VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Známku si lidé musí „vyšlapat"

Bruntál - Sbíráním Turistických známek se baví lidé všech generací. Kouzlo kulaté dřevěné plakety spočívá v tom, že ji člověk získá jen za dosažení turisticky atraktivního místa.

3.8.2013
SDÍLEJ:

Turistické známky. Ilustrační foto.Foto: DENÍK / Karel Janeček

Sběratelská cena Turistické známky spočívá v tom, že se dá koupit jen na daném místě a je potvrzením, že tam člověk skutečně byl.

Jejich význam si uvědomují i lidé, kteří si chodí známky kupovat do Městského informačního centra v Bruntále. Tam prodávají známky s motivem bruntálského zámku, Uhlířského vrchu i výroční známku s motivem osmistého výročí založení města.

„Turisté jsou sami k sobě poctiví, takže když na to místo nedojdou, známku si prostě nekoupí. Často nám řeknou, že Uhlířský vrch nechtějí, protože tam nebyli," uvedla zaměstnankyně informačního centra v Bruntále Lucie Machalová.

Oblibu tohoto suvenýru vysvětluje jeden z autorů projektu Turistické známky David Holub. „Lidé známky sbírají, protože jsou hezké, dřevěné, nepředražené a hraje se s nimi sběratelská hra. V dnešní době, kdy se lidem cpe zboží horem dolem, si turistickou známku musí všichni opravdu vyšlapat. Třeba Praděd nekoupíte ani na Ovčárně, ani nikde jinde. Jen na Pradědu," shrnul věcně Holub.

O popularitě známek není pochyb. Dřevěných plaketek se ročně prodá více než milion a registrovaných sběratelů je více než dvacet tisíc. Jedním z lákadel koupě zajímavého suvenýru může být i cena. Většina známek se dá pořídit za třicet korun. Tvůrci odměňují aktivní sběratele i tím, že jim za každých deset nasbíraných plaketek pošlou jednu Prémiovou známku.

Může se také stát, že na prodejním místě turisté známku nedostanou. „Často chtějí lidé známku odjinud, třeba Slezské Harty nebo Pradědu. Stane se jim, že tam bylo zrovna prodejní místo zavřené nebo známky došly," řekla Lucie Machalová z informačního centra v Bruntále. Chybějící známku jim ale prodat nemůže.

Existuje ale jiná možnost, jak chybějící suvenýr získat. I když to není jen tak. „Pokud lidé na daném místě byli a pošlou nám o tom důkaz, pošleme jim danou známku poštou," potvrdil David Holub.

V okrese Bruntál se dá běžně pořídit třicet šest druhů turistických známek. Nejoblíbenější je ta z Pradědu. V celé republice je na zajímavých místech k dostání více než dva tisíce motivů. Aby se hodnota známek nesnižovala, o výrobě nových hlasují sami sběratelé na internetových stránkách.

Fenomén Turistických známek, který vznikl v roce 1998 v Česku, se rozšířil i do jiných států. Jsou známy u sousedů v Polsku i Rakousku, ale dají se pořídit i v Itálii nebo Nizozemsku. „V Evropě se blížíme počtu 4 500 turistických známek a stále hledáme partnery ve státech, kam ještě nepronikly," doplnil tvůrce známek Holub.

Adéla Bilová

Autor: Redakce

3.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies