VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do problémového železničního tendru se už vložil i antimonopolní úřad

Opava - Tahanice kolem výběrového řízení na nového provozovatele železniční trati Ostrava - Opava - Olomouc neberou konce. Po sérii protestů na podmínky tendru, a to zejména od Českých drah, se už do hry vložil také antimonopolní úřad.

30.8.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Podle předběžného opatření ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nesmí nyní zástupci Ministerstva dopravy ČR, které je zadavatelem soutěže, podepsat smlouvu s vítězem. Ministerstvo už podalo proti tomuto rozhodnutí oficiální odvolání, o jehož osudu má rozhodnout sám šéf úřadu Petr Rafaj.

Znamenala by snad konkurence chaos?

„Předběžné opatření je standardním nástrojem, jímž úřad předchází tomu, aby zadavatel v průběhu správního řízení uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem. Pokud by se tak stalo, nepřicházela by již v úvahu skutečná náprava problémů, ale pouze finanční sankce," vysvětluje tiskový mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Úředníkům se v tomto konkrétním případě nezdá hlavně riziko, že by s případným vstupem nových dopravců mohlo dojít k rozbití síťového charakteru železniční přepravy.

„Úřad má obavu, že by mohla být narušena celistvost sítě. Pravděpodobně tím myslí, že by případný výherce nenavazoval na ostatní spoje, a mohl by nastat problém s jízdními doklady, když bude několik dopravců. Z našeho pohledu ale k narušení celistvosti sítě v případě dálkových vlaků nedojde," sděluje tiskový mluvčí Ministerstva dopravy ČR Martin Novák.

Podle něj jsou všechny zmíněné záležitosti podchyceny v podmínkách výběrového řízení, tak aby žádné potíže nenastaly. Výherce bude muset svými spoji navazovat na ostatní, a také se počítá s tím, že základní jízdné si budou dopravci muset navzájem uznávat.

České dráhy v roli hlavního protestujícího

ÚOHS se ke vstupu do bojů kolem tendru rozhodl údajně na základě protestů národního dopravce, tedy společnosti České dráhy. Ty už si stěžovaly na podobu výběrového řízení několikrát. Zejména poukazují na skutečnost, že ostatní přihlášení zájemci o provozování trati na rozdíl od nich nemusí do svých nákladů promítat údržbu nádražních budov.

Své postřehy a protesty již ale dříve adresovali ministerstvu kupříkladu i drážní odboráři nebo nizozemská dopravní firma Abellio. Té vadilo především, že není známa a zveřejněna výše tržeb, které na trati České dráhy jako současný provozovatel mají. Vypadá to tedy, že na nového vlakového dopravce mezi Ostravou, Opavou a Olomoucí si možná ještě nějakou dobu počkáme.

Autor: Tomáš Pustka

30.8.2012
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
14 18

Babiš pro svou vizi marně hledá politické spojence

Útoky v Paříži
6

Atentátník z Champs-Élysées měl celý arzenál zbraní, chtěl válčit za IS

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Nejen Českou republiku sužuje v těchto dnech vlna veder. S teplotami dokonce kolem 36 stupňů Celsia ve stínu se potýká například Paříž, která vyhlásila nouzový stav. Lépe na tom není ani další francouzské město Nantes. Tam vysoké teploty přiměly řidiče tramvají a autobusů k neobvyklému outfitu – do práce vyrazili v sukni.

EET platí od prosince a již mají nastat změny. Jaké? To ANO řekne příští týden

Hnutí ANO příští týden představí svůj volební program pro oblast daní. Na tiskové konferenci to dnes řekl předseda hnutí Andrej Babiš. ANO podle něj bude usilovat o snížení daní z příjmu fyzických osob nebo o úpravu pravidel pro elektronickou evidenci tržeb (EET). Podrobnosti k možným změnám daňových sazeb Babiš zatím nesdělil.

Prezident Zeman: Pokud prohraju volby, odejdu z politiky

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby, odejde z politiky. Odjel by na Vysočinu a četl by si knihy v houpacím křesle. Zeman to řekl na dotaz diváka na dnešním Žofínském fóru v Praze. Současný prezident se uchází o druhé funkční období, patří mezi hlavní favority. Podle posledních průzkumů ale jeho protivníci získávají stále větší podporu.

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies