Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studénka: Dvě neštěstí během 7 let. Stále není znám viník tragédie z léta 2008

Železniční tragédie ve Studénce, která si ve středu po ránu vyžádala mrtvé a zraněné, se stala nedaleko místa jiného velkého neštěstí. Před necelými sedmi roky – konkrétně 8. srpna 2008 – mezinárodní rychlík EuroCity Comenius mířící z Krakova do Prahy narazil ve Studénce do zřícené konstrukce opravovaného mostu.

22.7.2015 2
SDÍLEJ:

Vyšetřování železničního neštěstí. Ilustrační fotoFoto: DENÍK / Ivan Pavelek

Výsledkem bylo osm mrtvých a téměř sto zraněných. Zatímco středeční nehodu podle všeho zavinil řidič kamionu, který vjel na přejezd, u havárie ze srpna 2008 stále není jasné, kdo za ni může.

Soud

Případem se od června 2010 zabývá Okresní soud v Novém Jičíně. Souzeno je deset lidí, kteří podle názoru státního zástupce neštěstí zavinili. Jde o tři pracovníky generálního dodavatele stavby – Dopravních staveb Ostrava, jednoho zaměstnance Správy silnic Moravskoslezského kraje, pět lidí ze subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl a jejího externího spolupracovníka. Za obecné ohrožení jim hrozí tři až deset let vězení.

Posudky

Hlavní líčení s přestávkami trvá pět let. Jednotlivé strany předložily několik protichůdných posudků a žádají další zkoumání. Kdy padne rozsudek, není známo. Soud je odročen na neurčito.

Již při zahájení procesu se objevily úvahy, že se jednání do vynesení rozsudku potáhne několik roků. Již nyní je téměř jisté, že po prvním verdiktu bude následovat odvolání – ať již státního zástupce, nebo obžalovaných. Další měsíce pak potrvá, než rozhodne odvolací Vrchní soud v Olomouci. Ten může rozsudek potvrdit, změnit, případně celý nebo jeho část vrátit k novému projednání. To by znamenalo další prodloužení v řádech měsíců, možná i let.

Obžalovaní odmítají, že by zavinili smrt a těžká zranění cestujících. Jejich právní zástupci dokonce tvrdí, že celá kauza nebyla dostatečně vyšetřena.

Omezení rychlosti

Například právní zástupce subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl Radek Ondruš již dříve prohlásil, že v místě stavby měla být pro vlaky snížena rychlost na padesát kilometrů v hodině, což se ale nestalo. Pokud by omezení platilo, souprava by podle něj zastavila přibližně tři sta metrů před troskami mostu. „Můžeme diskutovat o podílu odpovědnosti zaměstnanců firmy Bögl a Krýsl ve vztahu k pádu mostu. Ale co zásadně odmítáme, je jakákoliv odpovědnost za náraz vlaku do tohoto mostu," řekl Ondruš.

K TÉMATU

„Myslel jsem, že je konec," vzpomínal strojvůdce, který svou duchapřítomností zabránil ještě větší tragédiiJeště tragičtějším následkům železniční tragédie ze srpna 2008 zabránila duchapřítomnost strojvůdce mezinárodního rychlíku EuroCity Comenius Jiřího Šindeláře. Ten spuštěním brzdy snížil rychlost soupravy před nárazem do zřícené konstrukce opravovaného mostu.

„Ten most se začal vlnit. On přímo nespadl, ale nejprve se vlnil. Nikdy v životě jsem něco takového nezažil. Nevěděl jsem, co se děje, jestli je zemětřesení, nebo něco jiného. Pak spadl," vzpomínal u soudu Šindelář.

V té chvíli do nárazu scházelo několik málo sekund.

„Ještě dříve, než jsem si všechno stačil uvědomit, jsem začal brzdit. Byl to reflex. Pak jsem si pomyslel, že je konec. Schoval jsem se do strojovny a čekal na náraz. Že jsem z toho nakonec vyvázl, je neskutečné štěstí. Po nárazu mi chvíli trvalo, než jsem se dostal ven. Byl jsem tam vmáčknutý. Ležel na mně velký ventilátor. Byl jsem v šoku. Pak přišli záchranáři," uzavřel Šindelář, který několik měsíců po tragédii opustil České dráhy. 

Autor: Jaroslav Perdoch

22.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bacil tuberkulózy. Ilustrační foto.
5

Loni bylo v Česku přes 500 případů tuberkulózy, třetina u cizinců

Následky zemětřesení a tsunami na ostrově Kos.
AKTUALIZUJEME
2 10

Ostrov Kos postihlo silné zemětřesení: nejméně dva mrtví, stovky zraněných

EXKLUZIVNĚ

Helena Suková: Nevěřila bych, že Plíšková bude světovou jedničkou

Byla v Londýně. Na tribuně nad kurty All England Clubu sledovala úchvatné bitvy Wimbledonu. A sama si zavzpomínala: právě tady zažila nejvíce radosti.

Michal Hrůza: Vše záleží na úhlu pohledu. Jsem věčný optimista

/ROZHOVOR, KLIP/ Zpěvák a skladatel Michal Hrůza má za sebou úspěšné miniturné po českých a moravských zámcích. Nadělil si ho k 20. výročí na hudební scéně. Zároveň také vydal svou čtvrtou sólovou desku s názvem Sám se sebou. Posluchač na ní najde i tři filmové písně z nedávné doby.

Chcete pracovat u policie a hasičů? Máte šanci!

V průmyslu je více volných pracovních míst než zaměstnanců. Ve státní správě také chybí lidé v uniformě policisté, hasiči a celníci. V Ústeckém kraji naštěstí v malé míře.

Kam se Pražané schovají v případě ohrožení?

/INFOGRAFIKA/ - Jak by byli Pražané chráněni v případě ohrožení státu? Kolik stálých úkrytů je v české metropoli, kde se nacházejí a jaká je jejich kapacita? Jelikož roste napětí ve světě, rozhodli jsme se pro vás situaci zmapovat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení