VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náměstek Havířova: Moderní terminál postavit chceme, škoda zdržení

Havířov /ROZHOVOR/ - Ve městě se už schylovalo k výběru stavební firmy pro stavbu moderního dopravního terminálu. Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák však projekt pozastavil s tím, že by se terminál měl stavět bez nutnosti demolice nádražní haly, kterou původně prosazovaly České dráhy. Na to teď ve společném projektu doplácí i město Havířov, protože může přijít o poměrně štědré evropské dotace.

22.10.2013
SDÍLEJ:

Vizualizace budoucí podoby havířovského dopravního terminálu. Foto: KOHL ARCHITEKTI

Náměstek havířovského primátora Petr Smrček. Jaká je současná situace, vysvětluje v rozhovoru hospodářský náměstek havířovského primátora Petr Smrček.

Je ještě šance, že terminál bude postaven v původně navržené podobě?
„Na základě návrhu, který předložily České dráhy, bylo přistoupeno k přípravě projektu, který počítal s demolicí nádražní haly, rekonstrukcí zbývajících objektů vlakové stanice a stavbami v přednádražním prostoru. Zatímco celé vlakové nádraží je v režii Českých drah, město má na svých bedrech právě přednádražní prostor, tedy stavbu zastřešeného autobusového stanoviště, vybudování stání pro taxislužbu, parkoviště a další objekty pro cestující veřejnost. Navíc ještě připravujeme rekonstrukci železničního podjezdu, kde bude oddělena pěší a cyklistická doprava od automobilové."

Proslýchá se, že by město mohlo v díky průtahům přijít o mnohamilionovou dotaci…
„Bohužel vzhledem k průtahům, které způsobila opakovaná řízení na ministerstvech a nynějšímu postoji ministra dopravy Zdeňka Žáka, skutečně hrozí, že přijdeme o schválené evropské dotace. Aby mohly být vyplaceny, musí se stihnout stavba terminálu dokončit do konce roku 2015. To by se dalo stihnout pouze v případě realizace původně navrženého projektu. Pokud ministerstvo dopravy bude i nadále trvat na tom, že bude nádraží modernizováno i se stávající odbavovací halu, pak se musí celý projekt přepracovat. O dotace by se potom muselo žádat znovu a celá realizace by se odložila o několik let. Pokud vůbec takové dotace nabízeny budou.

Je nádražní hala v projektu tak důležitá?
„Hala, stejně jako celé nádraží, patří Českým drahám. Stejně, jako město nezasahovalo do rozhodování, jak vlastník s halou naloží, nesnažilo se ovlivnit rozhodování odborníků, zda jde či nejde o památku. Evropská komise nakonec schvalovala peníze na realizaci projektu, který počítal s demolicí haly a vybudováním odbavovacího prostoru v jiné části nádraží. Proto by se při změně projektu muselo o dotaci žádat znovu. Protože však jde o společný projekt Českých drah a města, musí být obě jeho části realizovány společně. Jde o návaznost stavebních prací, budování inženýrských sítí a podobně. Nelze proto jen tak projekt změnit a rozhodnout, že se bude stavět i bez demolice haly."

Město má zájem svou část terminálu postavit. Jak tedy bude nakonec vypadat?
„Máme velký zájem prostor před vlakovou stanicí celkově revitalizovat. I nadále počítáme s tím, že tam bude dopravní terminál a také další služby a zařízení pro cestující veřejnost. Zcela jistě bude rekonstruován železniční podjezd, aby se lidé mohli k vlakové stanici i autobusovému stanovišti dostat bezpečně. Bezpečné spojení Šumbarku s centrální městskou částí je dlouhodobou prioritou."

Autor: Libor Běčák

22.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Omilostněný Jiří Kajínek před bystrckým bytem řekl, že zatím se setkává se samými dobrými reakcemi lidí.
12

Můj soused zabiják: lidé z Bystrce Kajínka většinou vítají, cítí se i bezpečněji

Donald Trump, Emmanuel Macron a Theresa Mayová na sicilském summitu G7.
AKTUALIZOVÁNO
13

Víme, jak bolí Bataclan i Manchester, shodli se Mayová s Macronem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Zkasírovat hosta před každou cigaretou? I to může „přinést" protikuřácký zákon

Jste číšníkem v restauraci a host, který vypil třeba tři piva a jednu štamprli, se zvedne s tím, že si jde ven zapálit. Budete mu důvěřovat, nebo ho zkasírujete hned? I s takovými situacemi si budou muset v restauracích poradit poté, co začne 31. května platit protikuřácký zákon.

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Komentář Stanislava Šulce: Jiří Kajínek Superstar

Po šesti dnech a nocích permanentního přímého přenosu se národ dočkal. Nejslavnější vězeň Jiří Kajínek, několikrát trestaný recidivista a odsouzený dvojnásobný vrah, se konečně dostal na svobodu. A opuštění vězení by lépe než Kajínek nezvládla ani Paris Hiltonová, která před lety také musela za katr. Vyšel postarší chlapík, jehož nadprůměrná muskulatura zářila téměř stejně jako již proslulé tílko. Dav čekatelů před věznicí si s ním udělal selfie, veřejnoprávní i další televize celou chvilku přenášely naživo a celý kolotoč zájmu o Kajínka nebere konce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies