Paní Sládková byla zvyklá cestovat po práci večer z Poruby domů na Fifejdy autobusem číslo 37. Nasedla u fakultní nemocnice a spolu s dalšími mnoha lidmi jela až na jedno z největších ostravských sídlišť. Od 3. března ale linka 37 jezdí po osmé hodině večerní jen do Svinova a ti, kdo chtějí jet dál, jak byli dříve zvyklí, musí přestoupit…

„S přestupem ve Svinově a na Sokola Tůmy se teď dostanu domů zhruba za hodinu jinak trasa trvala bez přestupu něco kolem dvaceti minut. Takové přestupování ve večerních hodinách je hlavně pro ženy při dnešní bezpečnosti v ulicích města hodně nepříjemné," posteskla si Hana Sládková.

Sepsali petici

Podobných negativních zkušeností se změnami MHD chodí do redakce Deníku celá řada. Zajímavé je, že se mnohdy netýkají nejvíce medializovaných změn tedy tramvajových linek 4, 9 či 13 a autobusů 36, 48 nebo 99 , ale i spojů, které jezdí v okrajovějších částech města.

Lidem ve Slezské Ostravě tak například vadí, že autobus číslo 22 nyní mimo špičku nejezdí až do centra jako dříve, ale končí na hrůzostrašně působící zastávce Důl Heřmanice, kde je třeba čekat na přestup na trolejbus. Občané už kvůli tomuto omezení dokonce sepsali petici.

„Nejenže linka 22 nyní nejezdí do centra Ostravy, ale nedostaneme se s ní mimo špičku ani do lokality Dolu Petr Bezruč. Lidé tam přitom potřebují jezdit do zdravotnického zařízení, do jediného supermarketu v obvodu Slezská Ostrava, a v neposlední řadě zde přestupují na linku 104, která je doveze k tramvajím," přiblížil další problém s MHD Marcel Navrátil, jeden z obyvatel Slezské Ostravy.

Další nesmyslná změna pak podle čtenářů postihla i trolejbusovou dopravu, na kterou přitom velké změny jízdních řádů čekají až od 1. září. „Jezdil jsem linkou 108 po páté hodině z centra města do Mariánských Hor. Nedávno jsem na svůj spoj ale čekal marně, byl zrušen a jede až o deset minut později. Kuriózní je, že nyní přijede trolejbus 108 na zastávku přesně ve stejnou chvíli jako linka 102, která pak stojí na řadě stejných zastávek. Taková úsporná opatření nedávají logiku," vyjádřil se další nespokojený cestující.

Náprava?

Na radnici města i v Dopravním podniku Ostrava o současné nespokojenosti mnoha lidí dobře vědí.

„Dosud jsme obdrželi na dvě stovky připomínek a dvě desítky pochval ke změnám v organizaci dopravy. Domnívám se, že reakce veřejnosti odpovídá rozsahu změn, které jsou důsledkem zhoršených možností financování MHD ze strany města," uvedl mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Podle mluvčí magistrátu Andrey Vojkovské by se některé problémy, které změny jízdních řádů přinesly, měly už brzy napravit.

„Na základě provedených sledování budou v nejbližší době řešeny kapacitní problémy na linkách, které byly i předmětem stížností cestujících," poznamenala Vojkovská s tím, že další možné úpravy lze očekávat, až dopravní experti stížnosti vyhodnotí komplexně. Tedy se zavedením letního jízdního řádu nebo na podzim.

Závěrem ještě mluvčí města zdůraznila, že město dělá hodně pro zkvalitnění hromadné dopravy.

„Ostrava dlouhá léta dotuje dopravní podnik více než miliardou korun ročně, přestože náklady na dopravu rostou a příjmy města klesají. I přes tyto skutečnosti připravujeme další investice do dopravy, třeba do rekonstrukcí tramvajových zastávek u krajského úřadu. Pokračovat budeme také v trendu rozšiřování vozového parku o nízkopodlažní vozidla," dodala ještě Andrea Vojkovská.