VYBERTE SI REGION

Výluka na trati z Krnova do Opavy přinese MDPO milionové zisky

/ROZHOVOR/ V rozhovoru pro Deník to uvedl předseda představenstva MDPO Adam Ludvík Kwiek.

23.6.2016
SDÍLEJ:

Adam Ludvík KwiekFoto: archiv

Na posledním jednání zastupitelstva prezentoval ředitel dopravního podniku Jaromír Walaski řadu změn, které se dotknou cestujících v Opavě. Jak se na současnou situaci v MDPO dívá předseda představensta Adam Ludvík Kwiek, a kde podnik vezme peníze na naplnění svých plánů?

Před rokem jste řekl, že nový ředitel dopravního podniku bude mít těžkou práci. Jak hodnotíte prvních šest měsíců Jaromíra Walaského?

Ředitel Walaski si prošel výraznou změnou, kdy ze soukromého prostředí vstoupil do prostředí veřejného. Není zvyklý takzvaně prodávat věci dvakrát. Nejde jen o to, aby věci fungovaly, ale musíte je umět také lidem představit.

Součástí koncepce, kterou představil byla mimo jiné snaha ušetřit. Daří se to?

Šetření musí být prováděno na základě přesných analýz, a na to je půl roku strašně málo. Hlavní úspory bychom rádi našli poté, co provedeme analýzu oběžnosti linek, kterou bude vypracovávat externí firma. Je navíc možné nechci řediteli nic podsouvat-, že přesvědčí představenstvo, aby byl vyhlášen audit. Ušetřené peníze by pak měly zůstat v podniku a měly by se investovat také do lidí v MDPO.

Slibované investice jsou však výrazné, v řádu desítek milionů korun. Co když se podniku nepodaří tyhle peníze ušetřit jinde?

To už je holt podnikatelské riziko, podnik se snaží si přivydělat, protože má technické zázemí. Náhradní autobusová doprava je pro nás přivýdělek v rámci několika milionů. Koupíme ojeté stroje, které odpovídají zadání, náhradní díly na ně jsou levné nebo se dají pořídit i na vrakovišti a náklady na údržbu jsou minimální. A když už je nebudeme potřebovat, můžeme je prodat.

Je možné přesně říct, kolik už náhradní autobusová doprava MDPO vydělala?

Máme čtyři vozy, a i když nemohu říci přesné číslo, tak jsme velmi ziskoví. Výluka na trati Opava Krnov nám přinese miliony korun. A první peníze jsme takto vydělali ještě před výlukou, kdy jsme pomáhali na jednorázové akci. Stejně tak to bylo o víkendu, kdy jsme kvůli silnému větru měli jeden vůz na Ostravsku a ten nám tam vyjel další peníze.

Jeden z vozů, které používáte pro náhradní dopravu, jste kupovali od Arrivy, kde před časem pracoval právě ředitel Walaski.

To je pravda, první vůz máme skutečně od tohoto dopravce, ale vše proběhlo naprosto transparentně. Nabídku podala také TQM, ale Arriva byla levnější. Není to nic zvláštního, vždyť se jedná o největšího autobusového dopravce v Česku.

Dopravnímu podniku však příliš nenahrává, že zájem lidí o jeho služby stále klesá.

Meziročně jsme zaznamenali pokles zhruba o šedesát tisíc odbavených lidí. Ovšem je zde mnoho faktorů, které čísla zkreslují. Velký vliv bude mít také to, že úsek mezi zastávkami Horovo náměstí a U soudu je kvůli uzavření viaduktu zdarma. Jen za polovinu května to znamená pokles o tři a půl tisíce lidí.

Úbytek cestujících je ale dlouhotrvající trend. Máte představu, jak si cestující získat na svou stranu?

Určitě chceme pokračovat ve věcech, jako bylo pojmenovávání trolejbusů dětmi, nebo zaměřit se více na mladší generaci cestujících. Budoucnost je v e-shopu, v digitalizaci služeb. Úbytek cestujících má řadu důvodů, ať už jde o levnější naftu, teplé počasí. Fenoménem jsou také elektrokola.

K digitalizaci služeb patří také SMS jízdenky. Uvažujete o nich?

Bereme je jako slepou větev. Tohle už není trend. Budoucností je bezhotovostní platba přímo kartou. Tento systém je v republice zatím v plenkách, ale už jej zavedla Plzeň a bude ho spouštět i Ostrava. Snad tyto silné podniky vyjednají dobré podmínky, kterých by mohla Opava následně využít. Náš odbavovací systém končí v roce 2019, do té doby můžeme připravit lepší systém.

O výstavbě inteligentních zastávek se v Opavě mluvilo roky, proč se k nim dopravní podnik odhodlal až nyní?

Nechtěli jsme dělat věci jen napůl. Postavit jich sedm a pak zase něco měnit. Počkali jsme si na dotaci její hranice je v tomto případě pět milionů korun. Jsme koncepční a pokrýváme větší plochu ve městě.

Jste pro zavedení jízdného zdarma pro cestující nad sedmdesát let?

Záleží na tom, kolik by to dopravní podnik stálo. Pokud to bude částka do dvou milionů korun, určitě se o tom dá jednat. Můj osobní názor je trochu opatrnější. Dávat cokoliv zdarma je vždy složité a nejsem si úplně jistý, jestli si to náš dopravní podnik může dovolit.

Určitě je třeba lidem něco kompenzovat, jako nyní uzavřený viadukt, ale jízdné zdarma je opravdu veliká zátěž.


Petr Večeřa

Autor: Redakce

23.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies