VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Velká obchodní centra v Moravskoslezském kraji. Čím přitahují zákazníky?

/INFOGRAFIKA/ Někteří obchodní centra odsuzují, jiní naopak zdůrazňují pozitiva. Vysoká návštěvnost svědčí o tom, že převažuje spíše druhá varianta. Deník zjišťoval, co nabízejí velká obchodní centra v největších městech Moravskoslezského kraje a čím bojují o zákazníky.

12.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv Deníku

TÉMA DENÍKU

První nákupní centra byla vybudována v USA po druhé světové válce. Možnost nákupu, stravování, využití různých forem služeb, ale i nové pracovní příležitosti, to vše koncentrované pod jednou střechou. Už tehdy však byly vnímány i negativní aspekty budování obřích středisek. Finanční náročnost výstavby a nutnost dobudování infrastruktury často ničila tradiční historická centra měst a řadu lidí dokonce připravila o bydlení.

Do České republiky se trend výstavby moderních obchodních center dostal až začátkem jednadvacátého století. Čtyřpatrové Centrum Černý Most bylo v našich luzích a hájích historicky první a vyrostlo v roce 1998 v Praze. V současné době se supermoderní komplexy předhánějí v pestrosti nabízených služeb, doplňkových akcí a péčí o zákazníka.

Součástí centra jsou kromě obchodů a restaurací také supermarkety, fitnescentra a kina. Kladné i záporné ohlasy co se výstavby center týká, ale zůstávají i po více než půl století stále stejné. Jaký stav je aktuálně v Ostravě?

Jako první bylo Futurum

Titulem první moderní obchodní centrum v Ostravě, nepočítáme-li klasické supermarkety a hypermarkety bez doplňkových prodejen, se pyšní mariánskohorské Futurum, které v květnu letošního roku slaví již 14 let od svého otevření. Svou rozlohou sice za těmi největšími mírně zaostává, mezi zákazníky se však tradiční centrum stále těší velké oblibě. Dobrá dostupnost a velký počet parkovacích míst, to jsou dva hlavní atributy, které lákají k návštěvě některé z 88 prodejen. V centru se také pravidelně pořádají různé druhy akcí.

Deník zjišťoval, co konkrétně se chystá pro tento měsíc. „V květnu se u nás budou již poněkolikáté pořádat tradiční farmářské trhy, které se těší obrovské popularitě. Na své si přijdou také rodiny s dětmi, pro které je připravena noční vyjížďka na bruslích," říká marketingový manažer Futura Robert Cichoň.

Avion je největší na Moravě

Ostravský Avion byl slavnostně otevřen v roce 2001. Loni v září prošlo celé centrum rozsáhlou rekonstrukcí, po které se původní pronajímatelná plocha téměř dvojnásobně zvětšila. Aktuálně je s rozlohou 110 tisíc metrů čtverečních Avion Shopping Park největším obchodním centrem na Moravě. V celkově 172 prodejnách našlo práci více než 1600 pracovníků, což obchodní centrum činí velmi významným zaměstnavatelem moravskoslezské metropole. Odlišit se od konkurence a nalákat nové zákazníky se vedení centra snaží různými akcemi a doprovodnými programy.

„V současné době běží akce Šťastná patnáctka. Každý 15. den v měsíci připravuje většina prodejců velmi zajímavé slevy pro své návštěvníky. Den je navíc zpestřen kulturním programem a Avion také odměňuje všechny děti i jejich maminky, které se narodily v porodnici v Městské nemocnici Ostrava. Jen 15. března sem v rámci Šťastné patnáctky dorazilo téměř 35 tisíc lidí, což je o 37 procent více oproti stejnému dni v loňském roce." uvedla mluvčí Lenka Hatlapatková.

Nepřehlédnutelná Nová Karolina

Velké diskue se vedly i o výstavbě Fora Nová Karolina. Svým provedením je v Česku zcela unikátní, ale byla to právě nezvyklá architektura, co mnohým občanům vadila, nehledě na lokalitu a finanční náročnost výstavby. Letos v březnu oslavilo obchodní centrum druhé výročí svého otevření a jeho vedení s odstupem času hodnotí vybudování celého komplexu i dosavadní chod velmi pozitivně. „Vybudování centra bylo trochu komplikované kvůli historickým vazbám, nutnosti dobudování dopravní infrastruktury a konzervativnějším návštěvníkům. To vše se však podařilo nad očekávání rychle překonat," vysvětluje Martin Kubík, ředitel Fora Nová Karolina.

O tom, že se Forum mezi návštěvníky i podnikateli těší skutečně velké oblibě, svědčí i měsíční návštěvnost, která se šplhá k 700 tisícům lidí. Beznadějně zaplněná je i kapacita 220 obchodů. Rozloha nákupního centra je 60 tisíc metrů čtverečních. Prostory velkého komplexu jsou také velmi často využívány pro konání nejrůznějších akcí pro veřejnost.

„V květnu nově chystáme farmářské trhy. Ty budou zacíleny na lokální producenty a výrobce potravin a dalších zdravých produktů. Máme ambice vyrůst v největší trh svého druhu na Moravě, protože poptávka ze strany zemědělců, obchodníků i zákazníků je nebývalá," říká na závěr marketingový manažer Fora Nová Karolina Tomáš Lučan.

Radek Mazal

Autor: Redakce

12.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
35 10

Volby by vyhrálo ANO před komunisty, ČSSD a ODS ztratily

Petici, kterou sepsal  před dvěma týdny  Jiří Míka z Berouna,  už podepsaly tisíce lidí.
19 20

Pivaři chtějí výjimku ze zákona, sepsali petici

Ostravské moře? Jezero na haldě láká ke koupání

/FOTOGALERIE/ Čistá a teplá voda, žádné řasy a kameny, klid a pohoda. Za tím míří mládež z ostravského obvodu Jih na haldu v Hrabůvce, kde vzniklo po rekultivaci „ostravské moře". Pohyb tady nicméně společnost Vítkovice zapovídá.

Rusové nejvíc milují Stalina, Putin je historická osobnost číslo dva

Miliony mrtvých občanů, které za sebou zanechal diktátor Josif Stalin, nebrání Rusům, aby ho považovali za největší historickou osobnost svých dějin. 

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Google ustoupil. Nebude číst emaily svých klientů

Společnost Google již dříve uvedla, že skenovala emaily osobních účtů na Gmailu, aby mohla lépe zacílit reklamy. Nyní se však rozhodla od tohoto kroku ustoupit. Reklama sice v emailu zůstane, ale bude založena na nastavitelných preferencích uživateů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies