Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výluka na trati z Krnova do Opavy přinese MDPO milionové zisky

/ROZHOVOR/ V rozhovoru pro Deník to uvedl předseda představenstva MDPO Adam Ludvík Kwiek.

23.6.2016
SDÍLEJ:

Adam Ludvík KwiekFoto: archiv

Na posledním jednání zastupitelstva prezentoval ředitel dopravního podniku Jaromír Walaski řadu změn, které se dotknou cestujících v Opavě. Jak se na současnou situaci v MDPO dívá předseda představensta Adam Ludvík Kwiek, a kde podnik vezme peníze na naplnění svých plánů?

Před rokem jste řekl, že nový ředitel dopravního podniku bude mít těžkou práci. Jak hodnotíte prvních šest měsíců Jaromíra Walaského?

Ředitel Walaski si prošel výraznou změnou, kdy ze soukromého prostředí vstoupil do prostředí veřejného. Není zvyklý takzvaně prodávat věci dvakrát. Nejde jen o to, aby věci fungovaly, ale musíte je umět také lidem představit.

Součástí koncepce, kterou představil byla mimo jiné snaha ušetřit. Daří se to?

Šetření musí být prováděno na základě přesných analýz, a na to je půl roku strašně málo. Hlavní úspory bychom rádi našli poté, co provedeme analýzu oběžnosti linek, kterou bude vypracovávat externí firma. Je navíc možné nechci řediteli nic podsouvat-, že přesvědčí představenstvo, aby byl vyhlášen audit. Ušetřené peníze by pak měly zůstat v podniku a měly by se investovat také do lidí v MDPO.

Slibované investice jsou však výrazné, v řádu desítek milionů korun. Co když se podniku nepodaří tyhle peníze ušetřit jinde?

To už je holt podnikatelské riziko, podnik se snaží si přivydělat, protože má technické zázemí. Náhradní autobusová doprava je pro nás přivýdělek v rámci několika milionů. Koupíme ojeté stroje, které odpovídají zadání, náhradní díly na ně jsou levné nebo se dají pořídit i na vrakovišti a náklady na údržbu jsou minimální. A když už je nebudeme potřebovat, můžeme je prodat.

Je možné přesně říct, kolik už náhradní autobusová doprava MDPO vydělala?

Máme čtyři vozy, a i když nemohu říci přesné číslo, tak jsme velmi ziskoví. Výluka na trati Opava Krnov nám přinese miliony korun. A první peníze jsme takto vydělali ještě před výlukou, kdy jsme pomáhali na jednorázové akci. Stejně tak to bylo o víkendu, kdy jsme kvůli silnému větru měli jeden vůz na Ostravsku a ten nám tam vyjel další peníze.

Jeden z vozů, které používáte pro náhradní dopravu, jste kupovali od Arrivy, kde před časem pracoval právě ředitel Walaski.

To je pravda, první vůz máme skutečně od tohoto dopravce, ale vše proběhlo naprosto transparentně. Nabídku podala také TQM, ale Arriva byla levnější. Není to nic zvláštního, vždyť se jedná o největšího autobusového dopravce v Česku.

Dopravnímu podniku však příliš nenahrává, že zájem lidí o jeho služby stále klesá.

Meziročně jsme zaznamenali pokles zhruba o šedesát tisíc odbavených lidí. Ovšem je zde mnoho faktorů, které čísla zkreslují. Velký vliv bude mít také to, že úsek mezi zastávkami Horovo náměstí a U soudu je kvůli uzavření viaduktu zdarma. Jen za polovinu května to znamená pokles o tři a půl tisíce lidí.

Úbytek cestujících je ale dlouhotrvající trend. Máte představu, jak si cestující získat na svou stranu?

Určitě chceme pokračovat ve věcech, jako bylo pojmenovávání trolejbusů dětmi, nebo zaměřit se více na mladší generaci cestujících. Budoucnost je v e-shopu, v digitalizaci služeb. Úbytek cestujících má řadu důvodů, ať už jde o levnější naftu, teplé počasí. Fenoménem jsou také elektrokola.

K digitalizaci služeb patří také SMS jízdenky. Uvažujete o nich?

Bereme je jako slepou větev. Tohle už není trend. Budoucností je bezhotovostní platba přímo kartou. Tento systém je v republice zatím v plenkách, ale už jej zavedla Plzeň a bude ho spouštět i Ostrava. Snad tyto silné podniky vyjednají dobré podmínky, kterých by mohla Opava následně využít. Náš odbavovací systém končí v roce 2019, do té doby můžeme připravit lepší systém.

O výstavbě inteligentních zastávek se v Opavě mluvilo roky, proč se k nim dopravní podnik odhodlal až nyní?

Nechtěli jsme dělat věci jen napůl. Postavit jich sedm a pak zase něco měnit. Počkali jsme si na dotaci její hranice je v tomto případě pět milionů korun. Jsme koncepční a pokrýváme větší plochu ve městě.

Jste pro zavedení jízdného zdarma pro cestující nad sedmdesát let?

Záleží na tom, kolik by to dopravní podnik stálo. Pokud to bude částka do dvou milionů korun, určitě se o tom dá jednat. Můj osobní názor je trochu opatrnější. Dávat cokoliv zdarma je vždy složité a nejsem si úplně jistý, jestli si to náš dopravní podnik může dovolit.

Určitě je třeba lidem něco kompenzovat, jako nyní uzavřený viadukt, ale jízdné zdarma je opravdu veliká zátěž.


Petr Večeřa

Autor: Redakce

23.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Modrý pes v Indii.

VIDEO: V Indii zmodrali psi. Důvodem je průmyslový odpad v řece

Rozsáhlé požáry v Chorvatsku.
1 7

Chorvatsko sužují požáry, v některých oblastech vybuchly staré miny

AKTUALIZOVÁNO

USA uvalily nové sankce na čínské i ruské firmy, za podporu KLDR

Desítky čínských a ruských subjektů budou zatíženy novými sankcemi, které na ně uvalily Spojené státy. Důvodem je jejich „podpora“ Severní Koreje. Konkrétně jejího jaderného programu, proti kterému USA dlouhodobě vystupují. Sankce se mají týkat jak firem, tak i jednotlivců.

Rozpočet není schopen pokrýt růst platů, říká Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace není schopen pokrýt požadavky na zvyšování platů ve státní správě. Ministerstvo financí přitom díky dobrému vývoji ekonomiky a výběru daní navýšilo příjmy rozpočtu proti květnovému návrhu o deset miliard korun. Novinářům to dnes řekl ministr financí Ivan Pilný.

Podvodníci tahají z lidí peníze přes sbírky

Na Berounsku řádí party podvodníků. Na důvěřivé lidi si vymýšlejí různé záminky, aby je okradli o peníze. Někdy se ani neštítí toho, schovávat se za charitativní sbírky.  

Tuny drahocenného lithia chtějí brát z úpatí hory. Už za čtyři roky

Těžba vzácného kovu lithia na hoře Cínovci v Krušných Horách by mohla začít v roce 2021. V plánu to má alespoň česká firma Geomet, která zde provádí průzkumy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení