VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plán na stavbu nové silnice stále žije

Stát nadále počítá se stavbou silniční spojnice mezi Bohumínem a Karvinou, s jejíž přípravou se začalo v roce 2008. Nová silnice má vést od dálnice u Bohumína přes neobydlené území a vyvést tranzitní dopravu z bohumínské části Skřečoň mimo Dolní Lutyni a hlavně se vyhnout Dětmarovicím.

10.3.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Regina Hellová

Smysl stavby je jasný, k její realizaci ale zbývá ještě hodně. Ministerstvo dopravy, jehož Centrální komise liniových staveb projekty posuzuje a doporučuje ke schválení, má totiž jednu zásadní výhradu: původně navržená varianta je příliš drahá. Takže pokud má mít záměr, na kterém se podílí stát, kraj a samosprávy všech čtyř obcí, jež leží po trase silnice, naději na úspěch, musí se najít levnější řešení.

„Závěr posudku Centrální komise ministerstva dopravy je ten, že náklady jsou o 37 procent nad ekonomickou efektivitou stavby. Má-li tedy mít tento projekt šanci na realizaci, musí vzniknout levnější varianta," řekl místostarosta Bohumína Lumír Macura, který je s touto problematikou obeznámen.

O této záležitosti nedávno jednali zástupci všech čtyř zúčastněných obcí (Bohumína, Dolní Lutyně, Dětmarovic a Karviné pozn. aut.) a shodli se, že zapracují na tom, aby se silnice mohla v budoucnu postavit.

„Zástupci Karviné se vyjádřili v tom duchu, že to považují za prioritu," dodal Macura. Pozitivní zpráva je podle něj fakt, že nová silnice je zařazena mezi priority Moravskoslezského kraje.

Starosta Dětmarovic Ladislav Rosman, který je šéfem pracovní skupiny, jež bude na přípravách projektu pracovat, je velmi rád, že projekt neskončil zapomenut a po mnoha nepříznivých zprávách se znovu objevila naděje na jeho realizaci. „Nechci to nechat usnout. Mohu slíbit, že do toho budeme ‚bušit', jak jen to půjde," říká dětmarovický starosta.

Je prý přesvědčen, že se dá najít levnější varianta, kudy a jakým technickým způsobem silnici vést, aby byla stavba levnější a stát na ni dal peníze. „Budeme se scházet s projektanty a hledat řešení, abychom to vymysleli," říká Rosman.

Připomněl, že silnice je důležitá z jednoho prostého důvodu: odvede podstatnou část dopravy z centra obce, kudy podle výsledků loňského sčítání hustoty dopravy projede v pracovní dny za 24 hodin přes deset tisíc vozidel.

Právě sledování hustoty dopravy, které by v celostátním měřítku mělo letos opět proběhnout, je podle Rosmana i Macury nadějný podpůrný argument.

„Jasně se tak ministerským úředníkům ukáže, že hustota dopravy je na stávající silnici I/67 tak silná, že nová spojnice mezi Bohumínem a Karvinou, potažmo hraničním přechodem v Chotěbuzi, je prostě potřebná," říká bohumínský místostarosta Lumír Macura.

Kdy by se po nové silnici mohla projet první auta, si dnes nikdo netroufne odhadnout. Za 10 let? Každopádně lidé, kteří dnes žijí podél stávající příhraniční spojnice mezi západem a východem okresu, by ji přivítali co nejdříve. „Nová silnice vedoucí mimo obec měla stát už dávno. Provoz v centru obce je zejména v pracovních dnech šílený," říká Aleš Mazurek z Dětmarovic.

Autor: Tomáš Januszek

10.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
18 8

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

Prezident ČR Miloš Zeman.
7

S prací prezidenta je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

Volby ve Francii ONLINE: obrovský zájem voličů, měl by pomoci Macronovi

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 36 let. Podle politilogů to pomůže centristovi Emanuelu Macronovi. V desítkách evropských měst se demonstruje na podporu EU, tedy proti Le Penové. Favoritce voleb se povedl lapsus - nestihla zaslat své plakáty do volebních místností v zahraničí.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies