Jedním z nich je Zdeněk Proske, který už přes dvacet let z řídící věže velí provozu na ostravském letišti.

Zdeněk Proske„Dostal jsem se k tomu náhodou. Přiženil jsem se do rodiny a má tchyně pracovala u Řízení letového provozu. Od ní jsem se dozvěděl o výběrovém řízení. Od dětství mě zajímala letadla i letectví a tohle byla skvělá šance, jak spojit zálibu s profesí," vypráví Zdeněk Proske (na snímku), jenž v letovém provozu pracuje od svých osmadvaceti let.

Řídící letového provozu jsou zaměstnanci státního podniku Řízení letového provozu ČR, který kandidáty vybírá, školí a pravidelně podrobuje testům způsobilosti.

„Přijímačky jsou velmi náročné. Jde o testy pozornosti, rychlosti reakcí nebo schopnosti něco narychlo vypočítat. Pak přijdou psychologické a zdravotní testy a zkouška z angličtiny," říká Proske.

Do výběrového řízení se každý rok hlásí několik set uchazečů, z nichž je k ústnímu pohovoru vybrána skupina asi padesáti lidí.

Z nich pak komise vybere zpravidla okolo patnácti adeptů.

Existují řídící letového provozu věžoví a přibližovací a oblastní, kteří se starají o letovou hladinu nad 9500 stop.

„Věžoví řídící se starají o prostor v blízkosti věže. Řídí letadla ve vzduchu i na zemi, a stejně tak vozidla na ploše letiště. Přibližovací řídící se věnuje blížícím se strojům, odlétávajícím letounům a letadlům, která prolétávají jeho svěřeným prostorem," říká vedoucí mošnovské věže Zdeněk Proske.

Běžná směna na mošnovském letišti trvá dvanáct hodin, ve dne jsou v pohotovosti tři řídící letového provozu a v noci dva.

Denně v letním období věž zaznamená kolem 120 až 150 pohybů ty zahrnují vzlety, přílety a průlety vzdušným prostorem.

Pozici řídícího letového provozu vykonává v České republice více než dvě stě lidí. Ti museli absolvovat dvouletý výcvik, v průběhu kterého studovali dokumentaci, cvičili na simulátorech a prošli řadou zkoušek.

Náročné požadavky a složité testy jsou téměř zaručeným prostředkem k výběru nejvhodnějších uchazečů.

Kandidáti si už při výběrovém řízení vybírají, na jakém letišti by chtěli pracovat.

„Nikdy jsem nepracoval na jiném letišti a ani bych nechtěl. Přechod z jednoho letiště na druhé je navíc velmi komplikovaný. Kandidát by musel absolvovat spoustu výcviků a od určitého věku je to už téměř nevhodné. Také mívají řídící letového provozu mnoho místních návyků a zažitých postupů, které jsou platné pro dané letiště. Proto by přeškolení bylo složité," dodává mošnovský řídící letového provozu Zdeněk Proske.

Lenka HRŮZOVÁ