VYBERTE SI REGION

Česká stopa v MotoGP. Právník Jan Šťovíček: Binderův triumf? To je příběh

Praha /ROZHOVOR/ - Soudní jednání přes počítač a Skype? I to může být běžná praxe alespoň při závodech mistrovství světa MotoGP. Víkendová Velká cena Španělska přinesla nečekaný příběh. Po sobotní kvalifikaci závodu Moto3 byl ve stroji Brada Bindera při technické kontrole nalezen nepovolený software ECU. A sportovní komisaři byli nemilosrdní. Bindera diskvalifikovali, čímž ho poslali až na chvost startovního roštu nedělního závodu.

29.4.2016
SDÍLEJ:

Advokát Jan Šťovíček.Foto: ČTK/Michal Doležal

Favorit na titul mistra světa však hbitě využil novinky Odvolacího soudu. Nově zřízená instituce má za cíl v takových případech rozhodovat rychle.

Binderův příběh má českou stopu, soudil ho Jan Šťovíček - právník, viceprezident evropské frakce Mezinárodní motocyklové federace FIM a zároveň první viceprezident Autoklubu Česká republika.

Podstatou nového soudu MotoGP je řešit tyto případy v co nejkratším časovém horizontu. Kolik času jste měl na vynesení rozsudku?
Odvolání bylo podáno v sobotu v 19 hodin. V neděli dopoledne se jel samotný závod. Kauzu bylo potřeba řešit před závodem, jinak by nešlo trest odčinit. Jednání jsem tedy vedl po Skypu v neděli v půl desáté dopoledne. Vyslechl jsem jezdce, tým, mechaniky a potvrdil trest. A v 11 hodin se startovalo.

Takže Binder byl vinen?
Ukázalo se, že to není chyba jezdce, ale mechaniků z KTM, kteří týmu omylem poslali nehomologovaný software. KTM to přiznala, ale dle pravidel je odpovědnost na jezdci, který v tomto případě zodpovídá za chybu mechaniků. Co mě na tom ovšem pozitivně uchvátil byl přístup Brada Bindera. Trest ho nakonec natolik motivoval, že i přes start z poslední pozice byl v polovině závodu čtvrtý a cílem projel jako první. Tomu říkám příběh!

Svět silničních motorek je vám blízký. Dříve jste sám závodil, nyní jste jste aktivním členem panelu FIM. Coby zástupce Autoklubu zde zasedáte dvanáctým rokem. Jak si vede v mezinárodním měřítku Česko?
Troufám si říct, že máme velmi silnou pozici. Jsme pořadatelskou velmocí, organizujeme ročně několik stovek závodů v různých disciplínách na národní i nadnárodní úrovni a okolo dvacítky závodů zařazených do seriálů evropských a světových šampionátů. Blížíme se takovým zemím, jako je Německo. Například srovnatelně velké Rakousko se s námi nemůže v tomto ohledu vůbec měřit.

V evropské organizaci FIM zastáváte post viceprezidenta. Máme řadu zástupců ve sportovních i mimosportovních komisích. Jak se toto promítá do pozice českého motorsportu ve světě?
Razíme cestu aktivní a systematicky realizovaná diplomacie a to nejen tam, kde jste zmínila, tedy sportovní i mimosportovní komise, ale nakonec i v managementu mezinárodních federací. Například na nedávném jednání řídící rady FIM v Římě získal Jiří Šitina, mimochodem jeden z top funkcionářů motokrosu, permanentní post ředitel závodu seriálu Mistrovství světa, i pozici člena motokrosové komise.

Myslíte si, že případný zánik Velké ceny Brna, která byla několikrát blízko krachu, by našemu postavení uškodil?
Jednoznačně. I proto jsem rád, že se tuto tradici povedlo zachovat. Je to mezinárodní akce, která slouží propagaci České republiky. Myslím si, že svým rozsahem přerůstá obsah sportu. Podobně důležitým závodem je potom Barum Rally nebo mistrovství světa v motokrosu v Lokti nad Ohří.

Na posledním zasedání evropského FIM v Římě silně rezonovalo téma startu dětí v seriálech evropských a světových šampionátů. Čím je tohle téma pro FIM tak akutní?
Řešila se otázka, zda děti mají jezdit závody na úrovni mistrovství světa a mistrovství Evropy, nebo ne. Protože ve skandinávských zemích přišli s teorií, že to přináší nepřiměřený stres a tlak a neprospívá to vývoji dítěte. Proti tomu stojí názory, že MS a ME se i v jiných sportech pořádá již pro děti od 8 či 10 let. Případy, že by těmto věkovým kategoriím starty uškodily, nejsou. Řada sportů má dětská mistrovství. Státy žádná omezení nemají. Na FIMu jsme tak řešili, jak k tomu přistoupit.

A na čem jste se shodli?
Definitivně ještě nemáme konečný verdikt. Posuzujeme aspekty prezentované lékaři a profesory z celé Evropy, z univerzit v Římě, Stockholmu a Amsterdamu. Ty sportovní nám pak tlumočí bývalí závodníci, právní aspekty řeším a předkládám já. Je to dlouhodobý proces, který se na evropské úrovni rozhodne v červenci.

Vy sám se kloníte k jaké skupině oponentů?
Právo nezakazuje ani nenařizuje, kdy může dítě startovat na jakém podniku. Limit prostě neexistuje. Z právního hlediska nevidím důvod, proč z těchto typů závodů ustupovat. V mnoha sportech světové a evropské šampionáty pro děti fungují. Proč by neměly i v motocyklovém sportu? Skandinávci se budou držet teorie, že je to škodlivé, jiná skupina bude prezentovat opačný názor. Myslím si, že na základě kladných argumentů se rozhodne. Teď je otázka pro jaké stanovisko.

Tři česká jména se objevují v letošním ročníku Mistrovství světa silničních závodů motocyklů – Kornfeil, Hanika a mladičký Filip Salač. Je to moc nebo málo na tak malou zemi?
Nemyslím si, že je jich málo, ale budu rád, když jich bude víc (smích). K tomu však musí být příznivá situace. Vezměte si Filipa Salače – čtrnáctiletý supertalent. Má jednoznačně našlápnuto mezi elitu, ale musí zvládnout kritický bod kariéry. Hlavní roli v něm hrají psychika a finance. Aby se jezdci mohli ukázat, dostali příležitost v seriálech sledovaných velkými týmy a sponzory, a ti pak po nich sáhli a financovali jejich další rozvoj, potřebují mít silné zázemí.

Filip Salač je tak trochu váš „projekt". Osobně jej podporujete. Odhodlal jste se k tomu, protože jste sám byl aktivním jezdcem nebo v něm vidíte opravdu takový potenciál?
Obojí. Filip je skutečně supertalent, podobně jako Petr Polák – nadějný mladý motokrosař. Kluci určitě mají na to dostat se do seriálu Mistrovství světa. Potřebují teď pomoc, a od toho jsme tu přece my! Filipa jsme pro letošek dostali do španělského mistrovství CEV a Red Bull Rookies Cupu, a Petr bude jezdit v belgickém továrním týmu Diga KTM Racing mistrovství Evropy. Oba dostanou špičkovou techniku, možnost otrkat se v tuhé konkurenci a ukázat se skautům velkých týmů, což je pro ně nejlepší cesta ke světové elitě.

Mají mladé české pušky na světovou třídu i ve svých hlavách?
Mají, ale čeká je ještě dlouhá cesta. Rossi, Marquez a další hvězdy se na vrchol nedostali jen díky svým výkonům a finančnímu zázemí. Úspěch odráží hlavně vaši psychiku. Třeba Rossi je velmi přátelský, otevřený, profesionál každým coulem. Ale to je výsledek mentálního tréninku.

Může být Rossi tím, koho budete Salačovi a Polákovi udávat jako vzor?
Umím si to představit. Nedávno jsem měl možnost s ním komunikovat v jedné záležitosti a bylo vidět, že je rodilým Italem – emoce, rozmáchlá gesta, to vše má v sobě. Ale nechybí mu zdvořilost a upřímnost.

Letos oslavíte 18 let svého působení v motoristickém sportu. Není to ideální příležitost posunout se i ve strukturách Autoklubu z pozice prvního viceprezidenta výše?
Autoklub ČR je stabilní organizace s pevnou pozicí doma i ve světě. Členská základna je plná srdcařů "autoklubáků", kteří pro náš sport už po desetiletí dýchají a žijí mnohdy na úkor osobního pohodlí. Těch lidí si moc vážím a chtěl bych spolu s nimi posunout Autoklub dopředu. Upřímně, zatím jsem ve stádiu úvah, jak dál. Volby máme v listopadu, takže je ještě čas, nechat si to projít hlavou. Je ale pravda, že řada členů už se mě ptala, zda budu na prezidenta kandidovat a těší mě, že od nich cítím podporu. Bylo by to nakonec i logické s ohledem na moji dosavadní funkcionářskou kariéru jak v Autoklubu tak v mezinárodních federacích.

Jste expertem na sportovní právo, zasedáte ve sportovních a etických komisích doma i po světě. Ve spojení s politickými zakázkami se stáváte veřejně známou osobou. Nemůže vám to při případné kandidatuře spíš uškodit?
Nemyslím, že jsem veřejná osoba. Nejsem žádný politik, ministr ani poslanec. Sportovní spolková činnost je autonomní a politika by se do ní zásadně plést neměla. Lidé, kteří mě znají, vědí, kdo jsem a jaký business dělám, tedy advokacii.

Ano, ale v poslední době se objevují otazníky nad vašimi styky mezi politiky a lobbisty? A nevyznívají vždy ve váš prospěch.
Špičkový advokát se musí stýkat s lidmi jako jsou bývalí premiéři či významní lobbisté, jinak by špičkou ve svém oboru nikdy nemohl být. Ani sportovci na hřišti si partnery nevybírají, pokud chtějí být nejlepší. Slyšel jsem od několika svých klientů-sportovců, že v Čechách se úspěch neodpouští. A tak poznávám to i na vlastní kůži. Očekávám, že přiměřeně mému vzestupu se budou objevovat kompromitující informace, zaručeně tvrdící, že jsem s Rittigem kradl pozemky, s Topolánkem byty, s Kejvalem peníze z ČOV a podobné nesmysly. Škoda, že se nebude psát o tom, jak jsem pro ČOV vysoudil 2,5 milionu Kč od Budvaru, zachránil nám olympijskou medaili na čtyřkajaku, vrátil našeho nejlepšího cyklistu zpět do pelotonu vrcholových závodníků. Můžu se nad tím pousmát nebo se tím trápit. A můžu se z toho poučit a investovat svou sílu a úspěch tam, kde je potřeba. Třeba mladým talentům Salačovi a Polákovi. Musím jim však připomenout, že okopávání kotníků patří ke sportu – ať už v jeho politické nebo výkonnostní části. Nakonec už i oni se s tím nyní díky svému úspěchu potkávají…

(kos, spo)

Autor: Redakce

29.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Lidé o teletext nepřijdou, bude i v novém TV vysílání

Do čtyř let všechny domácnosti v ČR přejdou na vysílání ve formátu DVB-T2. Textové zpravodajství to nakonec „přežije". Jestli si myslíte, že v době internetu je teletext „mrtvé médium", jste na omylu.

Muslimové v Česku nejsou dle knihy monolit, ale pestrá skupina

Brno - Muslimská komunita v Česku je mnohotvárnější a etnicky pestřejší, než jak ji vidí většinová společnost. Její členové se také liší v přístupu k víře a pravidlům. Vyplývá to z obsáhlého souboru studií, který pod názvem Muslimové v Česku vydalo brněnské nakladatelství Barrister&Principal.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies