Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Abraham: Několikrát jsem myslel, že skončím

Brno /ROZHOVOR/ - Jedenadvacetiletý závodník Karel Abraham pojede v sobotu v nizozemském Assenu svoji jubilejní stou Velkou cenu v MS silničních motocyklů.

23.6.2011
SDÍLEJ:

Karel Abraham.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Neuvěřitelné. Provozní teplota jeho žákovského minibiku ještě úplně nevychladla, premiéra v seriálu mistrovství světa ve Španělsku mu připadá jako včerejší a ne šest let stará. Časové klamy však neplatí, a tak v sobotu zaokrouhlí jedenadvacetiletý brněnský motocyklový silničář Karel Abraham v nizozemském Assenu počet svých startů ve Velkých cenách na rovnou stovku.

„Zažil jsem spoustu okamžiků. Dobrých i těch špatných,“ shrnuje nynější jezdec královské třídy MotoGP svoji dosavadní kariéru.

Jaké máte pocity před jubilejním startem?
Nemyslím, že oproti jiným závodům jsou bůhvíjak rozdílné. Jel jsem spoustu Velkých cen, některé jsem vynechal kvůli zranění. Takže stovka mohla klidně přijít i o něco dříve, ale třeba také později. Kdoví, hodně záleží na štěstí. Každopádně Assen neznamená v mé hlavě žádnou změnu.

Když jste před deseti lety začal závodit na čtyřicítkovém minibiku, napadlo vás, že to jednoho dne dotáhnete do motocyklového mistrovství světa?
Určitě jsem jako kluk po něčem takovém toužil, ale proměna snů v realitu vyžaduje spoustu času. Sem tam jsme se bavili, že prvním krokem k motorkám mohou být stopětadvacítky. A na tom jsme pak také začali pracovat. Každou etapu mého závodění jsme zkoušeli postupně, krok za krokem.

Ve světovém motocyklovém šampionátu třídy do 125 ccm jste startoval jedenatřicetkrát, ve dvěstěpadesátkách vám patří číslice 48, loni jste v nové třídě Moto2 zaznamenal čtrnáct startů. Pokaždé se nedařilo podle představ. Přepadla vás někdy skepse, kdy jste si řekl, že závodění vás už nebaví?
Přepadla. A musím přiznat, že víckrát než jednou. Hlavně ve stopětadvacítkách, kdy mi to nešlo podle našich představ. To jsme pochybovali, jestli má vůbec cenu u závodů vydržet.

Čím jste nakonec černé myšlenky zapudili?
Pokaždé jsme si v takových fázích řekli, že smlouvu do konce sezony ještě dodržíme a potom skončíme. Jenže potom se poslední tři čtyři závody seriálu vydařily a tím do nás vlily novou motivaci.

Na které závody naopak rád vzpomínáte?
Samozřejmě na loňské třetí místo v Japonsku a vítězství ve Valencii. Na druhé straně nezapomenu ani na konflikt s Espargarem při závodě dvěstěpadesátek v Brně. Na trati jsme se postrkali a oba jsme dostali peněžní pokutu.

Od té doby se vám podobné incidenty už vyhýbají?
Občas se stávají, ale nikdy už jsem nedostal pokutu. Se soupeři se někdy navzájem vyžďucháme, do někoho nešťastně strčím nebo on do mě. To se prostě stává. Jako například před třemi lety v Le Mans, kdy Cluzel začal pozdě brzdit, vlétl do mého zadního kola a hodně se rozstřelil.

Co po takových karambolech následuje?
Většinou jsme naštvaní a nechceme se s nikým moc bavit. Ale když někdo už vychladne, jde se omluvit.

Vás loni na Masarykově okruhu nešťastně v tréninku „oddělal“ Ital De Rosa. Kvůli otřesu mozku jste potom v šampionátu pauzíroval. Po všech domácích smolných letech na letošní brněnský závod mistrovství světa myslíte?
Až na jednu výjimku bylo pro mne Brno pokaždé špatné. Letos mám pocit, že snad budu mít víc štěstí. Neumím to přesně popsat slovy, ale cítím se tak.

Domníváte se, že teď koncem června máte motocykl Ducati třídy MotoGP už víc pod kontrolou než v úvodu sezony?
Určitě, pokrok je znatelný. Hlavně v tom, jak se cítím na motorce a ve skupinkách. Už vím také, jak předjíždět.

Soupeři vás tím pádem berou vážněji?
Myslím, že jo. Už mě znají, víc se spolu bavíme. Hlavně si pokecám s Eliasem a Edwardsem, hrozně pohodový je i Capirossi. Dá se říct, že v motodžípíčkách jezdí plno dobrých borců.

Řadíte mezi ně i Stonera, který se o vašem přestupu do třídy MotoGP nevyjádřil zrovna lichotivě?
To řekl loni na podzim, než jsem vyhrál ve Valencii. Třeba si teď už myslí něco jiného. Ale nevím, ještě nikdy jsem s nim osobně nemluvil, proto ho nechci posuzovat.

Odrazily se vaše dosavadní výkony a výsledky také v přístupu zástupců firmy Ducati?
Naše vztahy byly vždycky v pohodě. Teď se ale známe o trošku lépe, takže se spolu bavíme víc než na začátku sezony. Rozhodně si nemohu na chování Italů stěžovat.

Při zatím posledním závodě šampionátu v Silverstonu vás legendární Valentino Rossi překonal až osm kol před cílem. Měl jste pokušení mu předjetí vrátit?
Zkoušel jsem mu předjetí oplatit, ale bohužel to nešlo. Nechtěl jsem na mokré trati tempo přepísknout a jít na hubu. Bylo by to neuvážené a hodně hloupé závodnické gesto.

Přesto, prohlédl jste si při této příležitosti zblízka Rossiho jízdu?
To se mi v Silverstonu podařilo už v tréninku, v závodě nemůžu takové věci řešit. Poznal jsem, že Rossi má trošku jiný styl, což je normální. Každý jezdec uplatňuje svůj vlastní. Nedá se tvrdit, že všichni jezdí stejně.

Máte před vaší jubilejní Velkou cenou nějaké speciální předsevzetí?
Uvidíme, jak se v Assenu zadaří. Ale cíl mám pořád stejný – závod dokončit, být v cíli spokojený a samozřejmě se dál na motorce učit. Okruh v Assenu nijak zvlášť neřeším. Jde jenom o jednu z dalších tratí, na které se budu snažit dojet co nejlépe.

Když už padlo slovo učení, nelze vynechat vaše studium na brněnské Joštově akademii. Jak zvládáte letní zkouškové období?
Často si kladu otázku, proč zrovna červen je v šampionátu tak termínově nabitý. To nemyslím jenom kvůli sobě, vysokou školu studuje víc lidí, kteří se motají kolem závodů. Abych všechno zvládal, musím se učit, jak se dá. Na závodišti, večer v obytňáku, při přesunech mezi závody. Před odjezdem do Assenu jsem udělal mediální, obchodní a správní právo. Jenom ještě nevím, jak dopadla moje zkouška z práva Evropské unie.

Karel Abraham v MS:

Třída 125 ccm

První start: Španělsko 2005
Nejlepší výsledek: 10. místo
Nejlepší celkově: 24. místo
Počet startů: 31

Třída 250 ccm

První start: Katar 2007
Nejlepší výsledek: 6. místo
Nejlepší celkově: 14. místo
Počet startů: 48

Třída Moto2

První start: Katar 2010
Nejlepší výsledek: 1. místo
Nejlepší celkově: 10. místo
Počet startů: 14

Třída MotoGP

První start: Katar 2011
Zatím nejlepší výsledek: 2x 7. místo
Aktuální pozice: 10. místo
Zatím počet startů: 6

Celkově v mistrovství světa

Pódium: 2x
Nejlepší postavení na startu: 5. místo
Nejrychlejší kolo v závodě: 1x
Zajímavost: letos nejmladší jezdec třídy MotoGP

AMOS KREJČÍ

23.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Modrý pes v Indii.

VIDEO: V Indii zmodrali psi. Důvodem je průmyslový odpad v řece

Rozsáhlé požáry v Chorvatsku.
1 7

Chorvatsko sužují požáry, v některých oblastech vybuchly staré miny

AKTUALIZOVÁNO

USA uvalily nové sankce na čínské i ruské firmy, za podporu KLDR

Desítky čínských a ruských subjektů budou zatíženy novými sankcemi, které na ně uvalily Spojené státy. Důvodem je jejich „podpora“ Severní Koreje. Konkrétně jejího jaderného programu, proti kterému USA dlouhodobě vystupují. Sankce se mají týkat jak firem, tak i jednotlivců.

Rozpočet není schopen pokrýt růst platů, říká Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace není schopen pokrýt požadavky na zvyšování platů ve státní správě. Ministerstvo financí přitom díky dobrému vývoji ekonomiky a výběru daní navýšilo příjmy rozpočtu proti květnovému návrhu o deset miliard korun. Novinářům to dnes řekl ministr financí Ivan Pilný.

Podvodníci tahají z lidí peníze přes sbírky

Na Berounsku řádí party podvodníků. Na důvěřivé lidi si vymýšlejí různé záminky, aby je okradli o peníze. Někdy se ani neštítí toho, schovávat se za charitativní sbírky.  

Tuny drahocenného lithia chtějí brát z úpatí hory. Už za čtyři roky

Těžba vzácného kovu lithia na hoře Cínovci v Krušných Horách by mohla začít v roce 2021. V plánu to má alespoň česká firma Geomet, která zde provádí průzkumy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení