VYBERTE SI REGION

Petice: Nerušte vlaky z Krnova do Jeseníku!

Krnovsko, Głucholazy – Jesenicko spojuje s Krnovskem železniční trať, která vede několik kilometrů přes polské území. Za používání tohoto úseku inkasuje polská strana na základě pětašedesát let staré dohody vysoké peážní poplatky. Do zanedbané trati ale dlouhodobě neinvestuje. Proto kraje chtějí nahradit vlak autobusy.

4.5.2014
SDÍLEJ:

Głuchołazy leží na trati z Krnova do Jeseníku.Foto: DENÍK/Fidel Kuba

Petice za zachování vlakového spojení mezi Krnovem a Jeseníkem už má přes 1800 podpisů.

„Žádáme ministerstvo dopravy, aby celou situaci neprodleně řešilo i s polskou stranou tak, aby vlakové spojení mezi Jeseníkem a Krnovem zůstalo zachováno. Vedení Českých drah zřejmě tato situace nezajímá, Jesenicko je daleko od Prahy. Tato oblast s jednou z nejvyšších nezaměstnaností v republice by tak znovu utrpěla.

Je snad něčí snahou vystěhovat tento krásný kout naší země?" říká petice adresovaná Ministerstvu dopravy ČR. Podepisovali ji nejen lidé z Jesenicka a Krnovska, ale také z Osoblažska, protože slavná osoblažská úzkokolejka v Třemešné navazuje právě na tuto trať.

„Zrušení této vlakové linky je naprostý nesmysl, vždyť ve špičce jsou spoje velmi solidně obsazené a o víkendu jsou nutností. Mysleli dopravní odborníci na kraji také na to, jak to bude s přepravou kočárků, lyží a cyklistů?" ptá se jeden z prvních signatářů petice Michael Cestr z Krnova, který se obrátil také na krnovskou radu a zastupitelstvo, aby se místní politici situací zabývali.

Místostarosta Krnova Michal Brunclík již na kraj zaslal své vyjádření „Jsme proti jakémukoli omezování dopravní dostupnosti v regionu bez vazby na to, jsou-li služby a poplatky hrazeny z balíčku Ministerstva dopravy ČR, či Moravskoslezského kraje. Primární je, aby nabídka služeb a jejich rozsah zůstaly zachovány," vzkázal Brunclík kraji.

Proti rušení provozu na této trati se postavil také krnovský cyklista Petr Mikeska: „Tímto vlakem cestuji v létě při návštěvách tohoto regionu na kole, jinak nemám šanci se tam dostat," obává se Mikeska. Jaroslav Pavelka z Krnova varuje, že zrušení spoje by bylo ranou pro obyvatele celého regionu.

„Je pravda, že technický stav traťového svršku a zabezpečení železničního provozu jsou i na naše poměry velmi špatné, ale je to bohužel jediná spojnice, která se reálně nabízí," apeloval Pavelka na státní organizace, aby hledaly možnosti, jak trať udržet provozuschopnou. Obavy z rušení trati pochopitelně mají také obyvatelé Jindřichovska a Albrechticka. Pod peticí přibývají i podpisy z Opavska a Ostravska.

Stát, nebo kraje?

Do konce roku 2012 objednával rychlíky mezi Jeseníkem a Krnovem stát. Nyní financují provoz spojů Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Za průjezd vlaků přes polské území, takzvanou peáž, hradí polské straně ročně pět milionů korun. O tuto částku se oba kraje dělí rovným dílem.

V polovině února však Moravskoslezský kraj svým olomouckým partnerům oznámil, že od patnáctého června na dotčené trati provoz objednávat nehodlá. Trati navíc hrozí, že na polském území bude nutné ji uzavřít z technických důvodů. Jedinou možnost, jak zachovat železniční spojení na současné úrovni, vidí oba kraje v převzetí objednávky spěšných vlaků ministerstvem dopravy.

„Jsme toho názoru, že mezinárodní dopravu by i v této míře měl prioritně zajišťovat stát," sdělila mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová. Ministerstvo dopravy zatím pouze potvrdilo, že k němu požadavek krajů doputoval. „Nárokem krajů se budeme samozřejmě zabývat a následně připravíme reakci," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

„Polské straně současný stav vyhovuje. Podle staré smlouvy berou velké peníze, nechtějí do trati nic investovat. Ani ji Čechům nechtějí pronajmout, abychom si ji opravili a provozovali," řekla starostka Jeseníku Marie Fomiczewová.

Nahradí české vlaky Poláci? Už se o tom jedná

Moravskoslezský a Olomoucký kraj chtějí ukončit provoz na železniční trati z Krnova do Jeseníku. Peážní poplatky za průjezd polským územím přes Glucholazy jsou zaplaceny pouze do 14. června.

Zatímco na České straně lidé podepisují petici za zachování vlakového spojení mezi Jeseníkem a Krnovem, Poláci už uvažují o tom, že sami začnou zajišťovat vlakové spojení na českém území. Úřad opolského maršála už zkoumá možnosti, jak zavést nové mezinárodní železniční spoje.

„Pokud bude úspěšné jednání o financích s ministerstvem infrastruktury, možná už v prosinci budeme moci cestovat vlakem z Wroclawi do českých Mikulovic," napsaly polské noviny Nowa trybuna Opolska NTO s tím, že zpočátku zřejmě půjde jen o víkendové spoje, ale otázka frekvence železničního spojení přes Glucholazy zůstává otevřená.

Závisí na mnoha faktorech, zda polské vlaky budou zajíždět až do Jeseníku. „Už v současné době můžeme realizovat spojení mezi Wroclawí a Mikulovicemi vzhledem k požadované homologaci našeho vozového parku, který je schválen pro vstup do České republiky," potvrdila NTO Violetta Ruszczewska, mluvčí Úřadu opolského maršála.

Konečné rozhodnutí padne, až skončí jednání dopravce s ministerstvem infrastruktury o financování mezinárodních spojů do České republiky. První polské vlaky by mohly vjet na české území ještě letos. Pro Poláky je to dobrá zpráva, protože polské vlaky budou jedinou nadějí, jak se dostat do České republiky přes Głucholazy. Připravují projet generální opravy tratě Mikulovice – Głucholazy – Nysa – Wrocław.

Olomoucký kraj bude mít železniční spojení s Polskem, ale mezi Krnovem, Městem Albrechticemi, Jindřichovem a Głucholazy budou od června zřejmě jezdit pouze autobusy.

Autor: František Kuba, Petr Krňávek

4.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sting zazpívá jako headliner Metronomu. Prvně na festivalové stagi

Praha /HEADLINER, FESTIVAL/- Pražský Metronome Festival odtajnil první zahraniční hvězdu. V termínu 23. a 24. června zazpívá na Výstavišti Sting a doprovodí ho jeho trio. Předprodej pro některé začíná již dnes.

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies