VYBERTE SI REGION

Ostravské laguny: odtěží sto tisíc tun kalů za čtyři roky?

/FOTOGALERIE/ Zakázka na odstranění kalů z poslední ostravské laguny R3 by měla být dokončena v roce 2018. Vznikne na místě nejhorší ekologické katastrofy v republice lesopark, nebo průmyslová zóna?

14.5.2014
SDÍLEJ:

Ostravské laguny. Ilustrační foto.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Právě v těchto měsících začíná s téměř železnou pravidelností každoroční trápení obyvatel ostravského sídliště Fifejdy.

Společně s rostoucími teplotami se totiž do vzduchu uvolňoval také zápach z nedalekých ropných kalů po bývalé chemičce Ostramo. Letos ale zatím mohou dýchat normálně, a to hlavně proto, že už se nějakou dobu do lagun „nevrtalo".

Probíhá totiž výběrové řízení, které definitivně Ostravu zbaví jedné z největších ekologických katastrof v republice.

Laguny vznikly v 19. století Ostravské laguny vznikly ukládáním odpadu z rafinérské výroby, která zde byla zahájena v 19. století. V areálu byl navíc od roku 1965 ukládán i odpad z regenerace použitých mazacích olejů státního podniku Ostramo Ostrava. O ukončení provozu se uvažovalo od konce sedmdesátých let, a to kvůli havarijním únikům látek z lagun a negativnímu vlivu na životní prostředí. Provoz byl zastaven v roce 1996.
Zdroj: www.diamo.cz

„V současnosti probíhá výběrové řízení na zhotovitele odstranění tekuté náplně lagun, což je asi 97 tisíc tun ropných kalů. Zakázka by měla být ukončena v roce 2018, kdy by měla být poslední laguna R3 prázdná," přiblížil ředitel odštěpného závodu ODRA státního podniku DIAMO Josef Havelka.

Z účastníků řízení by mělo být vybráno pět firem, které postoupí dále, a z nich se vybere nejlepší společnost hlavním kritériem bude hlavně nabízená cena.

„Ať výběrové řízení vyhraje kdokoliv, musí vítěz tendru požádat krajský úřad o nové integrované povolení, kde budou stanovená nová přesná pravidla, která se budou týkat i benzenu," řekl již dříve hejtman Miroslav Novák.

Podle něj v minulém integrovaném povolení nebyly limity pro benzen pravděpodobně zahrnuty, protože neexistoval předpoklad, že kaliště obsahuje tuto látku, která se do ovzduší následně uvolnila.

Přestože odtěžení zhruba sto tisíc tun nadbilančních kalů ještě nějaký ten rok potrvá, už se zvažuje, jak areál dále využít.

Jedním z nejstarších plánů bylo vybudování lesoparku. Teď se ve hře objevila ale i další myšlenka průmyslová zóna. Oblast má totiž významnou strategickou polohu u železnice a dálničního přivaděče.

ZMIZÍ LAGUNY Z OSTRAVY DO ROKU 2018?

Ostravské laguny, květen 2014.

STO TISÍC TUN. Zhruba tolik ropných kalů zbývá odtěžit z lagun po bývalé chemičce Ostramo. První část tendru na odtěžení zbývajícího množství kalů by měla být uzavřena letos v červenci. „Zakázka by pak měla být ukončena do roku 2018, kdy by laguna R3 měla být už prázdná," uvedl ředitel odštěpného závodu ODRA státního podniku DIAMO Josef Havelka. Firma vybraná v řízení pak bude mít podmínku do tří let kaly z lagun vymístit a do pěti let spálit. „Pětiletý termín pro konečné odstranění kalů byl zvolen především proto, že kapacity spalovacích jednotek nejsou tak velké, aby se ropný odpad do nich mohl navézt a spálit najednou," přiblížil již dříve Deníku ředitel Havelka.

Autor: Jakub Malchárek

14.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies