VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Známý viadukt na Olomoucké ulici v Opavě se rozpadá

Opava - Vede přes jednu z nejfrekventovanějších opavských ulic a na jeho tristní stav upozorňují lidé již dlouhé měsíce a roky. V úterý ráno se obavy veřejnosti potvrdily a z viaduktu se zřítil kus stěny v době, kdy tudy běžně prochází desítky chodců. Velké těžké kameny, tvořící stěny viaduktu, mohly snadno někoho těžce zranit.

9.6.2013
SDÍLEJ:

Část zdiva se ze stěny viaduktu zřítila v čase, kdy tudy běžně prochází desítky lidí. Jen se štěstím se nikomu nic nestalo.Foto: DENÍK / Tomáš Pustka

K události došlo někdy před osmou hodinou, v čase, kdy po úzkých chodnících pod mostem prochází velké množství lidí a projíždí stovky aut. Příčinou byl téměř se stoprocentní jistotou vytrvalý déšť, který zdivo podemlel. Smutnou ironií je, že na podobné nebezpečí upozorňovala řada Opavanů zodpovědná místa již dlouho předtím, ale bez výsledku.

Lidé na nebezpečí upozorňovali už dávno

„Ptám se, co s tím kdo hodlá konečně dělat. Nebo se snad čeká, až to tu vinou žalostného stavu a vlivem podmáčené půdy někoho zavalí?" obracel se na naši redakci s prosbou o pomoc Opavan Libor Knapp, a to již vloni v září.

Upozorňoval, že vodopády tryskajícího bahna pod viaduktem na Olomoucké ulici jsou zde zcela běžným jevem a nepochybně mají vliv na rozrušování statiky celé stavby. Paradoxně se ovšem problém týkal zejména opěrné stěny na druhé straně silnice. Ta, která se nyní začala hroutit, působila ještě relativně bezpečně.

Část zdiva se ze stěny viaduktu zřítila v čase, kdy tudy běžně prochází desítky lidí. Jen se štěstím se nikomu nic nestalo.

Jakmile strážníci městské policie upozornili odbor dopravy na opavském magistrátu na sesutí části viaduktu, kontaktoval vedoucí místního oddělení správy dopravy a pozemních komunikací Rudolf Klein Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), která most vlastní, a vyzval ji k urychlené nápravě. V koleji nad porušeným zdivem byl vzápětí zastaven provoz vlaků a posléze došlo i na stabilizaci vysypaného zdiva tak, aby bylo zamezeno jeho dalšímu vypadávání.

V nejbližších dnech pak mají opravy pokračovat. „Zajištění kamenného zdiva a opěr (stěn mostu, pozn. redakce) máme v úmyslu provést co nejdříve," uvádí přednosta správy mostů a tunelů při SŽDC Lumír Dobiáš.

Ulici Olomouckou čeká omezení dopravy

Řidiči projíždějící dennodenně po této výpadovce na Olomouc se v souvislosti s tím musí připravit na jisté komplikace.

Doprava tady bude svedena pouze do jednoho jízdního pruhu. „Přesný termín ale ještě není znám. Záleží to na dráze, která momentálně nechává vypracovávat projekt. Na úplnou uzavírku silnice jsme ale řekli, že to v žádném případě nedovolíme. Jedná se o frekventovanou komunikaci, kudy vede mimo jiné i trasa rychlé záchranné služby do nemocnice a trolejbusová doprava. Dopravní podnik už jsme informovali a budou připraveni. Nejspíše bude nutné posunout troleje a podobně," uvádí Rudolf Klein.

V rámci oprav má být zabezpečeno, aby již nemohlo dojít k podobné situaci jako v úterý ráno.

Část zdiva se ze stěny viaduktu zřítila v čase, kdy tudy běžně prochází desítky lidí. Jen se štěstím se nikomu nic nestalo.

Celková rekonstrukce viaduktu do pěti let?

Větší rekonstrukce se však dlouhodobě chátrající viadukt ještě nějaký ten pátek nedočká. I když je na konci tohoto pomyslného tunelu po dlouhých letech konečně světýlko naděje. Záměrem SŽDC je totiž velká a celková rekonstrukce mostu, a to údajně v horizontu tří až pěti let.

Majetkové poměry v inkriminované lokalitě jsou drobet komplikované. Zatímco viadukt patří SŽDC, chodníky pod ním zase městu Opava a o cestu se pro změnu stará Správa silnic a dálnic. Konečně prý mělo dojít k nalezení společné řeči zúčastněných stran. Je tedy nutné, aby při eventuálních stavebních úpravách mostu došlo k dohodě všech, a to se dlouhodobě nedařilo. Jinak by již k úpravám objektu došlo dávno.

Na vybudování nového železničního nadjezdu s výškou 5,1 a délkou 22 metrů si objednalo brněnské Ředitelství silnic a dálnic u Dopravního projektu Ostrava studii již před více než desíti lety.

Dle plánu měly být mimo jiné odstraněny všechny závady a rozšířeny stávající, sotva metr široké nevyhovující chodníky, vinou kterých musí často chodci nebezpečně vykračovat do silnice. Viadukt u západního nádraží pochází ještě z éry Rakouska-Uherska a jeho obnova byla a je zcela na místě.

Zmíněnou studii tak před lety schválili zástupci Českých drah, Ředitelství silnic a dálnic, Armády ČR i opavského magistrátu. Jenže tím to haslo. K tomu, aby se někdo pustil k převedení papírové studie do praxe, se už neměl z účastníků nikdo.

Po čase se tak studie projektu zcela vytratila neznámo kam a problematický most dále chátral a chátrá bez jakéhokoli stavebního zásahu. Nespočet Opavanů je nyní zvědavo, zda se to tedy během proklamovaných pěti let změní.

Autor: Tomáš Pustka

9.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Lukáš Freisler, Sýrárna: Já jsem na to EET už dlouho předem připravený. Co se týče technického provozu, tak v tom problém žádný nebyl. Samozřejmě se nám lépe dýchalo bez toho podrobného zkoumání tržeb.
29

Nejmenší obchody by mohly získat kompenzaci za EET

AKTUALIZOVÁNO

Hrad Bouzov zůstává státu, řád s odvoláním neuspěl

Hrad Bouzov zůstává majetkem státu. Krajský soud v Olomouci dnes zamítl odvolání Německého řádu.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies