VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zdá se to být definitivní: nádraží v Havířově se bude bourat

Osud havířovského vlakového nádraží je zřejmě zpečetěný. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) minulý týden při setkání se zástupci havířovského sdružení Důl architektury nepřipustil na toto téma žádnou diskuzi a trvá na tom, že projekt, při kterém se počítá s demolicí stávající budovy, platí.

17.3.2014 2
SDÍLEJ:

Vlakové nádraží v Havířově. Foto: Deník/Libor Běčák

Zástupci odborné i laické veřejnosti se snažili ministra dopravy přesvědčit, že jeho postoj k celé věci je založen na nepřesných informacích, které mohou nevratně a negativně ovlivnit část Havířova. Neúspěšně.

„Ministr namísto toho na nás doslova začal řvát, co po něm chceme, když se všechny státní orgány vyjádřily pro demolici. Diskuse neměla smysl, protože pan ministr vedl debatu na úrovni hospody čtvrté cenové kategorie," dodává Martin J. Kadrman, viceprezident Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) .

Dodal, že Prachařovi navrhl zřízení expertní skupiny, která by posoudila další směřování projektu. „Řekl, ať si zřídíme, co chceme," dodal Kadrman.

Vizualizace budoucí podoby havířovského dopravního terminálu.

Architekt z havířovského sdružení Adam Guzdek ještě připomněl, že se snažili upozornit ministra na fakt, že předložený projekt je záměrně podfinancovaný. „Nabízí se tak obrovský prostor vícepracem, které však nejsou propláceny z evropských fondů, ale ze

státního rozpočtu," argumentuje Guzdek.

Stejně tak je podle ČKA záměrně přefinancována kalkulace na možnou rekonstrukci nádraží, kterou provedly České dráhy. „Úředníci to ministrovi postavili tak, že demolice a stavba nového je levnější než rekonstrukce stávající budovy," dodal Guzdek.

Vlaková stanice postavená v 60. letech v bruselském stylu je podle architektů mimořádně cenná a zaslouží si opravu a zachování. Vlastník, České dráhy, má ale jiný názor. Zatímco exministr dopravy Zdeněk Žák rozhodl, že se bourat nebude, neboť na to nejsou peníze, po nástupu Antonína Prachaře se opět preferuje demolice.

S ministerstvem i zástupci Českých drah souhlasí také představitelé Havířova, kteří argumentují tím, že do přípravy projektu už byly investovány miliony korun, a je proto škoda projekt nyní zvrátit.

Město se má podílet na úpravě prostoru před nádražím, na což už získalo příslib dotací od Evropské unie.

Autor: Tomáš Januszek

17.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
25 10

Volby by vyhrálo ANO před komunisty, ČSSD a ODS ztratily

Petici, kterou sepsal  před dvěma týdny  Jiří Míka z Berouna,  už podepsaly tisíce lidí.
9 20

Pivaři chtějí výjimku ze zákona, sepsali petici

Horáček chce pomoct s podpisy dalším kandidátům. Hilšer je pro, Drahoš proti

Prezidentský kandidát Michal Horáček chce otevřít své mobilní petiční stánky pro sběr podpisů také Marku Hilšerovi a Jiřímu Drahošovi. Věří, že tím přispěje ke zvýšení kvality demokratického prostředí. Ti se v názoru na jeho iniciativu liší. Zatímco Marek Hilšer krok přivítal, tým Jiřího Drahoše je z něj spíše v rozpacích.

Nová fakta o buchlovské mumii. Nejde o tělo muže

/FOTOGALERIE/ K překvapivému odhalení dospěli vědci při zkoumání mumie ze sbírek hradu Buchlova. Zjistili totiž, že nejde o ostatky muže, jak bylo doposud prezentováno, nýbrž ženy.

Čína propustila z vězení známého disidenta, má rakovinu jater

Čínský laureát Nobelovy ceny za mír a disident Liu Siao-po, jehož činy ocenila v minulosti i Česká republika, byl podmínečně propuštěn z vězení. Dne 25. května mu bylo diagnostikováno konečné stádium rakoviny jater. Jeho stav je velmi vážný. 

Mayová získala podporu pro svou vládu. Dohodla se s unionisty

Vyjednávání o vládě ve Velké Británii skončilo po dvou týdnech od parlamentních voleb úspěšně. Menšinovou konzervativní vládu britské premiérky Theresy Mayové podpoří severoirská Demokratická unionistická strana (DUP). Mezi hlavní témata patřily finanční podpora Severního Irska a brexit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies