VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Abrahamova motorka: skládačka z tisíce částí

Brno - Redaktor Deníku si vyzkoušel montování motorky brněnského jezdce královské MotoGP Karla Abrahama.

12.8.2011
SDÍLEJ:

Karel Abraham na okruhu v Sachsenringu.Foto: ČTK/ABACA/Malkon

Tvoří ji tisíce částí, od několika centimetrových až po téměř metrové. Samy neznamenají nic, když se ale správně složí, vznikne závodní stroj, který umí jezdit více než tří set kilometrovou rychlostí. Redaktor Deníku si vyzkoušel montování motorky brněnského jezdce Karla Abrahama, se kterou absolvuje letošní Velkou cenu České republiky na Masarykově okruhu.

Čtvrtek před každou Grand Prix patří skládání motocyklů. Vcházím do boxu číslo 1, který patří týmu Cardion AB Motoracing. Osm mechaniků, dva čeští, pět Italů a jeden Francouz, se už plně věnují své práci. Zarazí mě, že vidím torza hned dvou motorek. „Při každém víkendu má jezdec k dispozici oba kusy. Jsou prakticky stejné, jen každá z nich je trochu jinak nastavená,“ vysvětluje Martin Nesvadba. Jeho specializací je výměna kol a řetězů.

Zkoumám jednu z obnažených „motorek“. Na první pohled mě zarazí, že některé části jsou už hodně opotřebené. Například brzdová páčka je na bocích zbroušená. „Některé díly zůstávají stejné skoro přes celou sezonu. Naopak jiné součástky, třeba převodovky, ale měníme skoro pořád,“ říká druhý český mechanik Martin Havlíček.

Najednou přichází do boxů kontrolor z IRTA (Mezinárodní asociace týmů – pozn. red.), který dohlíží na používání motorů. Těch určených pro závody mohou totiž týmy nasadit v celé sezoně maximálně šest. „Proto je před každým závodem a zase po něm měníme. Je to docela náročná práce, zabere nám tak čtyři hodiny,“ popisuje Nesvadba.

Složení obou strojů přitom znamená téměř celodenní práci osmi mechaniků. „Největší problémy jsme měli na začátku sezony, když tým přešel ze stroje třídy Moto2 do MotoGP. Vše je na něm složitější. Když jsem to poprvé viděl, říkal jsem si, že tu motorku snad nikdy nesložíme,“ usmívá se Havlíček.

Nakonec mechanici usadí plastové kapotáže, které jsou překvapivě lehké. Váží jen kolem jednoho kilogramu.

Autor: Tomáš Valaškovčák

12.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Mumie.
5 14

Nová fakta o buchlovské mumii. Nejde o tělo muže

Eduard Zeman, exministr školství

Zemřel exministr školství Eduard Zeman. Bylo mu 69 let

Láďa Hruška: Žádná z mých knih není obyčejná a vždy je převratná

/ROZHOVOR/ Nejradši hledá inspiraci mezi lidmi, třeba v hospodě, na ulici. Má k tomu dostatek příležitostí, denně se na něj obracejí lidé s dotazy, názory, postřehy. Rád si je vyslechne, sám sebe totiž považuje za průvodce pořadem, nikoli moderátora či profesionálního kuchaře. Emotivní introvert Láďa Hruška svou práci považuje za zábavu a koníčka. Rád překvapuje. I proto nedávno vydal knihu receptů a rad nazvanou Revoluce v grilování…

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 170 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila čtyřpatrová turistická loď Almirante se 170 pasažéry. Úřady zatím potvrdily devět obětí, 28 lidí se stále pohřešuje.

Vláda posoudí změnu volebního zákona reagující na spor Drábové

Změnu volebního zákona, na jejímž základě by nově vysocí představitelé státních orgánů mohli být zároveň krajskými zastupiteli, dnes projedná vláda. Poslanecký návrh podporovaný ministrem vnitra Milanem Chovancem (ČSSD) vznikl na základě sporu jeho úřadu o mandát předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dany Drábové ve středočeském zastupitelstvu. Pře vznikla kvůli odlišnému znění volebního a služebního zákona, Drábová se funkce zastupitelky vzdala po slibu vrcholných politiků, že zákon změní.

Buďte rychlí na zemi i na vodě. K tomuto Lamborghini dostanete rychlostní člun

Tento výhodný balíček auta a člunu ladí jak rychlostí, tak stylem. U jednoho floridského prodejce se totiž objevilo Lamborghini, ke kterému dostanete i stejně šílený a rychlý člun. Nabídce však odpovídá i cenovka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies