VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ekonomická krize dostihla i svět formule 1

Japonsko - Tým Honda je na prodej, další trápí nejistota. Solventních sponzorů stále méně a méně

5.12.2008
SDÍLEJ:

Šéf stáje Honda Ross Brawn pózuje v továrně týmu F1 v britském Brackley. Honda se svého týmu vzdala a hledá kupce.Foto: REUTERS/Stephen Hird

Stáje formule 1 bijí na poplach. Celosvětová recese dopadla i na ně.

Lidé od New Yorku přes Londýn, Moskvu až po Šanghaj a Tokio nemají dost peněz na nová auta.

Výrobci jsou nuceni snižovat náklady. A kde jinde začít, než u „hračky“ za 450 milionů USD ročně? První krok učinili Japonci.

„Společnost Honda došla k závěru, že opustíme všechny naše aktivity ve formuli 1. Rok 2008 byl pro nás posledním,“ šokoval fanoušky Takeo Fukui, ředitel páté největší automobilky světa.

Není se co divit, tým Honda se v posledních dvou letech trápila mezi outsidery a marketingově to nebyl žádný zázrak.

V řeči čísel to znamená, že Honda vyhrála jedinkrát, díky Jensonovi Buttonovi v Maďarsku 2006. Jeden získaný bod přišel Japonce na astronomických 12,7 milionů dolarů. Prostě propadák.

Podle zpráv ze čtvrtečního zasedání Asociace týmů F1 (FOTA) v Ženevě mají šéfové týmu Ross Brawn a Nick Fry měsíc na sehnání kupce, jinak se brány firmy v britském Brackley zavírají. O práci by tak přišlo tisíc lidí.

A podobný osud hrozí pilotům Jensonovi Buttonovi a Rubensu Barichellovi. Volných míst v poli příštího ročníku je totiž žalostně málo.

Honda není zdaleka jediný tým, který může mít kvůli potížím svého chlebodárce problémy. Toyotě v listopady klesly prodeje v USA o 34%, Mercedesu o 30% a BMW 27%. Tyto ztráty se musí někde projevit.

Nejistota panuje kolem značky Toro Rosso. Rakouský nápojový gigant Red Bull vykoupil zpět poloviční podíl od expilota F1 Gerharda Bergera a hledá kupce. V době celosvětové ekonomické krize to je těžký úkol.

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley si myslí, že Honda nemusí být poslední obětí krize.

„Je to smutné, ale není to žádné překvapení. Pokud nesnížíme náklady, může být krachů ještě víc,“ řekl pro BBC.

Jenže jeho nápad na zavedení shodných motorů vyvolal vlnu kritiky.

Přesto je už znám vítěz tendru na jednotný agregát a převodovku. Stala se jím britská firma Cosworth. „Pokud si ji zvolí více čtyři týmy, tak jejich náklady výrazně klesnou,“ vysvětlil Mosley.

Ekonomická realita mu zájemce dodá možná už brzy.

ČERNÁ LISTINA
2008:
Super Aguri (krach), Honda (prodej nebo krach)
2007: Spyker (prodán Force India)
2006: Midland (prodán Spykeru)
2005: Minardi (prodáno Red Bullu pod hlavičkou Toro Rosso), Jordan (prodán Midlandu), BAR (prodán Hondě)

Autor: Radek Vičík

5.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pohár pro mistry play off extraligy patří hráčům Komety Brno.
7

Tour de Brno. S pohárem jsme chodili po hospodách, směje se kapitán mistrů

Ovocnáři bojují s mrazem pomocí zadýmení.
7

Poručme mrazu! Sadaři chrání úrodu mlhou

S prezidentem je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

S prací prezidenta republiky jako instituce je spokojeno 57 procent Čechů. Podle nadpoloviční většiny lidí Miloš Zeman plní předvolební sliby a je prezidentem všech občanů. O tom, že Zeman vytváří dobrý obraz Česka v zahraničí, je přesvědčeno 42 procent občanů. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který provedla agentura Kantar.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

Jablonec selhal, od Příbrami dostal čtyři góly. Opět jí pomáhá zachránit ligu

Jablonec nad Nisou – Nejhorší tým fotbalové ligy si vyšlápl na Jablonec. Příbram nasázela na Střelnici čtyři góly, zvítězila 4:2 a po 25. kole opustila poslední příčku.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies