Velkými dírami a výtluky je poseta například silnice, která pojí město Štramberk se sousední Kopřivnicí. Ulicí Záhumenní se v úseku od křižovatky na Palárně po Základní školu Alšova za volanty aut ozve během několika vteřin tolik sprostých slov, že by se za ně nemusela stydět žádná hospoda po desáté večerní. Důvod? Již zmíněné výmoly, výtluky a díry. Těmi je komunikace doslova poseta.

Ačkoliv obyvatelé obou měst na stav silnice hlasitě nadávají, radnice nemají šanci s cestou cokoliv udělat. Je totiž majetkem Moravskoslezského kraje. „Silnice je krajská, a i když je v opravdu dezolátním stavu a občané si na to stěžují, my jim můžeme akorát říct, že už takových šest let kraj marně žádáme o její komplexní opravu," uvedl starosta města Štramberka Jan Socha.

Část děravé silnice má přitom generální opravu již za sebou. Při jejím projíždění má proto člověk mnohdy pocit střihu a přejetí do zcela jiného „filmu". Vysvětlení, proč tomu tak je, se Novojičínskému deníku dostalo od starosty města Kopřivnice Josefa Jalůvky. „Část té strašné cesty je opravená. Bohužel je to zrovna ta vedoucí od rondelu po Muzeum Fojtství. My jsme jim loni říkali, ať začnou z druhé strany, že ta je mnohem horší, ale oni to měli nějak nasmlouvané, takže to nešlo. I proto je to teď v tak žalostném stavu," řekl Josef Jalůvka. Vzápětí ale dodal, že oné druhé, děravé polovině se podle slibu kraje blýská na lepší časy: „Hned, jak sleze sníh, by měla Správa silnic Moravskoslezského kraje cestu kompletně opravit."

Slova kopřivnického starosty vzápětí potvrdil také Zbyněk Kubala ze Správy silnic Moravskoslezského kraje. „V letošním roce je tato silnice zařazena do plánu souvislých oprav, takže hned, jak počasí dovolí, začne se s její opravou," uvedl Zbyněk Kubala a dodal: „V současné době se snažíme ty největší výtluky opravovat, a to studenou balenou směsí. Řekl bych, že tak minimálně jednou měsíčně to nejhorší spravujeme, což je v současné době maximum, které můžeme udělat, protože nám víc nedovoluje počasí."

Plno práce mají také Technické služby v Novém Jičíně. Řada silnic ve městě zimní vrtochy nevydržela, a tak se i zde objevila celá řada „pěkných" výtluků. „Technické služby Nový Jičín opravují na městských komunikacích výtluky průběžně i během zimy. Speciální směs, kterou používají, umožňuje vyplňovat díry i v mrazech," sdělila mluvčí radnice Marie Machková. Cestáři tak opravovali úseky například v ulicích Msgr. Šrámka, Palackého, Dlouhé, Vančurově, Propojovací a Hřbitovní. „Ne všechny komunikace jsou však ve vlastnictví města, město vlastní 123 kilometrů silnic. Problémem jsou díry v blízkosti revizních kanalizačních šachet, jako například v ulici Husově nebo Slovanské. Ty mohou opravovat pouze vodaři, nikoli město, respektive technické služby," dodala Machková.

Cestu v katastrofálním stavu opraví, ale až za rok

BÍLOVEC-STARÁ VES (sim) – Silnice mezi Bílovcem a jeho místní částí Stará Ves je v katastrofálním stavu. Díra střídá díru, už zalátané výmoly se znovu propadají a řidiči mají kolikrát co dělat, aby se jim vyhnuli.

Vlastníkem silnice II/463 je Moravskoslezský kraj, který přišel s dobrou zprávou – komunikace se bude rekonstruovat a modernizovat. Řidiči by se tak v příštím roce mohli dočkat zbrusu nové cesty. Rekonstruovaný úsek je dlouhý asi šest kilometrů a vede od benzinové pumpy v Bílovci v ulici Opavské až po hranici okresu Nový Jičín, tedy za Starou Vsí směrem na Skřipov.Akce bude realizována v rámci čtvrté etapy projektu Silnice 2013. „Začátek realizace stavby je naplánován na březen 2014. Plánované ukončení realizace stavby je plánováno v listopadu 2014," uvedla Petra Špornová, tisková mluvčí kanceláře hejtmana Moravskoslezského kraje. Oprava bude provedena najednou a bude spolufi nancována z prostředků Evropské unie. „Tento projekt bude předložen Regionální radě Moravskoslezsko do výzvy v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezsko 2007–2013, konkrétně do oblasti Výstavba, modernizace a rekonstrukce komunikací II. a III. třídy," prozradila ještě mluvčí kraje a dodala, že odhadované celkové stavební náklady na tuto akci jsou ve výši téměř 100 milionů korun. Předpokládaná dotace bude činit 70 procent nákladů na stavbu.

Výmoly jsou nejen na cestě, ale i na internetu

NOVÝ JIČÍN (edm) – Že řidiči klejí za volantem svých vozů vždy, když po zimě trefí na nějaký ten výtluk, je běžné, ale že se dá tímto tématem bavit, soutěžit a ve i nále i situaci na cestách zlepšit, to už tak běžné není. Řeč je o projektu Výmoly, který během krátké chvíle získal obrovskou popularitu a jehož zakladatel Petr Čaník je z Nového Jičína.

Mizející sníh a ústup mrazivých dní odhalily, jaké škody během několika desítek  dní napáchala zima na novojičínských silnicích. Komunikace všech tříd v současné  době pojí skutečnost, že připomínají řešeto.

Projekt byl založen na jaře 2011 a už na podzim se stal vítězem prestižní soutěže Internet Effectiveness Awards a obdržel Grand Prix – hlavní cenu soutěže udělovanou odbornou porotou jako Nejefektivnější internetové řešení roku 2011.

A o co vlastně jde? Řidiči, ale i třeba lidé na procházce mohou díru na cestě vyfotit a pak ji uveřejnit na internetových stránkách Vymoly.cz. Zde se nachází interaktivní mapa vložených výtluků a u každého z nich nechybí podrobné informace, týkající se především lokalizace. Informace jsou tak potřebné nejen pro samotné řidiče, ale třeba i pro cestáře, kteří zjistí, kde by měli zrovna zasahovat. Návštěvníci webu mohou také hlasovat pro jednotlivé objevy motoristů a některý z nich se může dočkat i ceny.

Součástí druhého ročníku projektu Výmoly je také vyhodnocení aktivity jednotlivých krajů jako správců silnic. „Při slavnostním vyhlášení Nejaktivnějšího kraje roku 2012 obdrží vítězný kraj od Nadace pojišťovny Generali, generálního partnera projektu Výmoly, dotaci v hodnotě sto tisíc korun určenou na opravy výtluků," sdělil Petr Čaník na Vymoly.cz a dále uvádí: „Projekt Výmoly se v roce 2012 snažil o zlepšení komunikace mezi silničáři a motoristy. Nabídl prostor, kde mohou motoristé upozornit na výtluky na silnicích, které jsou nebezpečné, nepříjemné, nebo s nimiž se zkrátka dlouho nic neděje. Správci silnic mají možnost na podněty motoristů výmolářů reagovat, nebezpečné výtluky opravit nebo uvést sou vislosti týkající se daného silničního úseku." Tento projekt nově dokonce oceňuje nejaktivnější „výmolaře". Kromě internetových stránek lze o cestářských nešvarech v rámci projektu Výmoly komunikovat také na sociálních sítích.

Unikátní projekt odstartoval v roce 2011.