VYBERTE SI REGION

Studénka: Dvě neštěstí během 7 let. Stále není znám viník tragédie z léta 2008

Železniční tragédie ve Studénce, která si ve středu po ránu vyžádala mrtvé a zraněné, se stala nedaleko místa jiného velkého neštěstí. Před necelými sedmi roky – konkrétně 8. srpna 2008 – mezinárodní rychlík EuroCity Comenius mířící z Krakova do Prahy narazil ve Studénce do zřícené konstrukce opravovaného mostu.

22.7.2015 2
SDÍLEJ:

Vyšetřování železničního neštěstí. Ilustrační fotoFoto: DENÍK / Ivan Pavelek

Výsledkem bylo osm mrtvých a téměř sto zraněných. Zatímco středeční nehodu podle všeho zavinil řidič kamionu, který vjel na přejezd, u havárie ze srpna 2008 stále není jasné, kdo za ni může.

Soud

Případem se od června 2010 zabývá Okresní soud v Novém Jičíně. Souzeno je deset lidí, kteří podle názoru státního zástupce neštěstí zavinili. Jde o tři pracovníky generálního dodavatele stavby – Dopravních staveb Ostrava, jednoho zaměstnance Správy silnic Moravskoslezského kraje, pět lidí ze subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl a jejího externího spolupracovníka. Za obecné ohrožení jim hrozí tři až deset let vězení.

Posudky

Hlavní líčení s přestávkami trvá pět let. Jednotlivé strany předložily několik protichůdných posudků a žádají další zkoumání. Kdy padne rozsudek, není známo. Soud je odročen na neurčito.

Již při zahájení procesu se objevily úvahy, že se jednání do vynesení rozsudku potáhne několik roků. Již nyní je téměř jisté, že po prvním verdiktu bude následovat odvolání – ať již státního zástupce, nebo obžalovaných. Další měsíce pak potrvá, než rozhodne odvolací Vrchní soud v Olomouci. Ten může rozsudek potvrdit, změnit, případně celý nebo jeho část vrátit k novému projednání. To by znamenalo další prodloužení v řádech měsíců, možná i let.

Obžalovaní odmítají, že by zavinili smrt a těžká zranění cestujících. Jejich právní zástupci dokonce tvrdí, že celá kauza nebyla dostatečně vyšetřena.

Omezení rychlosti

Například právní zástupce subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl Radek Ondruš již dříve prohlásil, že v místě stavby měla být pro vlaky snížena rychlost na padesát kilometrů v hodině, což se ale nestalo. Pokud by omezení platilo, souprava by podle něj zastavila přibližně tři sta metrů před troskami mostu. „Můžeme diskutovat o podílu odpovědnosti zaměstnanců firmy Bögl a Krýsl ve vztahu k pádu mostu. Ale co zásadně odmítáme, je jakákoliv odpovědnost za náraz vlaku do tohoto mostu," řekl Ondruš.

K TÉMATU

„Myslel jsem, že je konec," vzpomínal strojvůdce, který svou duchapřítomností zabránil ještě větší tragédiiJeště tragičtějším následkům železniční tragédie ze srpna 2008 zabránila duchapřítomnost strojvůdce mezinárodního rychlíku EuroCity Comenius Jiřího Šindeláře. Ten spuštěním brzdy snížil rychlost soupravy před nárazem do zřícené konstrukce opravovaného mostu.

„Ten most se začal vlnit. On přímo nespadl, ale nejprve se vlnil. Nikdy v životě jsem něco takového nezažil. Nevěděl jsem, co se děje, jestli je zemětřesení, nebo něco jiného. Pak spadl," vzpomínal u soudu Šindelář.

V té chvíli do nárazu scházelo několik málo sekund.

„Ještě dříve, než jsem si všechno stačil uvědomit, jsem začal brzdit. Byl to reflex. Pak jsem si pomyslel, že je konec. Schoval jsem se do strojovny a čekal na náraz. Že jsem z toho nakonec vyvázl, je neskutečné štěstí. Po nárazu mi chvíli trvalo, než jsem se dostal ven. Byl jsem tam vmáčknutý. Ležel na mně velký ventilátor. Byl jsem v šoku. Pak přišli záchranáři," uzavřel Šindelář, který několik měsíců po tragédii opustil České dráhy. 

Autor: Jaroslav Perdoch

22.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies