VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Boj s formulí? Tahače nabídnou více střetů, Buggyra myslí na pódium

Valencie /ROZHOVOR/ - Sluníčko a do toho řev motorů. Na Pobřeží pomerančového květu odstartuje nová sezona mistrovství Evropy v závodech tahačů, která letos přináší řadu novinek. O víkendu ve španělské Valencii zahájí pouť za titulem i jediný ryze český tým Buggyra.

25.4.2015
SDÍLEJ:

Buggyra jde do bojeFoto: Archiv

Manažer přední stáje z Roudnice nad Labem Jan Kalivoda svým dvěma pilotům – Vršeckému a Lackovi – věří a doufá v další úspěšný rok. „Vzhledem k tomu, že loni jsme vybojovali druhé místo v Poháru konstruktérů, rovná se úspěch alespoň obhajobě, velký úspěch pak zisku titulu," tvrdí sympatický vousáč.

Pilot Buggyry chyběl v top trojce hodnocení celého šampionátu už pět let. Věříte, že to dokáží změnit Vršecký s Lackem?
Vždycky jsme závodili, závodíme a budeme závodit proto, abychom vyhrávali. Bohužel konkurence činí totéž (smích). Uvidíme, co přinese tento víkend první závod ve Valencii. Ve většině případů udává úvodní podnik ráz zbytku sezony.

Kde hledat největší aspiranty na mistrovský titul? Bude to znovu boj tří králů šampiona Kisse, Hahna a Albaceteho, nebo vystrčí růžky někdo „nový"?
Těžko říct. Každopádně MAN oznámil svůj „odchod" ze šampionátu s ročním předstihem, takže managementy konkurenčních týmů měly dostatek času učinit patřičné kroky. Nicméně musíme vzít v potaz jednu věc: do vývoje agregátů investoval MAN astronomické částky, takže se nejedná o motor na několik sezon.

Kalendář ME24.–26.4. - Valencie
16.–17.5. - Red Bull Ring
23.–24.5. - Misano
20.–21.6. - Nogaro
26.–28.6. - Nürburgring
28.–30.8. - Most
5.–6.9. - Hungaroring
19.–20.9. - Zolder
2.–4.10. - Jarama
9.–11.10. - Le Mans

Právě konec dominantní automobilky MAN by vám mohl otevřít cestu k vítězství v týmech. Cítíte to tak?
Jsem manager závodního týmu, nikoli věštec. Kiss, Hahn a Albacete představují mimořádnou jezdeckou sílu, uvidíme, jak nová technika. A taky je zajímavé, jak se projeví nový způsob bodování, kdy se „velké" body budou brát za všechny jízdy.

Dá se tedy alespoň očekávat, že nadvláda tryskáčů značky MAN nebude už tak drtivá?
Nehovořil bych o tryskáčích. Například loni v Mostě utrpěli jezdci na MAN v konfrontaci s Davidem (Vršeckým) a Adamem (Lackem) nejtěžší prohru od roku 2009. Každý se dá porazit.

Už jste zmínil další zásadní změnu, kterou je nový systém bodování. V každé ze čtyř jízd teď bude k mání stejný bodový příděl. Loni jste vítězili hlavně v handicapových (méně bodovaných) závodech, takže letos byste mohli získat víc bodů, že?
Mince má dvě strany. Podle výsledných kalkulací z loňska by šampionát dopadl stejně. Je ale otázkou, jak se budou chovat někteří jedinci v okamžiku, kdy půjde o dvojnásobnou porci bodů? Obávám se, že přibude střetů. Pakliže se moje předpověď vyplní, budou se diváci nepochybně bavit, týmy musí ovšem počítat s vyššími finančními náklady, což zrovna nepotěší.

Při skládání týmu jste zůstali u osvědčené české dvojice. Byla ve hře i jiná jména, nebo nebyl důvod úspěšné parťáky rozdělit?
Loňské druhé místo v Poháru konstruktérů, kdy jsme za sebou nechali týmy mistra Evropy Kisse a vicemistra Hahna, se pro nás rovnalo vítězství, vítězná sestava se nemění. I když nevylučujeme, že v některých závodech doplní Adama některý z mladých jezdců. David totiž povýšil na šéfa Závodních jezdců, do toho se podílí na vývoji speciálů pro Rallye Dakar. V současné době dumáme nad startovní listinou, pracujeme s termíny. Každopádně vzhledem k rozsáhlému testovacímu programu máme kam sáhnout. Jako náhradní jezdecká varianta se jeví Jiří Forman a Michal Matějovský.

Šampionát má pozměněný závodní kalendář, do kterého byly zařazeny dvě nové destinace Valencie a Hungaroring. A mezi Nürburgringem a Mostem bude netradičně dvouměsíční pauza. Jak jste tyhle změny přijali?
Pokud odpovím mimořádně diplomaticky, tak jsem tak nepovedenou termínovou listinu ještě nezažil. Je vidět, že šampionát nikdo centrálně neřídí, rozhodují zájmy a ostré lokty promotérů jednotlivých závodů. Máme tzv. čtyři double závody neboli dva víkendy po sobě, mezitím je dvouměsíční pauza. Velké komplikace nám způsobil i přístup Bernie Ecclestona. Možná nerozchodil, že co se návštěvnosti týče, tahače poráží v Německu závody F1, tak nás připravil o tradiční červencový termín, Nürburgring se proto pojede už na konci června, týden po Nogaru! A do toho přijde zpráva, že se letos v Německu F1 ani nepojede.

Hmotnost závodních speciálů se pro letošek snížila o 100 kg. Byl to problém?
To je spíše otázka pro naše závodní inženýry v čele s technickým ředitelem Robinem Dolejšem. Robin, ale také Adam s Davidem hovoří v tom smyslu, že se jedná o změnu k lepšímu. Platí totiž přímá úměra mezi hmotností a opotřebováním brzd. Když si vzpomenu na kolizi Adama s Kissem ve Smolensku 2013, běhá mi z toho ještě dnes mráz po zádech.

Jaké další úpravy na autě jste přichystali a jak se aplikované změny osvědčily při předsezonních testech?
Přestože jsme byli plně vytíženi Dakarem, přes zimu se tradičně tvrdě pracovalo. Jarní testování v Mostě přineslo vynikající časy. Nicméně jsem v truckracingu od roku 2003, takže zůstávám, stejně jako celý tým, stát pevnýma nohama na zemi.

Souběžně s okruhovým šampionátem se znovu chystáte na slavnou Rallye Dakar. V jaké fázi příprav se teď nacházíte?
Na Rallye Dakar 2016 pojedou dva dakarské speciály z naší produkce. V obou případech se bude jednat o kamiony Tatra. Tím ale veškeré shodné znaky končí. Více se dozvíte v relativně krátkém čase. V současné době finišuje stavba druhého speciálu, připravujeme se na kratší offroadové závody v Evropě. Původně měl být Dakar jakýmsi doplňkem ke stěžejním okruhovým aktivitám, teď se misky vah pomalu, ale jistě přiklánějí na stranu rallye. Přestože se již v dakarském prostředí pohybujeme prakticky od roku 2011, je stále se čemu učit. A to nejen v technologiích, ale také v oblasti marketingu, médií. Pohybujeme se v mimořádně silném konkurenčním prostředí, což pro nás ale představuje hnací motor.

Autor: Pavel Mikeš

25.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies