VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Uhlí na Karvinsku za hubičku? I to se dá

Karviná - Běžná cena za 100 kg uhlí se pohybuje kolem pěti set korun. Kdo by ale odolal možnosti platit jen třetinu?  

23.1.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Fuchs

Topíte uhlím a zdá se vám jeho cena vysoká? Někteří domkaři našli způsob, jak ušetřit kupují uhlí od lidí, kteří jej sbírají na haldách. Topivo tak mohou pořídit i za méně než polovinu běžné ceny.

Přesně to dělá Michal Sirotka z Karviné. Uhlím vytápí rozlehlý rodinný dům a dal proto na rady kamarádů, kteří mu doporučili kontaktovat místní Romy, jež uhlí prodávají za velmi výhodnou cenu.

„S jejich uhlím jsem spokojený. Chtějí kolem 150 korun za metrák, což je krásná cena. Akorát člověk musí být u sypání, aby pak ve sklepě nenašel místo uhlí kameny," dodává Sirotka s tím, že od Romů kupuje uhlí už přes dva roky.

Právě Romové se často živí prohledáváním a sběrem uhlí na haldách nejen v okolí Karviné. Hlušina na haldách totiž obsahuje kamenitou směs a zbytky uhlí, které se ještě dají využít.

Sběračů uhlí si nelze nevšimnout například při cestě přes bývalou karvinskou část Louky. Ve večerních hodinách tam světélkují baterky, jež patří právě sběračům uhlí.

Deníku to potvrdili například zaměstnanci Farmy Stonava nebo společnosti AWT, kteří mají tento pohled téměř na denním pořádku. Občas se s těmito lidmi také dostanou „do křížku".

„Takhle jsou neškodní, ale když přijedete s novým materiálem, pletou se kolem náklaďáku a člověk má strach, že je zasype nebo jinak zraní. A nedají si říct," řekl jeden ze zaměstnanců, který s nákladním autem do těchto míst téměř denně jezdí.

Sběrači uhlí na rozdíl od kolegů „šroťáků" nezpůsobují nikomu žádnou škodu. Tím, že se pohybují tam, kde je to zakázáno, však hazardují se svým zdravím.

Mluvčí OKD Marek Síbrt připouští, že sběrači uhlí jsou dlouhodobý problém, se kterým se firma potýká na více lokalitách, které procházejí rekultivací po ukončení hornické činnosti.

„Do lokality, kde probíhají stavební práce, by neměl z bezpečnostních důvodů nikdo vstupovat. Vzhledem k rozlehlosti dané plochy, která není oplocená, je prakticky nemožné permanentně monitorovat, aby na nikdo nepronikl. Proto vše řešíme operativně," uvedl Síbrt s tím, že společnosti tímto chováním žádná finanční škoda nevzniká, problémem je především právě zajištění bezpečnosti.

Sběračiuhlí totiž často zákazy vstupu do těchto míst nerespektují a překážkou pro ně nejsou mnohdy ani závory na příjezdových místech. S těžkou technikou se tam nedostanou, ale mají malé traktůrky nebo ruční vozíky. Starosta Stonavy Ondřej Feber říká, že toto vše by měla řešit těžařská firma.

„Je to věc vedení dolů, zda mají dostatečně zajištěnou ochranu svého majetku a zda množství ukradeného uhlí, o které takto přichází, jim leží na srdci," uvedl Feber.

Autor: Bibiána Balicka

23.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Asi pětasedmdesát zaměstnanců firmy Bauhaus protestovalo proti pomalému rozhodování soudu.
AKTUALIZUJEME
12

Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s vlastníky pozemků

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Petr Jelínek z Jihlavy s přezdívkou Pstruh103 je na Vysočině vůbec prvním tvůrcem videí na internetu, takzvaným youtuberem, který skončil před soudem.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies