VYBERTE SI REGION

Tramvaje na Karvinsku? Jezdilo by se po zkroucených kolejích

Karvinsko - Spojit Karvinou s Ostravou a Havířovem tramvajovou tratí. S takovým nesmyslem vyrukovala do voleb krajská ODS.

15.9.2016
SDÍLEJ:

Vizualizace projektu tramvajové dopravy v Karviné. Foto: ODS Karviná

„Každé město, jehož ulicemi tramvaje jezdí, je považováno za vyspělé, moderní a získává tak statut metropole. Tramvaj je oproti autobusu rychlejší, protože ji nezdržují auta, je ekologičtější, protože nepálí naftu a nevypouští emise, dokáže převézt více lidí, je bezpečnější a tak dále… My však chceme tuto tramvaj vybudovat proto, abychom udělali z Karvinska oblast metropolitní, kterou si nepochybně zaslouží být. Stavbou této tramvajové tratě nejen významně prospějeme naší ekonomice a životnímu prostředí. Pomůžeme především nastartovat tento region a pomůžeme tím našim občanům a lidem," tvrdí Jakub Unucka, kandidát na hejtmana MSK za ODS.

Zní to sice jako dobrý předvolební slogan, v tomto případě však krajská ODS šlápla vedle. Stavět tramvajovou trať v regionu, který se každou chvíli propadá, je totiž podle odborníků holý nesmysl. Lídři ODS se patrně ještě nikdy neprojeli vlakem po trati vedoucí Karvinou. Jinak by věděli, že všechny vlaky, včetně pendolina, tam projíždějí omezenou rychlostí. Důvodem je poddolování, v jehož vlivu se koleje propadají a vlní. Trať se musí často kontrolovat a opravovat.

Koleje vedoucí z Karviné ve směru na Havířov nebo Ostravu by se zřejmě ještě v době výstavby začaly vlnit stejně, jako se vlní silnice. Cestáři na nich musejí často frézovat nerovnosti, aby se po nich vůbec dalo jezdit.

Vizualizace projektu tramvajové dopravy v Karviné.

Tramvajová trať je technicky proveditelná snad jen mezi Havířovem a Ostravou a také se s ní počítalo už v době výstavby Havířova. V současné době přichází v úvahu pouze varianta kombinované kolejové dopravy, a to tramvajové skrz město s napojením na klasickou železnici. I tato varianta je však natolik finančně nákladná, že její realizace je dosud stále jen ve fázi úvah a atraktivních vizualizací na křídovém papíře.

„Jde o projekt vlakotramvaje. Mezi Ostravou a Havířovem jde jen o rozhodnutí stavět a mít na to dostatek finančních prostředků. Ve směru na Karvinou nebo Orlovou je situace komplikovaná důlními vlivy. I na vnitropodnikových vlečkách pro nákladní železniční dopravu je omezena rychlost, protože podloží je nestabilní. Klasickou trať by bylo možné stavět až po odeznění důlních vlivů po ukončení těžby," řekl náměstek havířovského primátora Eduard Heczko, který se projektem vlakotramvaje zabývá.

OPRAVY SILNIC I TRATÍ PLATÍ TĚŽAŘI

Časté opravy těžbou uhlí poškozených silnic i železničních úseků jsou placené z fondu, který je vytvářen ze zisku důlní společnosti OKD. Silniční úseky se musí často frézovat, proto jsou většinou opatřovány silnější vrstvou asfaltu, aby bylo při srovnávání nerovností z čeho ubírat. Železničáři zase zvlněné koleje častěji podrážejí speciálními stroji, aby je vyrovnali výškově i směrově. Patrně nejvíce těžbou ovlivněný železniční úsek je právě ten v Karviné, v lokalitě Darkova a poblíž Dolu ČSM.

„Tento úsek trati se sanuje každý rok. Zpravidla je jedna kolej vyloučena z provozu a jezdí se po zbylých dvou. Veškeré náklady spojené s opravou nebo úpravou trati hradí OKD. S ohledem na charakter podloží jsou opravy četnější, tím pádem samozřejmě nákladnější. Kompletní modernizací může tento úsek trati projít až po ukončení těžby a následném ustálení podloží, což vyžaduje delší čas v řádu let," sdělila redakci Deníku mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Čtěte také: 
Projekt vlakotramvaje z Orlové do Ostravy nabírá na obrátkách
Orlová chce zapojit do kolejového systému více obcí
Města na Ostravsku mají spojit vlakotramvaje

A jedna perlička svědčící o tom, že s tramvajemi se počítalo i na havířovském Šumbarku:
Šumbarkem mohou projíždět tramvaje

Autor: Libor Běčák

15.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Spisovatel Jiří Stránský: Škoda každého dobrého slova, které se neřeklo

Praha /ROZHOVOR/ - Autorem oblíbených dětských knih O dešťovém kameni, Povídačky pro moje slunce nebo Perlorodky je spisovatel a scénárista Jiří Stránský (85). Čtenáři a diváci jej přitom znají více jako autora filmů Zdivočelé země, Bumerangu či Štěstí, zachycujících atmosféru komunistického režimu a života politických vězňů v kriminálech a lágrech. „Slíbil jsem ve vězení básníkovi Honzovi Zahradníčkovi, že podám svědectví o lidech, kteří s námi seděli," říká Jiří Stránský, který připravuje další tři scénáře, povídkové knížky a prozrazuje, že brzo vyjde kniha Doktor vězeňských věd, kterou napsali s novinářkou Renatou Kalenskou.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies