokolejku Osoblažku mezi dvanáct nejvýznamnějších industriálních památek v Moravskoslezském kraji. Každoročně sem parní jízdy přilákají tisíce železničních nadšenců z celé Evropy.

V nové sezoně 2015 se ale příznivci Osoblažky musí smířit s jednou nemilou změnou. Dlouhodobě zanedbané nádraží v Horních Povelicích se dostalo do havarijního stavu, takže jeho majitel, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), nechal provést demolici.

Zeman se pokochal a demolice začala

Poslední parní jízdu kolem historické nádražní budovy Horní Povelice loni v listopadu absolvoval vlak, který vezl prezidenta Miloše Zemana, hejtmana Miroslava Nováka a člena dozorčí rady Českých drah senátora Jaroslava Palase.

Pár týdnů po tom, co se nádražím v Horních Povelicích naposledy pokochali nejvyšší představitelé státu a kraje, začaly demoliční práce. Dnes už má Osoblažka o jednu nádražní budovu méně.

Smutná zpráva

Provozovatelé parních jízd se s tím jen těžko smiřují. „Je to pro nás smutná zpráva, ale vzniklou situaci docela chápeme. Bohužel SŽDC o tuto budovu dlouhodobě nejevila zájem a její demolice byla jen otázkou času. Chtěl bych ovšem pochválit lidi z Osoblažska, kteří si toho všimli jako první.

Je vidět, že jim úzkokolejka není lhostejná," řekl předseda Klubu přátel osoblažské úzkokolejky David Chovančík.

Demolici nádraží předcházelo správní řízení, ke kterému se k odstranění budovy kladně vyjádřila i obec Liptaň, pod níž Horní Povelice správně patří. Důvod byl prostý. Neutěšený stav objektu završilo zhroucení střechy, takže její stav ohrožoval bezpečnost. Ukázalo se, že není možné zabránit vstupu cizích osob, zejména nezletilých.

Dvacet let chátrání

Nejmenší nádraží na Osoblažské úzkokolejce bylo opuštěné a neudržované asi dvě desetiletí. Staniční budovu opustil poslední zaměstnanec pravděpodobně ještě před válkou, kdy zde byla zrušena pokladna.

V následujících desetiletích byla ještě budova obydlena, ale nikdy zde moc cestujících nenastupovalo ani nevystupovalo. Nádraží totiž bylo postaveno daleko od Horních Povelic, takže železnice zde těžko mohla konkurovat autobusům.

Cestující na osoblažské úzkolejce se dnes při pohledu z okna jen těžko smiřují s tím, jaké torzo zbylo z historického nádraží Horní Povelice.

Cestující na osoblažské úzkolejce se dnes při pohledu z okna jen těžko smiřují s tím, jaké torzo zbylo z historického nádraží Horní Povelice. foto: DENÍK / Fidel Kuba

.

Leda tak útulna pro strašidla

Nádraží zůstalo definitivně opuštěné od poloviny devadesátých let. Zhoršující se stav vyvrcholil propadem části střechy na jaře 2014.

„Tato budova se hodila maximálně jako útulna pro strašidla, při strašidelném vlaku, který jsme vypravili na konci srpna," poznamenal s úsměvem Pavel Schreier ze Slezských zemských drah a dodal, že důležité je zamyslet se nad využitím ostatních zbývajících nádražních budov na Osoblažce, které jsou sice v daleko lepším stavu, ale chátrání zde stále plíživě pokračuje.

Bez koncepčního využití se bude zhoršovat stav většiny nádražních objektů.

Najdou obce nádražím využití?

O využití nádražních budov na osoblažské úzkokolejce usiluje obecně prospěšná společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, kterou před rokem založily obce okolo trati. Společnost jedná se Správou železniční dopravní cesty o převzetí budov a jejich vhodném využití.

„Spolupracujeme také s touto společností. Nádražní budova v Horních Povelicích pro svůj opravdu neutěšený stav již bohužel nebyla v této oblasti zájmu. Nyní je třeba zachránit ostatní budovy. Je ovšem nutno jednat rychle. Například do budovy ve Slezských Rudolticích již začíná děravou střechou zatékat," naznačil David Chovančík z Klubu přátel osoblažské úzkokolejky.

Zastávka Horní PoveliceHorní Povelice byly původně zastávkou s nákladištěm. Odbočovala zde manipulační kolej o délce postačující na odstavení jednoho vagónu a pyšnila se tak titulem nejkratší manipulační koleje na síti státních železnic.

Manipulační kolej nebyla již dlouhá léta používána, a proto byla při údržbě trati v srpnu roku 2008 snesena. Ke stanici patřily ještě dřevěné veřejné záchodky a čekárna. Kdy byly zlikvidovány dřevěné záchody nám není známo, ale dřevěná čekárna zůstala stát v jakési provizorní formě dosud.

V roce 2015 by se měla upravit tak, aby sloužila jako přístřešek pro cestující. zdroj: Slezské semské dráhy

Autor: František Kuba

13.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pražský hrad.
8

Porno na počítači prezidenta. Národní bezpečnostní úřad o tom nevěděl

Předseda KDU-ČSL a místopředseda vlády Pavel Bělobrádek (vpravo) a 1. místopředseda strany a ministr zemědělství Marian Jurečka.
4 8

Devět procent. Lidovci a STAN by se do Sněmovny společně nedostali

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Tisíce květů vzácného šafránu bělokvětého rozkvetly u Lačnova

Tisíce květů vzácného šafránu bělokvětého rozkvetly nyní na loukách a zahradách v okolí Lačnova na Vsetínsku. Lokalit je 18, k největším patří například louka za školou nebo na Sucháčkových pasekách, tam bývá až 20.000 nebo 30.000 květů, řekl dnes Milan Orálek z Českého svazu ochránců přírody Valašské Meziříčí.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Jarolím: 6:0? Po první půli jsem těch branek čekal ještě víc

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ První půle na výbornou, druhá už slabší, celkově však spokojenost. Tak ve zkratce zhodnotil kvalifikační výhru 6:0 nad San Marinem kouč české fotbalové reprezentace Karel Jarolím.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies