VYBERTE SI REGION

Drsná etapa Dakaru. Sáhl jsem si na dno, řekl Prokop. Valtr: Peklo na zemi

Belén - Jezdců i sil ubývá. Slavná Rallye Dakar je stále náročnější. Krušné chvilky si v deváté etapě prožili i čeští závodníci Martin Prokop, Tomáš Vrátný, Jaroslav Valtr i Martin Macík. Motocyklista Ondřej Klymčiw dokonce upadl tak nešťastně, že si vykloubil pánev. Má také problémy se slezinou a hrudníkem a v závodu skončil.

13.1.2016 1
SDÍLEJ:

Martin Prokop v deváté etapě Rallye Dakar.Autor: ČTK/PR/martinprokop.com/Marian Chytka

Pravidelný účastník mistrovství světa v rallye Martin Prokop si letos splnil sen. Postavil se poprvé na start slavného Dakaru. Už před závodem tušil, že ho legendární závod bude bolet. A měl pravdu.

Přesto při své premiéře s náročnými podmínkami bojuje statečně a drží se mezi absolutní špičkou, patří mu patnáctá pozice. Úterní devátá etapa mu ale dala značně zabrat, hned několikrát zapadl v písku.

"Hned třikrát jsme se zakopali. Nejprve to bylo proto, že jsem se lekl, že (Američan) Gordon havaroval. Stál na místě, kde se těsně za ním skákalo z metrového srázu do řeky. Já jsem to raději zašlápl, protože jsem nevěděl, kudy jet," uvedl Prokop, jenž následně poněkolikáté řešil problémy s nefunkční spojkou.

Co následovalo? Poprvé v soutěži museli s navigátorem Janem Tománkem vyhrabat svou toyotu. Jenže ne naposledy. O kilometr dále se jejich potíže opakovaly.

"Potřebovali jsme vyjet z řeky, jenže tam bylo zaseklé mini. To jsem sice dokázal objet, ale měl jsem malou rychlost a nedokázal jsem vyjet na kopec. Když jsem couval dolů, tak se mi zase zasekla zpátečka a nešla vyndat, což byl zase strašný zásek," popisoval Prokop své potíže.

Hlava nefunguje, jak by měla

Tím problémy nekončily. Následně se jeho vůz přehřál a elektronika jej přepnula do nouzového režimu. "Klesli jsme do feš feše (jemného písku), kde jsme potřebovali jet na trojku, ale nakonec jsme museli jet až na jedničku a zapadli jsme. Tam jsme se vytrápili nejvíce, protože vedro bylo fakt strašné. Sáhli jsme si s Jendou na dno," řekl třiatřicetiletý pilot.

Prokopa v tu chvíli tížily i černé myšlenky, že situaci nezvládnou. Doufali tak v pomoc kolegů. "Vyhlížel jsem kamiony a čekal, jestli nepřijede Tomáš Vrátný, aby nás cuknul ven, ale nakonec jsme se dostali ven vlastníma rukama a pokračovali jsme," uvedl Prokop, který na vítězného Sainze nakonec ztratil 50 minut. 

"Bylo to hodně těžké. Jsem nachlazený a hlava nefunguje, jak má, takže je pro mě Dakar čím dál těžší," přiznal Prokop.

Valtra brzdily defekty

Problémy se nevyhnuly ani pilotům kamionů. Hned třikrát trápil průběžně nejlepšího Čecha na Dakaru Jaroslava Valtra defekt. Jen díky zkrácení etapy se vyhnul výměně přímo na trati.

"Ještě, že tu trať zkrátili, jinak bychom museli minimálně dvě pneumatiky měnit, protože dalších 100 kilometrů bychom na nich nedojeli. To by nás v tomto vedru zabilo, minimálně určitě mě," řekl navigátor Josef Kalina. "Byl to doslova očistec, peklo na zemi. Upekli jsme se jak posádka, tak auto," doplnil jej Valtr.

Macíkovi došla voda

Pneumatiku musel dofukovat i Tomáš Vraný. I přes několik zastávek si však sedmým místem vytvořil nové maximum na Dakaru.

"Nejprve se rozbilo zrcátko a střepy napadaly přes otevřené okno k nám do kabiny. Potom jsme museli zastavit, abychom zafixovali ventily dohušťování na kolech. A kromě těchto drobných technických problémů jsme zastavili, když jsme pomáhali dehydratovanému čtyřkolkáři, kterému jsme dali vodu a chvíli u něj počkali, až bude v pořádku," uvedl Vrátný.

Na dno si prý sáhl i třetí pilot českého kamionu Martin Macík. Se svým liazem nejprve zapadl do písku, poté měnil pneumatiku. "Myslím, že částečně za to mohlo to obrovské horko. Byla to hodně náročná situace, protože nám došla voda. Měli jsme mžitky před očima a vůbec se nedalo dýchat," uvedl Macík, který se i tak prodral v průběžném pořadí na 12. místo.

Rallye Dakar - 9. etapa (Belén - Belén):

Motocykly (436 km/179 km rychlostní zkouška): 1. Price (Austr./KTM) 3:26:58, 2. Brabec (USA/Honda) -12:29, 3. Meo (Fr./KTM) -13:24, …32. Engel -1:35:05, 38. Pabiška -1:53:04, 76. Veselý (všichni ČR/KTM) -4:07:55.
Průběžné pořadí: 1. Price 30:55:54, 2. Svitko (SR/KTM) -28:59, 3. Goncalves (Portug./Honda) -34:01, …33. Engel -4:55:42, 34. Pabiška -5:00:11, 74. Veselý -13:21:40.

Automobily (396/179): 1. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) 2:35:31, 2. Van Loon, Rosegaar (Niz./Mini) -10, 3. Hirvonen, Perin (Fin., Fr./Mini) -17, …15. Zapletal, Marton (ČR, Pol./Hummer) -26:02, 19. Prokop, Tománek (ČR/Toyota) -49:42, 34. D. Randýsek, Plný (ČR/Arctic Cat) -2:36:11, 47. Jerie, Moscatt (ČR, Austr./Toyota) -3:06:09, 68. Ouředníček, Vaculík (ČR/Hummer) -6:12:23.
Průběžné pořadí: 1. Sainz 28:39:24, 2. Peterhansel (Fr./Peugeot) -7:03, 3. Attíja (Katar/Mini) -14:38, …15. Prokop -3:10:22, 19. Zapletal -4:18:42, 31. Jerie -9:51:25, 47. Ouředníček -14:24:30, 62. D. Randýsek -23:54:37.

Kamiony (396/179): 1. G. De Rooy 2:41:20, 2. Van Genugten (oba Niz./Iveco) -3:59, 3. Karginov (Rus./Kamaz) -16:04, …7. Vrátný -22:12, 8. Valtr (oba ČR/Tatra) -26:20, 21. Macík (ČR/Liaz) -1:04:52, 32. R. Randýsek (ČR/MAN) -2:10:44, 33. Kolomý (ČR/Tatra) -2:16:13.
Průběžné pořadí: 1. G. De Rooy 28:20:46, 2. Nikolajev (Rus./Kamaz) -27:12, 3. Villagra (Arg./Iveco) -41:24, …9. Valtr -2:38:42, 12. Macík -2:59:23, 16. Vrátný -3:40:41, 22. Kolomý -7:40:34, 41. R. Randýsek -23:10:59.

Autor: Redakce, ČTK

13.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Němce zřejmě čeká vojna. Merkelová chce kontroly Schengenu

Kancléřka navrhuje registr cest do schengenského prostoru 
i z něj. Němci by také v rámci nové politiky civilní obrany mohli znovu povinně narukovat. Mají si také vytvářet zásoby.

Letadlo Travel Service letící z Malagy přistálo nouzově v Lyonu

Praha - Letadlo tuzemské letecké společnosti Travel Service letící ze španělské Malagy do Prahy muselo dnes v noci neplánovaně přistát ve francouzském Lyonu. Důvodem bylo podezření na únik oleje z levého motoru. Bezpečnost cestujících a posádky nebyla nijak ohrožena, společnost pro ně vyslala náhradní letadlo, řekla dnes ráno mluvčí firmy Travel Service Vladimíra Dufková.

Denně obědvá jen 61 procent českých zaměstnanců, ukázal průzkum

Praha - Pravidelně každý den chodí na oběd pouze 61 procent českých zaměstnanců. Vyplývá to z průzkumu společnosti Edenred. Jde o nejnižší podíl ze sedmi zemí v Evropě, kde se dotazování uskutečnilo. Na Slovensku denně obědvají tři čtvrtiny lidí a ve většině západoevropských zemí je to kolem čtyř pětin zaměstnanců.

Medailové pořadí zemí
stát
1 USA 46 37 38 121
2 Velká Británie 27 23 17 67
3 Čína 26 18 26 70
4 Rusko 19 18 19 56
5 Německo 17 10 15 42
43 Česká republika 1 2 7 10

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies