VYBERTE SI REGION

Za miliony je město opravilo. Na provoz má ale málokdo

Opava - Obecní dům, Slezské divadlo, Dům umění a Kulturní dům Na Rybníčku. Čtyři opavské budovy, jejichž rekonstrukce spolykaly stamiliony korun. Teď možná vypadají lépe, ale náklady na jejich provoz se staly téměř neúnosnými

11.6.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Luboš Hájek

Asi nejlépe ze všech čtyř míst prozatím dopadl Obecní dům. Ten si své nájemce totiž již našel.

A to přesto, že náklady tu nemají živnostníci zdaleka nejmenší. Ono se také není čemu divit. I s dotacemi z Evropské unie přišla rekonstrukce celého objektu na nepředstavitelných 138 milionů korun. Úpravami se pak samozřejmě zároveň zvedly také provozní náklady této budovy.

Bylo tedy nasnadě, že město se pokusí nejen získat zpět co nejrychleji investice vložené do projektu, ale rovněž nepůjde s nabídkou pro nájemce nikterak nízko. Jak to ale vypadá, zde je situace i přesto na dobré cestě.

Jak divadlo ke krizi přišlo…

Ostatním třem lokalitám se už však tolik nedaří. Doslova katastrofální dopad na jeho další provoz měla kupříkladu velkolepá rekonstrukce Slezského divadla. Historická budova jí prošla v sezoně 2010/2011. Celkové náklady představovaly zhruba 114,252 milionů korun a celkové způsobilé náklady dosáhly výše 112,219 milionu korun.

Evropská dotace se pohybovala ve výši 85 procent, tedy 92,326 milionu korun. V technické části byla mimo jiné zmodernizovaná vzduchotechnika doplněná o klimatizaci hlediště, jeviště, orchestřiště i části technického zázemí.

V hledišti byla vyměněna sedadla a pod nimi jsou vývody vzduchotechniky. Kompletní rekonstrukcí prošla i scénická technologie horního a dolního jeviště včetně točny, scénické osvětlení i ozvučení včetně rekonstrukce režií zvuku a světel.

Kromě výhod přinesly opravy ale i zvýšené provozní náklady.

„Odpisy ročně zvýšily o 1 150 000 korun, energie zatím o 300 000 korun, údržbu zařízení o zhruba 150 000 korun ročně a vyžádaly si přijetí dvou technických specialistů. Jejich platy představují ročně celkem 600 000 korun," konstatuje ředitel divadla Jindřich Pasker. Zvýšené náklady se sníženým příspěvkem města jako zřizovatele dopadly tvrdě především na operní soubor, který musela opustit řada sólistů.

Rybníček i Přemka pořád nikdo nechce

Stranou zájmu živnostníků poté stojí dál známý kulturák Na Rybníčku. Investice do oprav, na nichž se opět dotacemi výrazně podílela Evropská unie, čítaly celkem 149 milionů korun, ale dá se říci, že na úrodnou půdu nepadly. Jeho prázdné prostory přitom momentálně stojí městskou kasu peníze navíc.

„Rybníček má v současné době neprovozu náklady zhruba padesát tisíc korun měsíčně bez revizí technologického zařízení a vybavení," sděluje Radomír Bittner z odboru majetku města opavského magistrátu.

Ladem přitom zůstává nadále i bývalá vyhlášená restaurace Přemek v prostorách Domu umění, jehož úpravy spolykaly „pouze" 119 milionů. Potenciální nájemci totiž mlčí, a ani do jednoho z obou jmenovaných objektů se žádný netlačí. „V současnosti stále probíhají výběrová řízení na provozovatele. Na Rybníček ani Přemka ale zatím nemáme žádného zájemce," potvrzuje smutnou pravdu tisková mluvčí opavského magistrátu Lada Dobrovolná.

Radnici se sice nedá upřít snaha o řešení panujícího stavu, ale dosud nic nepomáhá. Případní zájemci si prý dokonce mohli výši nájemného navrhnout sami a záleželo jen na magistrátu, zda jim to schválí. Když ani tento ústupek nepomohl, přišlo město s dalším nápadem vybudovat a vybavit na své náklady určitou část zázemí obou objektů. „Bylo rozhodnuto, že kompletní vybavení kuchyní obou zařízení zainvestuje město," sděluje Dobrovolná.

Tyto další náklady by měly dohromady dělat kolem 5 milionů korun a nový provozovatel je pak má postupně splácet v rámci nájmu. Jaká bude budoucnost zmiňovaných staveb, to se ještě uvidí, ale už nyní lze říci, že ne každá rekonstrukce musí znamenat pro jisté objekty nutně posun k lepšímu.

Autor: Tomáš Pustka, Jitka Hrušková

11.6.2012
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies