VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Abrahamova motorka: skládačka z tisíce částí

Brno - Redaktor Deníku si vyzkoušel montování motorky brněnského jezdce královské MotoGP Karla Abrahama.

12.8.2011
SDÍLEJ:

Karel Abraham na okruhu v Sachsenringu.Foto: ČTK/ABACA/Malkon

Tvoří ji tisíce částí, od několika centimetrových až po téměř metrové. Samy neznamenají nic, když se ale správně složí, vznikne závodní stroj, který umí jezdit více než tří set kilometrovou rychlostí. Redaktor Deníku si vyzkoušel montování motorky brněnského jezdce Karla Abrahama, se kterou absolvuje letošní Velkou cenu České republiky na Masarykově okruhu.

Čtvrtek před každou Grand Prix patří skládání motocyklů. Vcházím do boxu číslo 1, který patří týmu Cardion AB Motoracing. Osm mechaniků, dva čeští, pět Italů a jeden Francouz, se už plně věnují své práci. Zarazí mě, že vidím torza hned dvou motorek. „Při každém víkendu má jezdec k dispozici oba kusy. Jsou prakticky stejné, jen každá z nich je trochu jinak nastavená,“ vysvětluje Martin Nesvadba. Jeho specializací je výměna kol a řetězů.

Zkoumám jednu z obnažených „motorek“. Na první pohled mě zarazí, že některé části jsou už hodně opotřebené. Například brzdová páčka je na bocích zbroušená. „Některé díly zůstávají stejné skoro přes celou sezonu. Naopak jiné součástky, třeba převodovky, ale měníme skoro pořád,“ říká druhý český mechanik Martin Havlíček.

Najednou přichází do boxů kontrolor z IRTA (Mezinárodní asociace týmů – pozn. red.), který dohlíží na používání motorů. Těch určených pro závody mohou totiž týmy nasadit v celé sezoně maximálně šest. „Proto je před každým závodem a zase po něm měníme. Je to docela náročná práce, zabere nám tak čtyři hodiny,“ popisuje Nesvadba.

Složení obou strojů přitom znamená téměř celodenní práci osmi mechaniků. „Největší problémy jsme měli na začátku sezony, když tým přešel ze stroje třídy Moto2 do MotoGP. Vše je na něm složitější. Když jsem to poprvé viděl, říkal jsem si, že tu motorku snad nikdy nesložíme,“ usmívá se Havlíček.

Nakonec mechanici usadí plastové kapotáže, které jsou překvapivě lehké. Váží jen kolem jednoho kilogramu.

Autor: Tomáš Valaškovčák

12.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ladislav Okleštěk
33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Le Penové opět hrozí ztráta imunity

Právní výbor Evropského parlamentu v úterý rozhodne, zda bude Le Penová zbavena imunity europoslance. Je podezřelá z toho, že fiktivně zaměstnávala své asistenty v Evropském parlamentu (EP). Před prezidentskými volbami tak čelí dalšímu skandálu.

Optimistické zprávy? Většina obchodníků je prý na EET připravena

Jak jsou na tom podnikatelé před druhou vlnou elektronické evidence tržeb? Podle Finanční správy většina připravena je. Autentizační údaje si dosud vyzvedlo 110.000 podnikatelů z odhadovaných 250.000, ne všichni z maloobchodu a velkoobchodu ale evidenci budou muset podléhat či ji od 1. března vykazovat, sdělila.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies