VYBERTE SI REGION

Výluka na trati z Krnova do Opavy přinese MDPO milionové zisky

/ROZHOVOR/ V rozhovoru pro Deník to uvedl předseda představenstva MDPO Adam Ludvík Kwiek.

23.6.2016
SDÍLEJ:

Adam Ludvík KwiekFoto: archiv

Na posledním jednání zastupitelstva prezentoval ředitel dopravního podniku Jaromír Walaski řadu změn, které se dotknou cestujících v Opavě. Jak se na současnou situaci v MDPO dívá předseda představensta Adam Ludvík Kwiek, a kde podnik vezme peníze na naplnění svých plánů?

Před rokem jste řekl, že nový ředitel dopravního podniku bude mít těžkou práci. Jak hodnotíte prvních šest měsíců Jaromíra Walaského?

Ředitel Walaski si prošel výraznou změnou, kdy ze soukromého prostředí vstoupil do prostředí veřejného. Není zvyklý takzvaně prodávat věci dvakrát. Nejde jen o to, aby věci fungovaly, ale musíte je umět také lidem představit.

Součástí koncepce, kterou představil byla mimo jiné snaha ušetřit. Daří se to?

Šetření musí být prováděno na základě přesných analýz, a na to je půl roku strašně málo. Hlavní úspory bychom rádi našli poté, co provedeme analýzu oběžnosti linek, kterou bude vypracovávat externí firma. Je navíc možné nechci řediteli nic podsouvat-, že přesvědčí představenstvo, aby byl vyhlášen audit. Ušetřené peníze by pak měly zůstat v podniku a měly by se investovat také do lidí v MDPO.

Slibované investice jsou však výrazné, v řádu desítek milionů korun. Co když se podniku nepodaří tyhle peníze ušetřit jinde?

To už je holt podnikatelské riziko, podnik se snaží si přivydělat, protože má technické zázemí. Náhradní autobusová doprava je pro nás přivýdělek v rámci několika milionů. Koupíme ojeté stroje, které odpovídají zadání, náhradní díly na ně jsou levné nebo se dají pořídit i na vrakovišti a náklady na údržbu jsou minimální. A když už je nebudeme potřebovat, můžeme je prodat.

Je možné přesně říct, kolik už náhradní autobusová doprava MDPO vydělala?

Máme čtyři vozy, a i když nemohu říci přesné číslo, tak jsme velmi ziskoví. Výluka na trati Opava Krnov nám přinese miliony korun. A první peníze jsme takto vydělali ještě před výlukou, kdy jsme pomáhali na jednorázové akci. Stejně tak to bylo o víkendu, kdy jsme kvůli silnému větru měli jeden vůz na Ostravsku a ten nám tam vyjel další peníze.

Jeden z vozů, které používáte pro náhradní dopravu, jste kupovali od Arrivy, kde před časem pracoval právě ředitel Walaski.

To je pravda, první vůz máme skutečně od tohoto dopravce, ale vše proběhlo naprosto transparentně. Nabídku podala také TQM, ale Arriva byla levnější. Není to nic zvláštního, vždyť se jedná o největšího autobusového dopravce v Česku.

Dopravnímu podniku však příliš nenahrává, že zájem lidí o jeho služby stále klesá.

Meziročně jsme zaznamenali pokles zhruba o šedesát tisíc odbavených lidí. Ovšem je zde mnoho faktorů, které čísla zkreslují. Velký vliv bude mít také to, že úsek mezi zastávkami Horovo náměstí a U soudu je kvůli uzavření viaduktu zdarma. Jen za polovinu května to znamená pokles o tři a půl tisíce lidí.

Úbytek cestujících je ale dlouhotrvající trend. Máte představu, jak si cestující získat na svou stranu?

Určitě chceme pokračovat ve věcech, jako bylo pojmenovávání trolejbusů dětmi, nebo zaměřit se více na mladší generaci cestujících. Budoucnost je v e-shopu, v digitalizaci služeb. Úbytek cestujících má řadu důvodů, ať už jde o levnější naftu, teplé počasí. Fenoménem jsou také elektrokola.

K digitalizaci služeb patří také SMS jízdenky. Uvažujete o nich?

Bereme je jako slepou větev. Tohle už není trend. Budoucností je bezhotovostní platba přímo kartou. Tento systém je v republice zatím v plenkách, ale už jej zavedla Plzeň a bude ho spouštět i Ostrava. Snad tyto silné podniky vyjednají dobré podmínky, kterých by mohla Opava následně využít. Náš odbavovací systém končí v roce 2019, do té doby můžeme připravit lepší systém.

O výstavbě inteligentních zastávek se v Opavě mluvilo roky, proč se k nim dopravní podnik odhodlal až nyní?

Nechtěli jsme dělat věci jen napůl. Postavit jich sedm a pak zase něco měnit. Počkali jsme si na dotaci její hranice je v tomto případě pět milionů korun. Jsme koncepční a pokrýváme větší plochu ve městě.

Jste pro zavedení jízdného zdarma pro cestující nad sedmdesát let?

Záleží na tom, kolik by to dopravní podnik stálo. Pokud to bude částka do dvou milionů korun, určitě se o tom dá jednat. Můj osobní názor je trochu opatrnější. Dávat cokoliv zdarma je vždy složité a nejsem si úplně jistý, jestli si to náš dopravní podnik může dovolit.

Určitě je třeba lidem něco kompenzovat, jako nyní uzavřený viadukt, ale jízdné zdarma je opravdu veliká zátěž.


Petr Večeřa

Autor: Redakce

23.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
15 18

Poslanec ČSSD chce od Babiše vědět, kde vzal peníze na dluhopisy

Platforma Bez komunistů.cz. uspořádala v Praze shromáždění k odkazu Jana Palacha.
3 3

Na památku Palacha, v den jeho smrti, si lidé zapalovali svíčky

AKTUALIZOVÁNO

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Obamovi balí, prezidentští úředníci vyklízejí Bílý dům

Odcházející americký prezident Barack Obama se loučí s Bílým domem, v němž jako hlava státu bydlel osm let. Oficiální akce, projevy a tiskové konference má za sebou a dnes je jeho program podle poradců volnější, byť Bílý dům ještě neopouští. Hlavou státu je do pátku 12:00 místního času (18:00 SEČ), kdy složí přísahu jeho nástupce Donald Trump.

AKTUALIZOVÁNO

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies