VYBERTE SI REGION

Otevření očekávaného mostu na Bruntálsku se blíží. Historie ožívá s ním

Krnov - Ještě nedávno se mohly Brantice pochlubit zajímavou raritou. Bylo zde nejdéle sloužící mostní provizorium. Původní most zničila povodeň v roce 1996 a provizorní přemostění vydrželo celých osmnáct let.

18.7.2014
SDÍLEJ:

Nový most přes řeku Opavu už má konkrétní podobu. Nosníky budou uložené na železobetonovém monolitickém prahu.Foto: Radomír Vagner

Otevření nového mostu do Brantic se nemohou dočkat především řidiči, které už od dubna trápí obousměrná uzavírka, jež se nejspíš protáhne až do podzimu. Dokonce linková autobusová doprava z Krnova musí v těchto měsících jezdit do Brantic po objízdné trase.

V těchto dnech už zvědavci obdivují těžkou kovovou konstrukci, kterou stavbaři z firmy Firesta-Fišer právě položili přes řeku. Pomocí těžkých jeřábů ji usadili na připravené betonové pilíře jako základ nového mostu.

„Vzhledem k vysokým finančním nákladům, které jsou předpokládány ve výši 19,6 milionu korun, byla stavba nového mostu v Branticích zařazena do stavebních akcí financovaných z regionálního operačního programu," uvedla Správa silnic Moravskoslezského kraje s tím, že původní projektová dokumentace na nový most byla později rozšířena také o rekonstrukci komunikace před a za mostem.

Dnes řidiči sice nadávají na několikaměsíční uzavírku a pětikilometrovou objížďku, ale odměnou jim bude nová vozovka v celkové délce kolem 500 metrů.

Historie mostu v Branticích

Původní most přes řeku Opavu do Brantic byl postaven v roce 1943 a na svou dobu patřil k moderním obloukovým mostům s dolní mostovkou.

Při velkých povodních roku 1996 obrovský nápor vody nevydržely železobetonové stěny mostu tři metry vysoké nosníky. Pamětníci si možná vybaví, že v každém ze stěnových nosníků byly čtyři čtvercové otvory. „Jednalo se o most s nosností omezenou do pěti tun, který měl celkovou délku dvanáct metrů.

Pro havarijní stav po povodni v roce 1996 byl proveden odstřel mostovky a oprava opěr. Most byl nahrazen mostním provizoriem, které sloužilo až do dubna letošního roku," připomíná historii Správa silnic MSK.

Vzhledem k omezeným finančním možnostem kraje zde bylo mostní provizorium ponecháno velmi dlouho. Každoročně se na něm prováděla stavební údržba, zejména kontrola šroubů. Později, v roce 2002, byla nahrazena živičná vozovka dřevěnou mostovkou.

.

Původní most do Brantic byl postaven v roce 1943. Vážně ho poškodila povodeň roku 1996, takže musel být proveden odstřel mostovky. foto: archiv SS MSK

.

Mostní provizorium po povodních vydrželo na svém místě 18 let. Zejména jeho dřevěná vozovka působila na řidiče dost exoticky. foto: Archiv SS MSK

Nový most přes řeku Opavu už má konkrétní podobu. Nosníky budou uložené na železobetonovém monolitickém prahu.

Nový most přes řeku Opavu už má konkrétní podobu. Nosníky budou uložené na železobetonovém monolitickém prahu. foto: Radomír Vagner

Autor: František Kuba

18.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies