VYBERTE SI REGION

Do problémového železničního tendru se už vložil i antimonopolní úřad

Opava - Tahanice kolem výběrového řízení na nového provozovatele železniční trati Ostrava - Opava - Olomouc neberou konce. Po sérii protestů na podmínky tendru, a to zejména od Českých drah, se už do hry vložil také antimonopolní úřad.

30.8.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Podle předběžného opatření ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nesmí nyní zástupci Ministerstva dopravy ČR, které je zadavatelem soutěže, podepsat smlouvu s vítězem. Ministerstvo už podalo proti tomuto rozhodnutí oficiální odvolání, o jehož osudu má rozhodnout sám šéf úřadu Petr Rafaj.

Znamenala by snad konkurence chaos?

„Předběžné opatření je standardním nástrojem, jímž úřad předchází tomu, aby zadavatel v průběhu správního řízení uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem. Pokud by se tak stalo, nepřicházela by již v úvahu skutečná náprava problémů, ale pouze finanční sankce," vysvětluje tiskový mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Úředníkům se v tomto konkrétním případě nezdá hlavně riziko, že by s případným vstupem nových dopravců mohlo dojít k rozbití síťového charakteru železniční přepravy.

„Úřad má obavu, že by mohla být narušena celistvost sítě. Pravděpodobně tím myslí, že by případný výherce nenavazoval na ostatní spoje, a mohl by nastat problém s jízdními doklady, když bude několik dopravců. Z našeho pohledu ale k narušení celistvosti sítě v případě dálkových vlaků nedojde," sděluje tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR Martin Novák.

Podle něj jsou všechny zmíněné záležitosti podchyceny v podmínkách výběrového řízení, tak aby žádné potíže nenastaly. Výherce bude muset svými spoji navazovat na ostatní, a také se počítá s tím, že základní jízdné si budou dopravci muset navzájem uznávat.

České dráhy v roli hlavního protestujícího

ÚOHS se ke vstupu do bojů kolem tendru rozhodl údajně na základě protestů národního dopravce, tedy společnosti České dráhy. Ty už si stěžovaly na podobu výběrového řízení několikrát. Zejména poukazují na skutečnost, že ostatní přihlášení zájemci o provozování trati na rozdíl od nich nemusí do svých nákladů promítat údržbu nádražních budov.

Své postřehy a protesty již ale dříve adresovali ministerstvu kupříkladu i drážní odboráři nebo nizozemská dopravní firma Abellio. Té vadilo především, že není známa a zveřejněna výše tržeb, které na trati České dráhy jako současný provozovatel mají. Vypadá to tedy, že na nového vlakového dopravce mezi Ostravou, Opavou a Olomoucí si možná ještě nějakou dobu počkáme.

Autor: Tomáš Pustka

30.8.2012
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies