Už od rána bylo v autoopravně v Olomoucké ulici v Bruntále značně živo. Vodní záchranáři zde po zimním období vyzkoušeli techniku i vybavení a vyrazili k přehradě.

Pracovní skupina Vodní záchranné služby Českého červeného kříže Bruntál si začátkem plavecké a plavební sezony připravovala záchranářskou techniku pro zásahy na vodním díle Slezská Harta.

„Dnešním úkolem je zpojízdnit motorové čluny a přepravit je k přehradě. Na Slezské Hartě musíme stáhnout do vody ocelové molo od kostela v Karlovci, kde má naše skupina základní stanoviště," řekl během přípravných prací v areálu autodílny v bruntálské Olomoucké ulici v Bruntále předseda zdejších vodních záchranářů Milan Střelec.

Molo poslouží příští týden hasičům jako jedno ze stanovišť mezinárodní záchranářské soutěže.

Sliz za deset tisíc

Čluny uskladňují vodní záchranáři mimo sezonu bez baterií. Z motorů vyčepují palivo, čluny ošetří a zakryjí. Nyní čluny opět zatížili bateriemi a odzkoušeli dlouho nestartované motory.

„Motory je nutné natankovat, stejně tak sanitku. Na zimu benzin vypouštíme, protože když motor tři čtyři měsíce stojí, složky, které přidávají do pohonných hmot, vytvoří takový sliz, který motor poškodí," uvedl předseda Milan Střelec.

„Sliz" potáhne veškeré součásti motoru v karburátoru i v potrubí. „Posledně nás to stálo deset tisíc korun, za něž jsme poškozený motor nechávali opravit," řekl Milan Střelec. Teď záchranáři po sezoně benzin z nádrží vypouštějí a používají jen kvalitní palivo.

Kvalitní palivo je sice dražší, ale záchranáři tak mají jistotu, že je technika nezradí, třeba právě v nejméně vhodnou dobu. „Stačilo jen sáhnout na klíček, udělalo to drc a motor bez problémů nastartoval," ukazoval Milan Střelec na burácející motor člunu, který okamžitě naskočil.

Hurá k přehradě

Motory člunů vodní záchranáři startovali nejprve na pevnině. Na jeden z člunů namontovali zvukové zařízení, jímž upozorňují turisty na nebezpečí, případně na jejich přestupky. Nato kolona vyjela přes Milotice nad Opavou a Dlouhou Stráň do Meziny, odkud se přeplavila ke svému hlavnímu stanovišti u kostela v Karlovci. Tam přišel na řadu další náročný úkol: stáhnout z pevniny na hladinu těžké kovové molo.

Jak pracovní skupina vodních záchranářů zjistila, molo uprostřed prasklo. „Není problém, upevníme molo šrouby," přišel s řešením vodní záchranář Jiří Slavík. Jeho kolegové molo nadzvedávali, a on sám jej přímo ve vodě zpevnil šrouby. A bylo hotovo.

Podpořte záchranáře

Pokud by se k zajímavé dobrovolnické činnosti vodních záchranářů chtěl někdo připojit, má šanci.

„Zájemci o záchranářskou činnost mohou volat na telefonní číslo 602 738 749. Na náš výcvik se mohou přijít podívat o sobotách od 8 do 10 hodin dopoledne do bruntálského wellnesscentra. Chystáme se na pravidelné víkendové služby na dvou základnách na Slezské Hartě. Čekají nás i kontrolní plavby okolo přehrady," popsal plány vodních záchranářů Milan Střelec.

Vítáni jsou také případní sponzoři, kteří by rádi dobrovolnickou organizaci a její záchranářskou práci jakkoliv podpořili.