Ani úterní setkání vedení města, představitele společnosti Crestyl a médií nezvedlo nad dalším osudem Slezanky oponu. „Zdědili jsme ji po bývalém vedení a chtěli jsme znát i názor veřejnosti," mínil primátor Martin Víteček (ANO).

„Nemyslím, že by byla dědictvím po bývalém vedení. Do budoucna potřebujeme, aby nebyla finančním hrobem," oponovala vzápětí jeho náměstkyně Simona Bierhausová (ANO). Podle jejího názoru by prostor měl být využit kreativně a nejen pro marketingovou turistiku.

Respondenti se ve zmíněném výzkumu vyjádřili pro rozdělení plochy na dvě části první by měl tvořit park a druhou obchody. V obchodní sféře preferovali obchody s potravinami, služby a restaurace. Dotaz na konkrétní představu o další podobě Slezanky primátora zjevně zaskočil.

„Na základě zjištěných poznatků hledáme možnosti, jak situaci řešit. Zatím ale nevíme, do jaké míry bude Crestyl ochotný jednat o změně smlouvy," zněla vyhýbavá odpověď.

Z reakcí vyplynulo, že město zatím o řešení nemá ani potuchu, a celá debata byla ukázkou tanečku po minovém poli. „Slezanku si pan primátor vzal na starost sám a pokud nechceme platit Crestylu odškodné, musíme se nějak dohodnout," kontrovala Simona Bierhausová.

Do debaty se vložil generální ředitel Crestylu Omar Koleilat, jehož společnost má schválenou studii o využití celého prostoru a chce na pozemku postavit obchodní centrum. „Záležitost se protahuje, protože hledáme s městem nejvhodnější řešení. Ústupky si dovedeme představit u vnitrobloku a jsme připraveni diskutovat o podobě celého projektu," uvedl Omar Koleilat.

Konkrétní reakci na možnost, že by musel ze smlouvy vycouvat, prozradit nehodlal, ale přiznat barvu nebyli ochotní ani představitelé města.

Crestyl nechce svým centrem kopírovat obchodní centrum Breda & Weinstein. „Aby to naše fungovalo, musí lidem nabídnout zážitky, a průzkum ukázal, co Opavané chtějí. Tomu chceme vyhovět, ale konkrétnější úvaha je zatím předčasná," zamlžil si Omar Koleilat.

„Původní představa společnosti je zcela neakceptovatelná. Máme už nové varianty a zabýváme se jimi," sdělila Simona Bierhausová.

Dohoda je holá nutnost, protože Crestyl drží město finančně v kleštích. Smlouva obsahuje dozorčí doložku a následky porušení by řešil rozhodčí soud. Ve hře nejsou jen vysoké sankce, ale též úhrada likvidace paneláku. Město za ni zaplatilo přes devět milionů korun, a pokud bude smlouva dodržena, Crestyl mu částku ve dvou splátkách vrátí. Pokud ne, ponese náklady město.

Kdy bude v ožehavé záležitosti jasno? „Mělo by to být ještě letos, v příštím roce by všechno bylo už složitější," uzavřel debatu Omar Koleilat.

Se Slezankou je nespokojeno sedmdesát procent Opavanů

Sedm z deseti obyvatel Opavy není spokojeno se současnou podobou Slezanky a osm z deseti je pro rekonstrukci budovy. Tak zní základní závěry průzkumu, kterého se v průběhu srpna zúčastnilo 405 respondentů.

„V průzkumu vyjádřilo 68 % občanů nespokojenost se současnou podobou Slezanky, opačný postoj zastávalo pouze 8 % lidí. Mezi Opavany současně převládá názor, že Slezanka potřebuje rekonstrukci (76 %), přičemž plocha za Slezankou by se neměla zastavovat celá, jak developerská společnost Crestyl zamýšlí, ale část této plochy má podle občanů zůstat volná.

Na volném prostranství by lidé nejraději viděli park s možností posezení (45 %), dětské hřiště (18 %) nebo okrasný park (16 %)," shrnuje výsledek mluvčí radnice Lada Dobrovolná.

Vedení města chce nyní s Crestylem o projektu dále jednat a co nejvíce zohlednit názory Opavanů. „Průzkum potvrdil náš předpoklad, že projekt v původním rozsahu není u veřejnosti průchodný a při jednáních se společností Crestyl budeme prosazovat zmenšení projektu," komentoval zjištění primátor Opavy Martin Víteček.

Průzkum ale mapoval také případné rozšíření parkovacích ploch. Pro vznik nových parkovacích míst se vyjádřilo 45 %, proti bylo 51 %, zbývající část nebyla schopna na otázku odpovědět. „Při terénních rozhovorech s lidmi se ukázalo, že sice považují parkovací kapacity v centru Opavy za nedostatečné, na druhé straně nechtějí, aby se z volných ploch stala parkoviště, proto se relativně velké procento respondentů vyslovilo proti rozšíření.

Řešením tohoto dilematu by mohlo být vybudování podzemního parkoviště," uvedla ředitelka výzkumné agentury Datamar Lenka Mynářová.

Respondenti odpovídali také na příčiny vyklidňování centra města. „Podle 17 % za to mohou nákupní centra na okrajích měst, vysoké nájmy v centru (16 %), postavení obchodního centra Breda & Weinstein (12 %), málo volnočasového vyžití v centru (10 %) a málo pracovních příležitostí (8 %)," uzavírá Dobrovolná.