VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ostrava šetří, chce omezit autobusy do okolních obcí. Co na to starostové?

Ostrava - Už od ledna příštího roku by mohly být omezeny některé autobusové spoje do Bohumína a na Hlučínsko. Město chce, aby se tamní obce více podílely na jejich provozních nákladech.

19.9.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: archiv Deníku

Více než čtyři sta tisíc korun chce v příštím roce ušetřit město Ostrava tím, že sníží svůj podíl na financování autobusových linek, které zajíždějí mimo město. V praxi to znamená, že pokud více nepřiplatí kraj nebo dotčená města a obce, linky budou redukovány nebo zrušeny. Jejich starostové obdrží v nejbližších dnech dopis, ve kterém bude konkrétně vyčíslena částka, kterou budou muset dokrýt z vlastních peněz.

Co na to starostové?

„Z naší strany jde o legitimní požadavek směrem ke starostům. Pokud budou vnímat, že je to potřebná služba pro občany, tak jim nezbývá než financování těchto záležitostí přijmout," uvedl Tomáš Sucharda, náměstek ostravského primátora, který má na starosti dopravu.

Dotknout se to má zejména Hlučínska, kde je navrhováno zrušení podpory linek 68, 69, 290 a 292. Některé z těchto autobusů zajíždějí nejen do Hlučína, ale pokračují i dále do okolních obcí. Jestliže si tedy i ony nepřiplatí, hrozí zrušení nebo omezení těchto linek o víkendech. Ostrava vyčíslila, že jen tímto krokem ušetří 412 tisíc korun.

„Úspory hledáme i my," říká na to starosta Hlučína Pavol Kubuš. „Ten systém financování je nespravedlivý, protože až do Hlučína doplácíme my i na autobusy, které jenom ve městě zastaví, ale pak pokračují dále. Budeme zvažovat, zda tyto linky podpoříme, protože je všechny nepotřebujeme," říká s tím, že právě na jejich provozu by se měly větší mírou podílet obce, kterými autobusy pak projíždějí.

Úvahy o úsporách jsou však vedeny i směrem opačným na Karvinsko. Linka číslo 23, která dnes zajíždí až do Bohumína, by nově mohla končit v Rychvaldu. Zde by lidé mohli přestoupit na linky 557 a 558. Jestli to však bude od Nového roku, zatím není jisté. Bohumín sice změnu odsouhlasil, ale pouze pod podmínkou, že cestující budou jezdit za stejné jízdné. Tím pádem bude třeba dořešit návaznost přestupů v Rychvaldu. To je ale zase vázáno na celostátní změnu jízdního řádu u linek, které provozuje ČSAD Karviná. Nicméně úspora už byla vyčíslena na 77 tisíc korun ročně. „Proti omezení linky 23 výhrady nemáme, a to za předpokladu, že zůstane zachována četnost a návaznost spojů," uvedla mluvčí bohumínské radnice Lucie Balcarová.

Bohumínu se nelíbí ukončení linky na Hlavním nádraží
V Ostravě mají vzniknout celkem čtyři velké přestupní terminály. Odsud by lidé měli dále cestovat jen městskou dopravou.

Autobusová doprava, zejména linky, které se do Ostravy sjíždějí z okolních okresů, by dříve či později mohly končit na hranici města. Taková je filozofie ostravských radních, kteří si tímto krokem slibují nejen zlepšení životního prostředí ve městě, ale hlavně větší naplnění městské pokladny z tržeb za jízdné v městské dopravě. „V současné době probíhají intenzivní jednání s dotčenými obcemi o změnách, které by mohly platit už od 9. prosince," říká Tomáš Sucharda, náměstek ostravského primátora pro dopravu. Město chce, aby už od prosince končily karvinské linky 555, 591 a 592 na Hlavním nádraží v Přívoze a nezajížděly dále. Dnes zavezou cestující až na autobusové nádraží v centru města.

Bohumín, kterého se zkrácení linky 555 bezprostředně dotkne, se ostře ohradil. „Tyto záměry by měla Ostrava posuzovat citlivě, aby naopak nepřibylo aut a neubylo cestujících. Naprostá většina Bohumíňáků tuto změnu v rozsáhlém průzkumu odmítla jako zcela nevyhovující," reagoval starosta Bohumína Petr Vícha. Do ankety na toto téma se zapojilo na osm set lidí. Tři čtvrtiny respondentů odpověděly, že autobusem jezdí až na ÚAN, případně most Pionýrů v centru. Zároveň vyjádřili rezolutní nesouhlas s ukončením linky v Přívoze. Jak Sucharda nastínil, město má koncepci vybudovat celkem čtyři velké přestupní terminály. Ten ve Svinově již funguje a roční úspory se odhadují na milion korun. Další se každým dnem začne budovat na Hranečníku. „Původní projektové náklady ve výši 214 milionů korun se podařilo veřejnou soutěží snížit o 30 procent. Čeká se jen na podpis smlouvy a hned se začne kopat," uvedl Sucharda. Dokončení stavby odhaduje na začátek roku 2015. Třetím terminálem má být přednádražní prostor v Přívoze, kde už by od prosince mohly končit zmíněné linky. Výstavba přestupního terminálu na Dubině by měla být poslední velkou investicí tohoto typu v Ostravě, s časovým horizontem roku 2017.

Autor: Iva Mušálková

19.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
2 10

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

ilustrační fotografie
14

Pro a proti: Facka jako násilí. Zrušíme fyzické tresty dětí?

Revitalizace se blíží, v Ládví zavřou obchoďák

Revitalizace prostoru náměstí u metra Ládví se blíží, začíná už na jaře a na její realizaci by mělo stačit 12 měsíců. V rámci zkrášlování prostředí zavře společnost Regata Čechy obchodní dům. Opravovat začnou za rok na jaře.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

Facebook je zajatcem politiky

Baracka Obamu dostal Facebook do Bílého domu. Zdeňka Škromacha bazénková selfie z politiky vylila. Jak si politické celebrity vedou na této sociální síti?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies