VYBERTE SI REGION

Soud za padělané obrazy potrestal malíře i uznávaného soudního znalce

Amatérský malíř kupoval ve starožitnictví a bazarech díla nevýznamných umělců. Sundal původní malbu a začal „tvořit".

22.9.2015
SDÍLEJ:

Zabavené padělané obrazy.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

Jeden z nejrozsáhlejších a nejkomplikovanějších případů padělání uměleckých děl uzavřel v úterý Okresní soud v Ostravě.

Tříletý podmíněný trest vyměřil amatérskému malíři Josefu Ptáčníkovi (50 let) z Chomutova, který vytvořil nejméně dvě stě napodobenin mistrů, mimo jiné Kamila Lhotáka, Františka Podešvy, Aloise Schneiderky nebo Karla Hofmana. Obrazy se prodávaly zejména v Moravskoslezském a Zlínském kraji, objevily se však i v dalších regionech celé České republiky.

Spolu s Ptáčníkem byl k osmiměsíčnímu podmíněnému trestu odsouzen i soudní znalec Tomáš Mikulaštík (66 let) ze Zlínska, který patří k uznávaným odborníkům. Podle senátu vypracoval pětatřicet nepravdivých znaleckých posudků, díky kterým pak byly falzifikáty vydávány za originály.

Mikulaštíka stihl i další, pro něj pravděpodobně citelnější, trest. Dva roky nesmí v oboru působit jako soudní znalec. Rozsudek zatím není pravomocný. Státní zástupkyně si ponechala lhůtu k vyjádření. Stanovisko obžalovaných není známo. K úternímu vyhlášení verdiktu se totiž ani jeden z nich nedostavil.

Zabavené padělané obrazy.Agent

Podle kriminalistů jde o jeden z největších padělatelských případů posledních let. Policie dokonce nasadila agenta, který fingoval koupi obrazů. Vyšetřování trvalo řadu měsíců.

První informace ochránci zákona zveřejnili až v prosinci předloňského roku na tiskové besedě. O rok později začalo soudní líčení. Nyní padl verdikt.

Amatér

Ptáčník byl amatérský malíř, počínal si však velmi zkušeně. K tomu, aby díla vypadala starobyle, používal různé metody, mimo jiné prach z vysavače. Obstarával si také obrazy nevýznamných malířů, které zakoupil ve starožitnictví nebo bazarech. Sundal původní malbu a pak vytvořil svá díla. Používal temperové barvy, které následně opatřoval akrylátovým lakem. Způsobil škodu za nejméně 1,2 milionu korun, které podle rozhodnutí soudu musí uhradit napáleným kupcům.

Ptáčník napodoboval zejména valašské umělce, protože měl k tomuto regionu blízký vztah. Obrazy sám nebo prostřednictvím dalších osob nabízel zejména na Zlínsku a v Moravskoslezském kraji. Věděl, že největší cenu mají v regionu, odkud malíři pocházejí. Falzifikáty však byly k mání i v dalších městech České republiky.

Nová díla

Muž obrazy nekopíroval podle originálů, maloval nová díla, na kterých jen zachoval motiv daných autorů. Poté tvrdil, že jde o dosud neznámé malby, které pocházejí z pozůstalostí nebo bazarů. Na obrazy přidal i podpisy umělců. Ptáčník se snažil soud přesvědčit o tom, že to udělal jen tak. Podpisy prý nebyly přesné. Před soudem se k namalování obrazů přiznal. Uvedl, že prodáváním kopií děl mistrů řešil svou tíživou finanční situaci. Nikdy prý ale netvrdil, že to jsou originály. Podle soudu však nemluvil pravdu. Navíc se sám usvědčil v dřívějších výpovědích na policii.

Také znalec Mikulaštík vinu odmítl. Podle svých slov udělal chybu, když nerozeznal padělky děl a podpisů. Rozhodně však popřel, že by tak učinil vědomě.

Kvalita šla dolů

Na stopu padělatele přivedl policii jeden z kupců, jenž pojal podezření, že není vlastníkem originálu. Ozvali se také potomci umělců. Upozornili na to, že trh zaplavila neznámá díla jejich příbuzných.
Některé z napodobenin se dostaly do rukou ředitele Výtvarného centra Chagall v Ostravě Petra Pavliňáka. Podle něj měly obrazy různou kvalitu, která se postupem času zhoršovala. Po prvních úspěších totiž chomutovský „umělec" začal na trh velmi rychle dodávat další díla, což se projevilo na jejich úrovni. V závěrečné fázi dokonce maloval jeden obraz za jeden den.

„Některé obrazy byly velice špatné. Jeho obezřetnost se snižovala. Pak už to bylo téměř na úrovni amatérismu. Ani ty motivy úplně nesouvisely s motivy jednotlivých autorů. Prostě tam dal jen podpis daného autora," řekl Pavliňák.

Ptáčníkovi hrozilo až deset let vězení, Mikulaštíkovi až dva roky žaláře. Vzhledem k jejich dosavadní bezúhonnosti jim soud vyměřil jen podmíněné tresty. U Ptáčníka stanovil zkušební lhůtu na pět let, u Mikulaštíkovi na dva roky. Stejnou dobu nesmí působit jako soudní znalec v oboru. Pokud se obžalovaní nebo státní zástupkyně odvolají, bude mít konečné slovo Krajský soud v Ostravě.

K TÉMATU

Koho napodoboval?Muž vytvářel napodobeniny děl valašských malířů Karla Hofmana, Aloise Schneiderky, Františka Podešvy a Augustyna Mervarta. Největší zastoupení měly „obrazy" Aloise Schneiderky. Padělatel si dále vybral malíře Aloise Kalvodu, Jindřicha Veselku, Kamila Lhotáka, Františka Grosse, Františka Hudečka a Karla Součka.

Autor: Jaroslav Perdoch

22.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies