Jedna, dva, tři. Kolem tří stadionů na Strahově dnes bude živo. Celkem čeká na účastníky pět okruhových rychlostních zkoušek.

Všechny se uskuteční v blízkosti servisní zóny mezi arénami. Dopoledne půjde o „klasiku", potom auta a jejich řidiče čekají zkrácené erzety. Diváky tak čeká téměř nepřetržitý proud závodní podívané.

Tragické memento

Ale co bezpečnost? Nejeden fanoušek si asi vzpomene na tragický rok 2008, kdy vůz Leszka Kuzaje smetl u cementárny v Řeporyjích dva diváky. Nehrozí něco podobného? „Pořadatelé vždy udělali maximum, aby byl tenhle závod z hlediska bezpečnosti zajištěný," podotkl Václav Pech, nejúspěšnější jezdec v historii pražské soutěže.

Zapomeňte na postávání na neoznačených místech. Hlídat se budou i přechody. Na Pražský rallysprint budou dohlížet také policisté, kteří mohou pořadatele donutit k zastavení soutěže. „Myslím, že v posledních letech se sprint zabezpečil. Nemělo by dojít k vážnějším problémům," prohlásil Pech, který na Strahově pojede naposledy s vozem Porsche 997 GT3.

Vedle zkušeného matadora se mohou diváci těšit i na další soutěžní hvězdy. Na startu bude deset aut specifikace WRC či dvanáct speciálů třídy R5 a S2000. Mezi největší lákadla patří účast loňských vítězů Jaroslava a Erika Melichárkových s Fordem Fiesta WRC. O stupně vítězů budou jistě bojovat i Tomáš Kostka nebo Jan Dohnal s Fordy Focus WRC nebo Pavel Valoušek či Vojtěch Štajf s vozy Škody Fabia R5. Velmi rychlý je český vicemistr Jan Černý, který se netradičně představí ve Škodě Octavia WRC.

TAKÉ ČTĚTE: Pech před Pražským rallysprintem: Bylo by super slavit čtyřicítku i vítězství

Enge nebude chybět

Velkou pozornost jistě vzbudí i největší tuzemská osobnost motorsportu posledních dvaceti let.

Na Strahově se už poněkolikáté objeví Tomáš Enge. Jediný Čech, který startoval v seriálu formule 1, nebude ovšem usilovat o prvenství. „Byl to nápad mé sestry. Zeptala se mě, jestli bych s ní nejel, že by nám na to tatínek půjčil svoje auto. Bereme to jako rodinnou zábavu a podívanou pro fanoušky. Já pojedu, Lucka bude navigovat a táta nám bude dělat servis na voze Škoda 130LR, s nímž jezdí soutěžní mistrák historických vozidel," vyprávěl letošní čtyřicátník.

Tomáš Enge se během kariéry věnoval hlavně okruhovému závodění, ale ne nepodstatnou stopu zanechal i v soutěžích. „Už jsem rallye dlouho nejel, ale na Strahově je to spíš show pro lidi. Je to atypický podnik, který by se dal jet s jakýmkoliv autem, třeba i s okruháčem," pokračoval závodník, který ale závod v roce 2003 vyhrál s vozem Ford Focus WRC. „Na to vzpomínám moc rád. Byla to velká bitva s Vencou Pechem. Jeli jsme v jednom týmu a s identickými auty."

Sázky mechaniků

Tihle dva se znají docela dobře. A nejen oni velká rivalita panovala v zákulisí.

„Pamatuji si, že se tehdy mechanici sázeli, kdo z nás vyhraje. Venca udělal, myslím v druhé erzetě, chybu a šel mimo trať. Pak začalo pršet, a i když se sebevíc snažil, už ztrátu nedohnal. Byla to super zábava a ještě dlouho potom jsme se kvůli tomu špičkovali," smál se pilot.