VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Opavě se srazil vlak s nákladním autem, sedm lidí se zranilo

Opava – Osobní vlak se v sobotu ráno krátce před šestou hodinou srazil v Opavě-Jaktaři s nákladním autem. Nehoda se stala na přejezdu bez závor a zraněno bylo sedm lidí.

13.7.2013 AKTUALIZOVÁNO 13.7.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií

Srážka vlaku s nákladním autem v Opavě-Jaktaři.Foto: Drážní inspekce

Osobní vlak jel z Bruntálu do stanice Opava-Východ.

„Provoz na trati je přerušen a nahrazen náhradní autobusovou dopravou. Bude obnoven v odpoledních hodinách. Náhradní autobusová doprava byla zavedena i za některé trolejbusy z důvodu poškození trolejového vedení," informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že přejezd byl vybaven světlenou signalizací a přejezdové zabezpečovací zařízení bylo v době nehody v činnosti.

„Následkem střetnutí osobní vlak vykolejil oběma podvozky. Škoda byla celkově odhadnuta na 4 880 000 Kč, přičemž škoda na nákladním automobilu byla vyčíslena na 4 miliony korun, vlaku na 500 tisíc, trati 155 tisíc a na ostatním zařízení mimo (trolejové vedení trolejbusu, veřejné osvětlení, plot rodiného domu) 235 tisíc korun," doplnil dále Drápal.

Sedm zraněných cestujících

Podle mluvčího moravskoslezských záchranářů Lukáše Humpla zdravotníci na místě ošetřili sedm osob, které cestovaly ve vlaku.

„Všechny byly při vědomí, mimo přímé ohrožení života a se zdravotníky komunikovaly. Jednalo se o šest mužů a jednu ženu, pacienti byli vesměs dospělého věku," uvedl Humpl.

Podle něj utrpěli lehká až středně těžká zranění, mezi nimiž dominovala poranění zad, hrudníku, končetin nebo hlavy, naraženiny a oděrky.

„Všem sedmi pacientům poskytli záchranáři ošetření v rámci přednemocniční neodkladné péče a šest z nich pak transportovali do Slezské nemocnice v Opavě k další léčbě. Zranění byli předáni do péče chirurgické ambulance. Sedmý pacient byl ošetřen na místě nehody, jeho stav nevyžadoval ošetření ve zdravotnickém zařízení," dodal Humpl.

Na místě události zasahovaly celkem čtyři posádky sanitních vozidel z opavských stanovišť a z Dolního Benešova.

K TÉMATU
„Z dlouhodobých statistik Drážní inspekce jednoznačně vyplývá, že nejvíce střetnutí na železničních přejezdech se odehrává právě na přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor, což potvrzují i letošní statistiky - do 11. července evidovala Drážní inspekce celkem 92 střetnutí na železničních přejezdech, přičemž více než polovina se jich odehrála na přejezdech zabezpečených světelnou signalizací bez závor. Na takto zabezpečených přejezdech zemřelo v letošním roce již 7 osob," doplnil Drápal.

Na přejezdech se závorami je počet mimořádných událostí několikanásobně nižší, rovněž tak i počet obětí a zraněných. Podle Drápala rozdíl spočívá nepochybně právě v doplňkovém způsobu zabezpečení, tedy v závorách, které tvoří výraznou optickou zábranu pro řidiče silničního vozidla. Přejezdy zabezpečené světelnou signalizací se závorami se z dlouhodobého hlediska jeví jak pro silniční, tak i drážní dopravu jako nejméně rizikové řešení úrovňového křížení dráhy železniční a pozemní komunikace.

Jedná se patrně o nejúčinnější opatření proti opakování vzniku mimořádných událostí ze stejných, opakujících se příčin, tj. nerespektování výstrahy zabezpečovacího zařízení bez závor účastníky silničního provozu. Vyjma neukázněných chodců a cyklistů, kteří obcházejí nebo podlézají závorová břevna, nebyl na takto zabezpečeném železničním přejezdu v posledních 5 letech usmrcen žádný řidič – v roce 2007 zahynul na přejezdu zabezpečeném světelnou signalizací se závorami řidič, jehož automobil na přejezdu uvázl a on se snažil automobilem ujet, přičemž čas k opuštění přejezdu byl více než dostatečný (vjel na přejezd v době, kdy nebylo zabezpečovací zařízení v činnosti), další řidič zahynul na přejezdu se závorami v roce 2005 poté, co je svým vozem objel.

„Lze tak konstatovat, že za posledních 8 let tak na přejezdech se závorami nezahynul kvůli neúmyslné chybě účastníka provozu na pozemních komunikací žádný člověk Drážní inspekce události starší 8 let již neanalyzovala, má za to, že tato doba je dostatečně vypovídající pro učinění závěru, že zabezepčovací zažízení doplněné závorami ze statistického hlediska dostatečně zabraňují usmrcení řidiče, cyklisty či chodce, pokud ovšem tento účastník provozu na pozemních komunikacích vědomě neriskuje. Proto je žádoucí, právě z důvodu zajištění maximální bezpečnosti na železničních přejezdech, dále zvyšovat úroveň zabezpečení při rekonstrukcích a modernizacích tratí a přejezdů instalací světelného zabezpečovacího zařízení se závorami. Toto řešení by v budoucnosti zabránilo naprosté většině střetnutí na přejezdech. Nelze také opomenout skutečnost, že na železniční dráze je stále více moderních (zmodernizovaných) drážních vozidel lehké stavby, která jsou však právě při střetnutích více zranitelné, a při nehodách tak dochází k vykolejením a značným škodám," dodal na závěr mluvčí Drážní inspekce.

Autor: Bronislava Supíková

13.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
V Rusku protestují tisíce lidí proti korupci.
AKTUALIZUJEME
8 6

V Rusku demonstrují tisíce lidí proti korupci. Šéf opozice byl zatčen

Vít Kalvoda.
9 12

Muž, který bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, raději jsem skončil

Premiér Sobotka zamířil ze summitu do nemocnice. Program ale nemění

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v sobotu po příletu z Říma ze summitu EU vyhledal lékařskou pomoc. Jeho zdravotní potíže podle mluvčího nejsou vážné a Sobotkův program v příštích dnech neovlivní.

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Český skialpinista spadl ve Vysokých Tatrách, pád dlouhý 200 metrů prežil

Český skialpinista přežil asi 200 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom dnes slovenská horská služba, která zraněnému muži v sobotu večer pomáhala.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies