VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přejezd se stopkou dostává řidiče do sporů

Havířov - Zastavit před železničním přejezdem, u kterého na semaforu bliká bílé světlo a současně je pod ním značka Stůj, dej přednost v jízdě, nebo nezastavovat a semafor projet povolenou padesátkou?

18.7.2015
SDÍLEJ:

Železniční přejezd se světelnou signalizací a dopravní značkou Stůj, dej přednost v jízdě. Foto: Deník/Libor Běčák

„Proč by tam blikalo bílé světlo, když by se stejně muselo zastavit? Má bílé světlo stejný význam jako zelené? Tato a další otázky si kladli řidiči při přemýšlení nad situací nastíněnou na novém dopravním hřišti v Havířově.

Přestože jde jen o hřiště, kde ne vše musí vycházet ze skutečné reality, stopka se u přejezdu se semaforem nevylučuje. Může jít o přejezd, kde by při poruše světelné signalizace plynulý přejezd nebyl bezpečný a proto je vhodnější, aby každé vozidlo před vjetím na koleje zastavilo a řidič se dostatečně rozhlédl, že nejede vlak.

Přestože blikající bílé světlo dává řidiči jistotu, že přejezd je bezpečný a je možné ho přejet rychlostí až 50 km/h, někteří řidiči nepovažují bílé světlo za rovnocenné se zeleným na klasických křižovatkových semaforech. Proto podle nich musí řidič respektovat stopku.

Podle předpisů může bílé světlo být v činnosti pouze ve chvíli, kdy je přejezd skutečně bezpečný, a proto svým signálem dává řidiči na vědomí, že ho může přejet i zvýšenou rychlostí. Pokud bílé světlo nebliká je přejezdová rychlost snížena na 30 km/h. Dříve byly u některých přejezdů semafory, které měly pouze dvě červená světla. Bílé začalo být používáno právě k informování řidičů, že je přejetí přejezdu bezpečné.

Deník oslovil několik odborníků, kteří se v oblasti silniční dopravy pohybují dnes a denně. Vesměs všichni na otázku reagovali jako řidiči okamžitě, po chvíli přemýšlení však začali mít pochybnosti. Mimo jiné z toho vyplývá podezření, že situace není zcela jednoznačná. Přesto by žádná pochybnost neměla mít za následek kolizi s vlakem.

Všem je totiž jasné, že zastavit před přejezdem se musí buď na znamení střídavě blikajících červených světel, nebo na příkaz dopravní značky Stůj, dej přednost v jízdě. Pokud někdo tuto značku respektuje i době blikajícího bílého světla, riskuje patrně jen srážku s vozidlem jedoucím za ním, jehož řidič nebude zastavení očekávat.

Zastavit

„Já bych jako řidič před přejezdem zastavil, a to kvůli jistotě. Podle mého názoru není bílé blikající světlo rovno zelenému signálu volno. Rozhodně bych byl obezřetný," řekl havířovský soudce Otakar Chmiel, který se zabývá řešením vážných dopravních nehod.

Podobně odpověděl také učitel havířovské autoškoly Roman Skácel: „Světelné signály jsou sice nadřazeny dopravním značkám upravujícím přednost, ale v ustanovení Řízení provozu světelnými signály, je zmíněna jen povinnost vyplývající ze střídavě přerušovaných červených světel, nikoli přerušovaného bílého světla. Blikající bílé světlo umožňuje mít při přijíždění vyšší rychlost, nebo také umožňuje přejetí přejezdu i v případě, že se zde přibližuje nějaké drážní vozidlo, nic víc. Z těchto ustanovení vyplývá, že značka Stůj, dej přednost v jízdě platí i přesto, že je blikající bílé světlo aktivní."

Nezastavovat

Jiní motoristé však zastávají názor, že světelná signalizace je nadřazená svislým značkám, proto je v době činnosti semaforu respektovat nemusí.

Za pravdu jim dává také dopravní inženýr Aleš Cyrus z Dopravního inspektorátu Územního odboru Policie ČR Karviná: „U železničního přejezdu řízeného světelným signalizačním zařízením jsou signály nadřazeny svislým dopravním značkám upravující přednost v jízdě. V případě, že není v činnosti bílé přerušované světlo, řidič je povinen řídit se svislým dopravním značením, tzn. zastavit na místě s dostatečným rozhledem. Mimo jiné, řidič je povinen dodržovat zákonem předepsané rychlosti na železničním přejezdu."

Jasné stanovisko poskytl Deníku mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Silniční zákon jasně definuje, že světelné signály jsou nadřazeny svislým dopravním značkám upravujícím přednost v jízdě. Zákon také odkazuje na předpis upravující druhy a význam světelných signálů. Podle toho jsou světelnými signály jak střídavě svítící červená světla, tak i bílé blikající světlo na semaforu u železničního přejezdu. Z toho vyplývá, že v době činnosti bílého signálu, není v platnosti svislé dopravní značení," řekl Drápal.

Uzavřená anketa zobrazuje, jak by situaci na přejezdu s blikajícím bílým světlem a stopkou řešili čtenáři.

Autor: Libor Běčák

Musí řidič zastavit před přejezdem, u kterého na semaforu bliká bílé světlo?

MUSÍ ZASTAVIT

102 hlasů

NEMUSÍ ZASTAVIT

121 hlasů

NEVÍM

1 hlas

Hlasovalo: 224

Anketa byla ukončena

18.7.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Salman Abádí
AKTUALIZOVÁNO
21

Útok v Manchesteru: Britská policie přerušila spolupráci s Američany

Exministr financí Andrej Babiš na setkání starostů ve Zbraslavicích na Kutnohorsku.
1 27

První den v civilu: Babiš zavítal mezi starosty na Kutnohorsko

Jak proběhl atentát na Heydricha? Nebylo to jako ve filmu

/VIDEO/ V sobotu 27. května to bude tři čtvrtě století, co českoslovenští parašutisté potrestali tehdejšího zastupujícího protektora Reinharda Heydricha za zločiny, kterých se dopustil nejen u nás.

Kandidát na šéfa fotbalu: Já a mimozemšťan? Hlásím se

Mnozí ho rovnou pasovali do role outsidera. Možná i vy jste se divili, kdo to je Libor Duba. Muž, jenž chce vést český fotbal. Odpověď? Krizový manažer několika společností miliardáře Pavola Krúpy.

Norové chtějí spojit hyperloopem Oslo a Kodaň

Norská Strana zelených požaduje, aby novátorská koncepce dopravy Hyperloop, založená na vakuovém tunelu a vyvinutá americkým vizionářem Elonem Muskem, byla v průběhu 20 let vybudována mezi dvěma skandinávskými městy Oslem a Kodaní.

AKTUALIZUJEME

Dálnice D1 na Brno je zavřená kvůli nehodě

Provoz na dálnici D1 zastavila nehoda. Stala se ve směru na Brno na 132. kilometru. Policie dopravu odklání na souběžnou silnici druhé třídy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies