VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Abrahamova motorka: skládačka z tisíce částí

Brno - Redaktor Deníku si vyzkoušel montování motorky brněnského jezdce královské MotoGP Karla Abrahama.

12.8.2011
SDÍLEJ:

Karel Abraham na okruhu v Sachsenringu.Foto: ČTK/ABACA/Malkon

Tvoří ji tisíce částí, od několika centimetrových až po téměř metrové. Samy neznamenají nic, když se ale správně složí, vznikne závodní stroj, který umí jezdit více než tří set kilometrovou rychlostí. Redaktor Deníku si vyzkoušel montování motorky brněnského jezdce Karla Abrahama, se kterou absolvuje letošní Velkou cenu České republiky na Masarykově okruhu.

Čtvrtek před každou Grand Prix patří skládání motocyklů. Vcházím do boxu číslo 1, který patří týmu Cardion AB Motoracing. Osm mechaniků, dva čeští, pět Italů a jeden Francouz, se už plně věnují své práci. Zarazí mě, že vidím torza hned dvou motorek. „Při každém víkendu má jezdec k dispozici oba kusy. Jsou prakticky stejné, jen každá z nich je trochu jinak nastavená,“ vysvětluje Martin Nesvadba. Jeho specializací je výměna kol a řetězů.

Zkoumám jednu z obnažených „motorek“. Na první pohled mě zarazí, že některé části jsou už hodně opotřebené. Například brzdová páčka je na bocích zbroušená. „Některé díly zůstávají stejné skoro přes celou sezonu. Naopak jiné součástky, třeba převodovky, ale měníme skoro pořád,“ říká druhý český mechanik Martin Havlíček.

Najednou přichází do boxů kontrolor z IRTA (Mezinárodní asociace týmů – pozn. red.), který dohlíží na používání motorů. Těch určených pro závody mohou totiž týmy nasadit v celé sezoně maximálně šest. „Proto je před každým závodem a zase po něm měníme. Je to docela náročná práce, zabere nám tak čtyři hodiny,“ popisuje Nesvadba.

Složení obou strojů přitom znamená téměř celodenní práci osmi mechaniků. „Největší problémy jsme měli na začátku sezony, když tým přešel ze stroje třídy Moto2 do MotoGP. Vše je na něm složitější. Když jsem to poprvé viděl, říkal jsem si, že tu motorku snad nikdy nesložíme,“ usmívá se Havlíček.

Nakonec mechanici usadí plastové kapotáže, které jsou překvapivě lehké. Váží jen kolem jednoho kilogramu.

Autor: Tomáš Valaškovčák

12.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Déšť

Dešťovka. Obyvatelé suchých oblastí si rozdělí sto milionů

Protesty ve Skopji skončily násilím
1

V makedonském parlamentu došlo k bitce, zraněno bylo minimálně deset lidí

Bob Dylan s armstrongovským chraplákem swingoval

Kusy vypůjčené z repertoáru Franka Sinatry i jiných jazzových legend i průřez kariérou hudebníka zazněly na koncertu ve Frankfurtu, který navštívila redaktorka Deníku. Nescházely klenoty z 60. let i kusy z let nedávných. Koncertu nechyběla ta správná dynamika a gradoval. Dva přídavky si fanoušci užili vestoje přímo pod pódiem.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

Kdo hodně cvičí, nástroj si ničí, věří Kabáti

/ROZHOVOR/ Po čtyřech letech vyrazí na velké halové turné nejúspěšnější česká rocková kapela Kabát. Obsáhne devatenáct zastávek a ode-hraje se v průběhu měsíců října a listopadu. Vypráví o něm zpěvák Pepa Vojtek.

Jihokorejci chtějí stavět Dukovany. Nezdržujeme a nezdražujeme, slibují

Tři roky poté, co ČEZ zrušil tendr na dostavbu Temelína, začíná jaderný maraton nanovo. Zatím jen opatrně a zdvořilostním představováním. Bitva o jednu z největších zakázek v dějinách ČR ale bude možná ještě ostřejší než minule.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies