VYBERTE SI REGION

Příliš drahá předváděčka. Žena měla vyhrát, místo toho přišla o peníze

Brušperk - Příslib lákavých dárků, degustací, výhodných nabídek či příjemných posezení. Na to se nechává stále častěji nachytat mnoho lidí, převážně těch starších, a to při předváděcích akcích různých firem. 

4.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografieFoto: archiv DENÍKU

Po mnohahodinovém nátlaku ze strany předvádějícího si většina lidí koupí i to, co nechce a nepotřebuje.

Takovou zkušenost si odnesla z jedné předváděcí akce také osmdesátiletá M. D. z Brušperku. Žena ze studu nechtěla zveřejnit celé jméno. Říká ale, že by „na svou hloupost“ ráda upozornila ostatní. Neodolala totiž lákavému letáčku ze schránky, na kterém firma i-Rest zvala na prodejní zájezd do Stonavy spojený s návštěvou Polska.

„Akce se konala těsně před Vánocemi a výlet do Polska pro mě znamenal možnost nákupu pár drobností a dárků pod stromeček,“ prozradila důvod svého rozhodnutí. O předváděné zboží nádobí, indukční vařič, gola klíče či kuchyňský robot však už zájem neměla. Jaké však bylo její překvapení, když jí pracovník firmy sdělil „skvělou novinu“.

„Úplně mě doblbnul“

„Po výkladu o vystaveném zboží následovalo losování výhry, ale nikde nebylo řečeno, o jakou výhru se jedná. Stalo se, že jsem byla vylosována, načež mě pracovník odvedl do vedlejší místnosti, kde mě začal objímat, že všechno vystavené zboží jsem vyhrála, a znovu mě objímal. Při tom mi dal podepsat papír o převzetí výhry,“ vylíčila žena s tím, že spolu s kuchyňským robotem zároveň obdržela zákaznickou kartu na slevové zájezdy, kterou zpečetila svým podpisem.

„Úplně mě doblbnul. Po prvním šoku se mi hlavou honily myšlenky, co s tím vším budu dělat, komu výhru dám, a že zájezdy zcela jistě nevyužiji,“ doplnila M. D.

V tu chvíli jí řekl, že musí za výherního robota zaplatit 35 tisíc korun. V domnění, že opravdu podepisuje převzetí výhry, podepsala totiž kupní smlouvu. Po naléhavé prosbě o její zrušení ji však pracovník sdělil další překvapivou informaci.

„Nabídl mi, že se zboží dá zrušit, ale musela bych zaplatit osm tisíc korun za již aktivovanou kartičku. Opakovala jsem, že zájezdy nevyužiji, až přišel druhý pracovník a nabízel mi robota za poloviční cenu. Tedy za 17 500 korun. Trvala jsem stále na zrušení, pracovníci si zase stáli za svým,“ líčila nešťastná žena, která nátlaku podlehla.

Další chybou bylo „pozvání“  domů

Rovnou z akce jeli pro 10 tisíc korun k ní domů, kde udělala další z chyb. Podepsala „objednávku návštěvy za účelem objednávky zboží“. „Ta vylučuje právo spotřebitele od smlouvy uzavřené doma u spotřebitele odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření, pokud si výslovně sjednal návštěvu prodejce domů za účelem objednávky. Některé společnosti, které založili své podnikání na pořádání předváděcích akcí, mezi něž můžeme řadit i společnost i-Rest, se snažily a stále snaží odejmout spotřebiteli jeho právo smlouvu bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce zrušit,“ prozradila redakci Jana Fialová, právní poradkyně Občanské sdružení spotřebitelů TEST.

Dodala, že v současné době jde do Senátu návrh novely občanského zákoníku v platném znění, který má zrušit tolik zneužívanou výjimku možnosti odstoupit od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory.

„Ústavně právní výbor pozměnil původní návrh poslanců na úplné zrušení tak, že došlo k nahrazení jedné věty druhou ve znění To neplatí ohledně smluv o opravě nebo údržbě provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost, pokud dodavatel neprovedl jinou než vyžádanou opravu nebo údržbu nebo nedodal jiné zboží, než nutné k provedení opravy nebo údržby,“ upřesnila Jana Fialová.

Návrh, který bude s největší pravděpodobností v této podobě přijat, má významně napomoci spotřebitelům v tom, že prodejce bude muset jejich právo na odstoupení respektovat s malou výjimkou, kterou představují opravářské práce objednané a realizované v domácnosti spotřebitele.

Po čtyřech dopisech a třech telefonátech, kdy se chtěla M.D. s firmou na odstoupení od smlouvy domluvit, se dočkala jen zamítavé odpovědi a strohého sdělení. Mimo jiné se v něm uvádí: „Před podpisem smlouvy jste byla seznámena s obchodními smluvními podmínkami, včetně práva odstoupit od smlouvy do 14 dnů. Tyto podmínky neplatí u smluv, u nichž si kupující výslovně sjednal návštěvu prodávajícího za účelem objednávky, což je uvedeno v podmínkách kupní smlouvy, kterou jste podepsala.“

Draze zaplacená zkušenost

Ženu z Brušperku tato zkušenost stála 17 500 korun a z dalších předváděcích akcí je již „vyléčena“. Nepomohly ani prosby, ani pláč. „Věřila jsem bláhová, že se nad mým případem někdo smiluje, ale žel, dnes již takoví lidé asi nejsou. Anebo jsou tak bezcitní,“ konstatovala M.D., která podle všeho není jediná, kdo na počínání této firmy naletěl. Vyplývá to například z různých internetových diskusí, v nichž si lidé na společnost stěžují.

Urputnost prodejce dotlačit spotřebitele k podpisu nezná mezí, i když se údajně jedná o výhru, dožadují se několika podpisů. Z dobroty srdce pak nabídnou „výherci“ vysílenému několika hodinami přesvědčování o kvalitě jejich výrobků a výhodnosti tohoto „daru“, že jej spolu se zbožím odvezou domů.

„Vše se děje ve shonu, zboží se rychle vyloží a už se čeká na podpis údajného potvrzení o převzetí zboží, z kterého se následně vyklube prohlášení o výslovném objednání prodejce domů za účelem objednávky. Samozřejmě, že od tohoto dokumentu spotřebitel nedostane kopii. To, že si spotřebitele při podpisu občas natáčejí, umocňuje dojem spotřebitele, že skutečně vyhrál, ve skutečnosti jde jen o to, aby mohl prodejce v budoucnu touto nahrávkou operovat a argumentovat pro případ, že se spotřebitel rozhodne od smlouvy odstoupit a na tomto svém rozhodnutí trvat,“ poznamenala Jana Fialová s tím, že pokud by si lidé nevěděli v podobných případech rady, mohou se obrátit na poradenskou linku 299149009.

Tomáš Dvořák z firmy i-Rest redakci do telefonu tvrdil, že k případu M. D. nemá co dodat. Kvůli slabému signálu byl hovor přerušen s tím, že se ozveme později, aby se mohl k celé situaci ještě vyjádřit. Ani po třech pokusech o spojení už telefon nezvedl, stejně jako nikdo z provozovny v Mělníku.

Autor: Ladislava Vavrošová

4.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Labutě na Vltavě v Praze.
AKTUALIZOVÁNO
14

Potvrzení další nákazy ptačí chřipkou může být jen otázkou hodin

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
5 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Ze silnice mrazivé vězení, v Tunisku uvízlo v autech asi tisíc lidí

Mrazivé počasí netrápí pouze Evropu, ale i Afriku. Silné sněžení uvěznilo na severovýchodě Tuniska na silnicích kolem tisíce lidí. Sněhové jazyky zkomplikovaly dopravu na několika místech včetně hlavní dálnice v provincii Dženbúba. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies