VYBERTE SI REGION

Řidiči i chodci jsou na přechodech bezohlední

Redaktoři Deníku si vyzkoušeli na vlastní kůži, jak je nebezpečné projít čtyřproudovou silnici v centru Ostravy v odpolední špičce. Řidiči nezastaví ani stařence o berlích nebo mamince s dítětem.

5.8.2015
SDÍLEJ:

Přechody pro chodce mohou být místem dlouhého čekání i nebezpečí. Ilustrační snímek. Foto: Archiv Deníku

Nakročení do vozovky, váhavý krok vpřed, rozhlédutí se a zmatené cupitání zpátky. Takový obrázek poskytuje přechod pro chodce u Sýkorova mostu v centru Ostravy, kde nefungují semafory. Řidiči jsou zde v menšině a zastavují davům chodců. Někteří z nich se ani neohlédnou a to, že jsou na přechodu, si uvědomí až v půlce cesty. Prostor je tam úzký, ale chodec kličkující mezi dvěma trolejbusy není výjimkou.

Nejtěžší je přecházení silnice pro starší a nemocné. I světelně označená křižovatka skrývá nebezpečí. „Jsem už starší a nechodím tak rychle, jak by si asi páni řidiči přáli. Teď mám po operaci kolene a dostala jsem k tomu berle. To už je úplný horor," rozhořčeně líčí své zkušenosti Karla Vítová. Se změnou její zdravotní situace přišly problémy. „Čtyřproudová silnice je pro mě někdy nepřekonatelná i se světelným semaforem. Někteří zastaví a počkají, jiní ale zuřivě gestikulují a projedou kolem mě natěsno," stěžovala si důchodkyně.

U dalšího z ostravských přechodů v ulici Várenské zastavilo v třicetistupňovém horku mamince s dítětem až páté auto. Na cestě jsou sice zpomalovací pásy, ale ty dopravu moc nezpomalí.

Neopatrní jsou i chodci

Nezáleží na tom, zda je přechod se semafory nebo bez, vždy je nutné být obezřetný. Samotní řidiči si stěžují na neopatrnost chodců.

„Vadí mi, když lidé utíkají na autobus, ani se neohlédnou, červená nečervená mi vletí pod kola," popsal své zkušenosti řidič dodávky Jakub Lička. Jeho auto je větší a nemá dostatečný výhled na všechny strany.

„U zastávek s proskleným zábradlím mám strach, aby mi pod kola nevběhlo třeba dítě, které je malé a mohl bych jej snadno přehlédnout," řekl Jakub Lička. Za volantem tráví i několik hodin denně a ví, že jej pár minut u přechodu nezachrání. „Snažím se jezdit klidně a být v kontaktu s kolemjdoucími alespoň gesty. Pokývnutí dává jasně najevo, že dotyčného vidím a může bezpečně přejít," vysvětlil řidič. Kontakt mezi řidičem a chodcem zvyšuje bezpečí všech.

Na silnici je to jako v džungli, přednost má vždy silnější. I když by mezi lidmi měla existovat solidarita a pochopení, často na to řidiči ve svých plechových miláčcích zapomínají. Pokud se na cestě řítí rozjeté velké auto, asi raději počkám. Už pro vlastní klid, i když stojím na přechodu. Pokud ale vidím milého řidiče, který mi pokývne a bezpečně přibrzdí, ráda projdu a s úsměvem na poděkování zamávám. Každý problém má dvě strany a obezřetní by měli být všichni.

MARKÉTA HUMPLÍKOVÁ

Autor: Redakce

5.8.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies