VYBERTE SI REGION

Havířovské nádraží: Zatvrzelého ministra se snažili obměkčit i starostové

Albrechtice - Dosluhující ministr dopravy Zdeněk Žák slibuje, že najde řešení, jak opravit havířovské vlakové nádraží bez demolice haly, aniž by Evropská unie stopla přislíbené dotace.

4.12.2013 3
SDÍLEJ:

Ministr dopravy Zdeněk Žák v Albrechticích vysvětluje starostovi Vladislavu Šipulovi (vlevo) a Karlu Oblukovi, proč trvá na zachování nádražní haly v Havířově. Foto: Libor Běčák

Nejen vedení havířovské radnice, ale také starostové okolních obcí mají obavy, že Žákova stopka rekonstrukci havířovského vlakového nádraží znamená téměř jisté zastavení celého projektu dopravního terminálu a chátrání nádraží na dalších několik dlouhých let.

S dopisem od starostů sdružených v Mikroregionu Těrlické a Žermanické přehrady se na ministra v pondělí odpoledne obrátil předseda sdružení a starosta Soběšovic Karel Obluk. „Havířovské vlakové nádraží je pro nás vstupní bránou do našeho regionu. Jeho současný stav je však žalostný a modernizaci nutně potřebuje. Motoristé dojíždějící za prací nemají při přestupech u nádraží kde zaparkovat, policisté jim pak dávají pokuty za špatné parkování. Cestující při čekání na autobusy stojí před nádražím v dešti. Proto bychom byli rádi, kdybyste svůj postoj přehodnotil," žádal za sdružení obcí Obluk.

„I já, když jedu do Havířova na rychlík, jen těžce hledám místo k zaparkování," podpořil návrh starosta Albrechtic Vladislav Šipula.

Ministr však ze svého názoru nesleví. „Za celou svou kariéru jsem pouze budoval a nikdy nedemoloval. Hala havířovského nádraží je postavena velkoryse a v místě, kde nemůže nikomu a ničemu vadit. S ohledem na dnešní poměry a finanční možnosti už nikdy nikdo takovou halu nepostaví. I když není památkou, přece jen reprezentuje architektonický styl a patří do uceleného souboru staveb, které by se měly zachovat," vysvětloval ministr.

Řekl také, že má několik řešení, jak zajistit, aby se terminál stavěl a nádraží rekonstruovalo i bez nutnosti demolice odbavovací haly. Podle zástupců radnic však ministr Žák může mít řešení kolik chce. Otázkou je, zda je dokáže prosadit, když za pár dnů ve funkci končí. Není ani jisté, zda se bude i nadále scházet jeho krizový štáb, který kvůli havířovskému nádraží ustavil.

„Řešení máme skutečně několik a jsou výhodnější, než to, které počítá s demolicí haly. Pokud jde o obavu, že bychom přišli o přislíbené evropské dotace, pak si myslím, že je určitě průchodnější přijít s novým návrhem, který přinese úsporu nákladů. A na tom teď pracujeme. Stejně tak jako na převodu všech nádraží z Českých drah na Správu železniční a dopravní cesty a jejich následné modernizaci," řekl ministr Žák.

Více než své podřízení ze státní společnosti České dráhy však kritizoval zástupce havířovské radnice. „Moravskoslezký kraj je úspěšný v projektech podpořených evropskou unii. Havířov je ale odstrašujícím příkladem, jak se to dělat nemá. Doplatili na své megalomanství. Museli počítat s tím, že projekt může narazit a také se tak stalo," reagoval.

Jak však už Deník několikrát připomínal, rekonstrukci nádraží, kde se čas zastavil v 70. letech minulého století, původně oznámily České dráhy, které nabídly městu spoluúčast na stavbě dopravního terminálu. Právě zástupci Českých drah pak na zasedání zastupitelstva představili tři varianty řešení. První počítala s pouhou opravou a ponecháním v původní podobě. Druhá řešila rekonstrukci se zachováním původní podoby ale zásadní vnitřní úpravou odbavovací haly na dvě prosklená podlaží s komfortním zázemím pro cestující. Dráhy se však nakonec rozhodly pro třetí variantu, při které chtějí halu strhnout úplně a odbavovací prostory pro cestující zamýšlejí zřídit ve vedlejší provozní budově.

Město rozhodnutí státní dopravní společnosti vzalo na vědomí s tím, že připravilo svou část projektu v přednádražním prostoru. Teď nemá jistotu, zda ke stavbě terminálu vůbec dojde a kdo zaplatí již investované peníze, které vinou ministerstva přicházejí vniveč.

„Současný stav budovy ČD a taky interiéru a exteriéru je mírně řečeno nedůstojný a už vůbec se není čím chlubit. Odmítám slova o megalomanství směrem k radnici. Ministr pravděpodobně připraví v tuto chvíli ČD o více jak 100 milionů korun dotací pro projekty v Havířově a Třinci. A další desítky milionů pro Havířov, které jsou určeny pro řešení přednádražního prostoru, včetně vytvoření téměř 130 parkovacích míst. V případě zmaření realizace projektu budeme řešit úhradu nákladů, které jsme doposud museli vynaložit. Je k zamýšlení, proč do změny na ministerském postu probíhala příprava ze strany ČD zcela standardně," uvedl primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk.

Autor: Libor Běčák

4.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Ve věku 69 let zemřel kytarista Radim Hladík

Praha -Ve věku 69 let zemřel dnes ráno kytarista Radim Hladík, který mimo jiné stál u zrodu legendární kapely Blue Effect, sdělil to současný zpěvák kapely Honza Křížek. Hladík podlehl následkům fibrózy plic, se kterou bojoval několik let. Sedmdesátiny by oslavil 13. prosince.

Při náletech v syrské provincii Idlib zahynulo nejméně 46 lidí

Damašek - Při několika náletech v syrské provincii Idlib, ovládané z velké části povstalci, zahynulo dnes nejméně 46 lidí. Většina mrtvých jsou civilisté, uvedli opoziční aktivisté ze Syrské organizace pro lidská práva (SOHR), která situaci v zemi monitoruje z Británie.

EXKLUZIVNĚ

Hit Deep Purple vznikl kvůli Čechovi, který zapálil kasíno

Montreux, ČR /VÝROČÍ, TIP NA VÝLET/ - Díky nešťastné náhodě, která se přihodila 4. prosince roku 1971 nahráli Deep Purple svou nejslavnější skladbu. V neděli uplynulo 45 let od ničivého požáru, který spálil do základů slavné Casino de Montreux. V jeho prostorách se od roku 1967 koná Montreux Jazz Festival. Zahráli si v něm ovšem i zásadní rockové kapely jako Led Zeppelin, Pink Floyd, Deep Purple nebo Frank Zappa, při jehož koncertě kasíno vzplálo a který shodou okolností zemřel před 23 lety.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies