VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči i chodci jsou na přechodech bezohlední

Redaktoři Deníku si vyzkoušeli na vlastní kůži, jak je nebezpečné projít čtyřproudovou silnici v centru Ostravy v odpolední špičce. Řidiči nezastaví ani stařence o berlích nebo mamince s dítětem.

5.8.2015
SDÍLEJ:

Přechody pro chodce mohou být místem dlouhého čekání i nebezpečí. Ilustrační snímek. Foto: Archiv Deníku

Nakročení do vozovky, váhavý krok vpřed, rozhlédutí se a zmatené cupitání zpátky. Takový obrázek poskytuje přechod pro chodce u Sýkorova mostu v centru Ostravy, kde nefungují semafory. Řidiči jsou zde v menšině a zastavují davům chodců. Někteří z nich se ani neohlédnou a to, že jsou na přechodu, si uvědomí až v půlce cesty. Prostor je tam úzký, ale chodec kličkující mezi dvěma trolejbusy není výjimkou.

Nejtěžší je přecházení silnice pro starší a nemocné. I světelně označená křižovatka skrývá nebezpečí. „Jsem už starší a nechodím tak rychle, jak by si asi páni řidiči přáli. Teď mám po operaci kolene a dostala jsem k tomu berle. To už je úplný horor," rozhořčeně líčí své zkušenosti Karla Vítová. Se změnou její zdravotní situace přišly problémy. „Čtyřproudová silnice je pro mě někdy nepřekonatelná i se světelným semaforem. Někteří zastaví a počkají, jiní ale zuřivě gestikulují a projedou kolem mě natěsno," stěžovala si důchodkyně.

U dalšího z ostravských přechodů v ulici Várenské zastavilo v třicetistupňovém horku mamince s dítětem až páté auto. Na cestě jsou sice zpomalovací pásy, ale ty dopravu moc nezpomalí.

Neopatrní jsou i chodci

Nezáleží na tom, zda je přechod se semafory nebo bez, vždy je nutné být obezřetný. Samotní řidiči si stěžují na neopatrnost chodců.

„Vadí mi, když lidé utíkají na autobus, ani se neohlédnou, červená nečervená mi vletí pod kola," popsal své zkušenosti řidič dodávky Jakub Lička. Jeho auto je větší a nemá dostatečný výhled na všechny strany.

„U zastávek s proskleným zábradlím mám strach, aby mi pod kola nevběhlo třeba dítě, které je malé a mohl bych jej snadno přehlédnout," řekl Jakub Lička. Za volantem tráví i několik hodin denně a ví, že jej pár minut u přechodu nezachrání. „Snažím se jezdit klidně a být v kontaktu s kolemjdoucími alespoň gesty. Pokývnutí dává jasně najevo, že dotyčného vidím a může bezpečně přejít," vysvětlil řidič. Kontakt mezi řidičem a chodcem zvyšuje bezpečí všech.

Na silnici je to jako v džungli, přednost má vždy silnější. I když by mezi lidmi měla existovat solidarita a pochopení, často na to řidiči ve svých plechových miláčcích zapomínají. Pokud se na cestě řítí rozjeté velké auto, asi raději počkám. Už pro vlastní klid, i když stojím na přechodu. Pokud ale vidím milého řidiče, který mi pokývne a bezpečně přibrzdí, ráda projdu a s úsměvem na poděkování zamávám. Každý problém má dvě strany a obezřetní by měli být všichni.

MARKÉTA HUMPLÍKOVÁ

Autor: Redakce

5.8.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
14 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies