„U nádraží prostě není kde zastavit. Už z toho pohledu, že se jedná o místo, kde lidé jezdí někoho vyzvednout, nebo tam potřebují auto nechat, je to velký problém," míní pětatřicetiletá Opavanka. Lokalitou u východního nádraží se zabývá studie, která zkoumá možnost vybudování parkovacího domu za železniční stanicí. Město za ni zaplatí přes dvě stě tisíc.

Na zmíněném místě by mělo přibýt až dvě stě nových parkovacích míst a studie by měla myslet také na cyklisty, pro které by měla vzniknout kolárna. Pokud však bude chtít Opava v centru města stavět, bude se muset domluvit s Českými dráhami, které jsou vlastníkem většiny pozemků okolo budovy.

„Jednání už nějakým způsobem probíhají a myslím si, že mohu říct, že jsme na dobré cestě k dosažení dohody. Zatím ale nemá cenu předbíhat a spekulovat," uvedl opavský primátor Radim Křupala (ČSSD). Řidiči, kteří přijížděli na nádraží autem pravidelně, využívali míst u protější Knihovny Petra Bezruče a to takovou měrou, že radní museli jednat.

Vyzkoušeli v Opavě novinku, stání na parkovací kotouče.

I když se situace zlepšila, řešení nepředstavuje. Během prvních čtyř měsíců, kdy opatření platilo, strážníci řešili desítky přestupků. „Strážníci provádí pravidelné kontroly na parkovišti u Knihovny Petra Bezruče. Do konce minulého roku od začátku srpna tam řešili 185 přestupků," sdělila mluvčí městské policie Petra Stonišová.

Problém mají i ve Vítkově

Velký nárůst aut zaznamenali také ve Vítkově. Tamní samospráva zvažuje úpravy parkovacích systémů a jedná také o nových plochách pro auta.

„Problém s parkování se nám skutečně nevyhnul. Vedení města chce vybudovat parkoviště v Komenského ulici pod základní školou u autobusové zastávky. K tomu však musíme získat pozemky od Moravskoslezského kraje a od státu. Už jsme podnikli z naší strany všechny potřebné kroky, ale zejména jednání se státem jsou velice zdlouhavá.

Jsem však optimista a věřím tomu, že nejpozději o letních prázdninách bude vybudováno," říká vítkovský starosta Pavel Smolka. Pokud k výstavbě dojde, pozitivní vliv to bude mít také na bezpečnost areálu školy.

„Zejména ráno tam dochází k mnoha situacím, které ohrožují žáky školy a jejich rodiče. Rada rozhodla, že omezení vjezdu budeme realizovat již koncem března. Omezení se nebude vztahovat na dopravní obsluhu a zaměstnance školy. Bude také omezeno časově, a to od 7 do 10 hodin," doplňuje Smolka.

Ke změně museli přistoupit i v Hlučíně, kde zpoplatnili více parkovacích míst. Vedení města se tak rozhodlo po výrazné vlně stížností a zhoršeným podmínkám pro průjezd záchranné služby a hasičů.

„Není to z pohledu občanů populární krok, ale dříve v Hlučíně tolik aut prostě nebylo," shrnul starosta Hlučína Pavel Paschek (Občané pro Hlučín). Město však také hledá nové kapacity. Ve hře je vybudování nového parkoviště v Seifertově ulici pro 150 aut.