VYBERTE SI REGION

Ekonomická krize dostihla i svět formule 1

Japonsko - Tým Honda je na prodej, další trápí nejistota. Solventních sponzorů stále méně a méně

5.12.2008
SDÍLEJ:

Šéf stáje Honda Ross Brawn pózuje v továrně týmu F1 v britském Brackley. Honda se svého týmu vzdala a hledá kupce.Foto: REUTERS/Stephen Hird

Stáje formule 1 bijí na poplach. Celosvětová recese dopadla i na ně.

Lidé od New Yorku přes Londýn, Moskvu až po Šanghaj a Tokio nemají dost peněz na nová auta.

Výrobci jsou nuceni snižovat náklady. A kde jinde začít, než u „hračky“ za 450 milionů USD ročně? První krok učinili Japonci.

„Společnost Honda došla k závěru, že opustíme všechny naše aktivity ve formuli 1. Rok 2008 byl pro nás posledním,“ šokoval fanoušky Takeo Fukui, ředitel páté největší automobilky světa.

Není se co divit, tým Honda se v posledních dvou letech trápila mezi outsidery a marketingově to nebyl žádný zázrak.

V řeči čísel to znamená, že Honda vyhrála jedinkrát, díky Jensonovi Buttonovi v Maďarsku 2006. Jeden získaný bod přišel Japonce na astronomických 12,7 milionů dolarů. Prostě propadák.

Podle zpráv ze čtvrtečního zasedání Asociace týmů F1 (FOTA) v Ženevě mají šéfové týmu Ross Brawn a Nick Fry měsíc na sehnání kupce, jinak se brány firmy v britském Brackley zavírají. O práci by tak přišlo tisíc lidí.

A podobný osud hrozí pilotům Jensonovi Buttonovi a Rubensu Barichellovi. Volných míst v poli příštího ročníku je totiž žalostně málo.

Honda není zdaleka jediný tým, který může mít kvůli potížím svého chlebodárce problémy. Toyotě v listopady klesly prodeje v USA o 34%, Mercedesu o 30% a BMW 27%. Tyto ztráty se musí někde projevit.

Nejistota panuje kolem značky Toro Rosso. Rakouský nápojový gigant Red Bull vykoupil zpět poloviční podíl od expilota F1 Gerharda Bergera a hledá kupce. V době celosvětové ekonomické krize to je těžký úkol.

Prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA) Max Mosley si myslí, že Honda nemusí být poslední obětí krize.

„Je to smutné, ale není to žádné překvapení. Pokud nesnížíme náklady, může být krachů ještě víc,“ řekl pro BBC.

Jenže jeho nápad na zavedení shodných motorů vyvolal vlnu kritiky.

Přesto je už znám vítěz tendru na jednotný agregát a převodovku. Stala se jím britská firma Cosworth. „Pokud si ji zvolí více čtyři týmy, tak jejich náklady výrazně klesnou,“ vysvětlil Mosley.

Ekonomická realita mu zájemce dodá možná už brzy.

ČERNÁ LISTINA
2008:
Super Aguri (krach), Honda (prodej nebo krach)
2007: Spyker (prodán Force India)
2006: Midland (prodán Spykeru)
2005: Minardi (prodáno Red Bullu pod hlavičkou Toro Rosso), Jordan (prodán Midlandu), BAR (prodán Hondě)

Autor: Radek Vičík

5.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

Soud uznal bývalé manažery Key Investments vinnými

Praha - Pražský městský soud v pátek uznal vinu tří bývalých členů představenstva společnosti Key Investments (KI). Podle obžaloby způsobili 45 zákazníkům firmy škodu 873,7 milionu korun, když spravovali jejich peníze při obchodování s cennými papíry. Tresty soud sdělí na závěr obsáhlého rozsudku, který bude předčítat zhruba hodinu. Bývalým manažerům hrozí až osm let vězení za porušení povinnosti při správě cizího majetku a porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže.

Žalobci předali poznatky z prověřování šéfů policie do Prahy

Olomouc, Praha - Olomoučtí žalobci ukončili prověřování policejního prezidenta Tomáše Tuhého a jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho, které se týkalo sloučení protimafiánského a protikorupčního útvaru. Novinářům to po výslechu před sněmovní vyšetřovací komisí k reorganizaci policie řekl šéf vrchního státního zastupitelství Ivo Ištvan. Podle informací ČTK poznatky předali kolegům do Prahy, což Ištvan nechtěl potvrdit. Uvedl, že nechce kolegy vystavovat mediálnímu tlaku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies