Nově by proto měly bezpečnostní opatření doplnit prosklené dveře, které umožní ostraze během úředních hodin diskrétně sledovat průběhy jednání v kancelářích.

Stovky verbálních útoků zaznamenávají ročně zaměstnanci úřadů práce po celé republice. Agresivita klientů roste. Jen v průběhu loňského roku došlo téměř ke čtyřem stům útoků. Během letošního prvního čtvrtletí již evidovali dalších pětašedesát incidentů. K napadení nejčastěji dochází právě v našem kraji, kde se jich loni odehrála více než polovina (206).

Úředníci odcházejí

„Výsledkem je mnohdy zbytečný odchod kvalifikovaných zaměstnanců, kteří už nechtějí a ani nemohou snášet trvalé napětí a stres na pracovišti. A právě v souvislosti s rostoucím počtem útoků, a to i těch fyzických, přijímáme postupně další bezpečnostní opatření, která mají doplnit ta stávající a ještě zvýšit ochranu našich úředníků i ostatních klientů," říká generální ředitelka Úřadu práce ČR Kateřina Sadílková.

Bouchání do stolu, kopání do židlí, shazování počítačů a prásknutí dveřmi jsou téměř na denním pořádku na všech kontaktních pracovištích úřadu práce.

Většinou jde sice o slovní útoky, loni ale ve 13 případech došlo k poškození majetku a ve 14 k fyzickému napadení.

SOS tlačítka, bezpečnostní kamery…

„Na kontaktní pracoviště se dostavila klientka kvůli výměně průkazu OZP pro sebe a svého bratra. Během správního řízení se ale ukázalo, že žena využívá tento průkaz neoprávněně, což ji příslušná zaměstnankyně sdělila. Výsledkem byla prudká reakce klientky, která vyskočila a vytrhla předchozí, již neplatný, průkaz ze svého spisu. Protože to vypadalo, že se klientka chystá napadnout zaměstnankyni, vedle sedící kolegyně vstala, aby jí šla na pomoc. Klientka se k ní otočila a zkroutila jí ruku. Poté ji udeřila do obličeje. Po příchodu další kolegyně z vedlejší kanceláře se žena uklidnila. Následovalo přivolání městské policie," popisuje jeden z případů Kateřina Beránková, mluvčí Úřadu práce ČR.

V rámci svých možností a možností, které nabízejí budovy, v nichž jednotlivá pracoviště úřadu práce sídlí, zde využívají několik opatření vyšší počet pracovníků v kancelářích, přepážková skla, navzájem propojené místnosti, SOS tlačítka, bezpečnostní kamery, ostrahu nebo pravidelné návštěvy městské a státní policie. Zaměstnanci pak procházejí školeními, aby věděli, jak jednat s klienty v konkrétní situaci.

„Nově by tato opatření měly doplnit ještě prosklené dveře, které umožní ostraze diskrétně sledovat v době úředních hodin úřadu průběh jednání v kancelářích, nebo vytvoření klientských zón," doplnila Beránková.