Smysl stavby je jasný, k její realizaci ale zbývá ještě hodně. Ministerstvo dopravy, jehož Centrální komise liniových staveb projekty posuzuje a doporučuje ke schválení, má totiž jednu zásadní výhradu: původně navržená varianta je příliš drahá. Takže pokud má mít záměr, na kterém se podílí stát, kraj a samosprávy všech čtyř obcí, jež leží po trase silnice, naději na úspěch, musí se najít levnější řešení.

„Závěr posudku Centrální komise ministerstva dopravy je ten, že náklady jsou o 37 procent nad ekonomickou efektivitou stavby. Má-li tedy mít tento projekt šanci na realizaci, musí vzniknout levnější varianta," řekl místostarosta Bohumína Lumír Macura, který je s touto problematikou obeznámen.

O této záležitosti nedávno jednali zástupci všech čtyř zúčastněných obcí (Bohumína, Dolní Lutyně, Dětmarovic a Karviné pozn. aut.) a shodli se, že zapracují na tom, aby se silnice mohla v budoucnu postavit.

„Zástupci Karviné se vyjádřili v tom duchu, že to považují za prioritu," dodal Macura. Pozitivní zpráva je podle něj fakt, že nová silnice je zařazena mezi priority Moravskoslezského kraje.

Starosta Dětmarovic Ladislav Rosman, který je šéfem pracovní skupiny, jež bude na přípravách projektu pracovat, je velmi rád, že projekt neskončil zapomenut a po mnoha nepříznivých zprávách se znovu objevila naděje na jeho realizaci. „Nechci to nechat usnout. Mohu slíbit, že do toho budeme ‚bušit', jak jen to půjde," říká dětmarovický starosta.

Je prý přesvědčen, že se dá najít levnější varianta, kudy a jakým technickým způsobem silnici vést, aby byla stavba levnější a stát na ni dal peníze. „Budeme se scházet s projektanty a hledat řešení, abychom to vymysleli," říká Rosman.

Připomněl, že silnice je důležitá z jednoho prostého důvodu: odvede podstatnou část dopravy z centra obce, kudy podle výsledků loňského sčítání hustoty dopravy projede v pracovní dny za 24 hodin přes deset tisíc vozidel.

Právě sledování hustoty dopravy, které by v celostátním měřítku mělo letos opět proběhnout, je podle Rosmana i Macury nadějný podpůrný argument.

„Jasně se tak ministerským úředníkům ukáže, že hustota dopravy je na stávající silnici I/67 tak silná, že nová spojnice mezi Bohumínem a Karvinou, potažmo hraničním přechodem v Chotěbuzi, je prostě potřebná," říká bohumínský místostarosta Lumír Macura.

Kdy by se po nové silnici mohla projet první auta, si dnes nikdo netroufne odhadnout. Za 10 let? Každopádně lidé, kteří dnes žijí podél stávající příhraniční spojnice mezi západem a východem okresu, by ji přivítali co nejdříve. „Nová silnice vedoucí mimo obec měla stát už dávno. Provoz v centru obce je zejména v pracovních dnech šílený," říká Aleš Mazurek z Dětmarovic.