VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Enge: Vytrvalostní závody jsou má budoucnost

Silverstone /GALERIE/ - Osm let po debutu ve formuli 1český závodník spolu sJanem Charouzem a Stefanem Mückem triumfoval vLe MansSeries.

15.9.2009
SDÍLEJ:

Tomáš Enge si do sbírky připsal další úspěch, vítězství v Le Mans Series v kokpitu Loly Aston Martin.Foto: BPA/Petr Frýba

Český automobilový závodník Tomáš Enge si o víkendu prožil jeden z vrcholů kariéry.

Shodou okolností téměř na den osm let po prvním startu ve formuli 1 se jako člen tovární posádky britské značky postavil na nejvyšší stupeň vítězů v Le Mans Series (LMS).

„Je to obrovský úspěch. Museli jsme zvládnout pět závodů, o to si touho triumfu cením víc,“ uvedl 33letý pilot pro v rozhovoru Deník přímo z továrny Aston Martin, kde včera prováděl hosty týmu.

V seriálu podniků dlouhých 1000 km se s Engem v prototypu Lola Aston Martin střídali Jan Charouz a Němec Stefan Mücke.

V posledním dílu LMS , který se jel v neděli v britském Silverstone, jim k pojištění úspěchu stačilo třetí místo.

Jaké byly oslavy?

Byly mírné, nějaké šampaňské padlo, ale jen trochu. V pondělí jsme už od rána měli program. Stefan vozil hosty týmu autem a já jsem jim dělal průvodce při prohlídce Pro Drive, Aston Martin Racing a zázemí týmu formule 1 Force India.

V Silverstone jste šli po startu do vedení, ale pak se drželi kolem třetího až čtvrtého místa. Byla to taktika nebo problémy s autem?

Naše taktika byla jasná pro celý víkend: neudělat zbytečné chyby a nemít žádný technický problém. Chtěli jsme v poklidu dojet na bodech.

Pomohla vám psychicky chyba vašeho jediného soupeře o titul, týmu Pescarolo, v kvalifikaci?

Pochopitelně to bylo pozitivní, ale zároveň nás překvapili. Shodou okolností právě Bouillon udělal podobnou chybu i minule na Nürburgringu. V závodě bylo vidět, že jedou hop nebo trop. Proto jim podobně jako v Německu odešla převodovka.

Kdy jste začali věřit ve vítězství?

Bylo to ve chvíli, kdy Pescarolo vjelo do boxů a mechanici začali opravovat převodovku. Když ztratili už 20 kol, věděli jsme, že nemají šanci ztrátu dohnat. Protínat cílovou pásku jako vítěz seriálu bylo skvělé. Navíc jsme dosáhli na třetí místo v závodě, takže radost byla dvojnásobná.

Le Mans Series jste vyhrál takřka na den osm let od debutu ve formuli 1. Kam víkendový úspěch řadíte?

Cením si ho na úrovni vstupu do formule 1, vítězství v F3000 či ve Formuli Ford v roce 1996. A v porovnání s triumfem v třídě GT1 v Le Mans je LMS výš. Museli jsme absolvovat několik závodů. I když samozřejmě Le Mans má své obrovské kouzlo.

Jak na vás před osmi lety zapůsobil svět formule 1?

Atmosféru formule 1jsem už znal, protože jsem několik let jezdil F3000. Takže jsem se vlastně jen z boxů v zákulisí přesunul do boxů formule 1. Co se atmosféry týče, nejvíce mě ohromilo 500 mil v Indianapolis.

Jak dopadne hodnocení monopostu formule 1 a sportovního prototypu?

Samozřejmě že formule 1 je to top. Jsou tam nejlepší motory, nejlepší pneumatiky, je lehká a má vysoký přítlak. Jenže je taky nejdražší a jen pro pár vyvolených. S prototypem se jezdí jinak, především proto, že je asi tak o 300 kg těžší. Každé kilo dělá na trati své. A co mají společného? Řazení pod volantem, to je velice příjemná záležitost. Nemusíte dávat ruku z volantu a auto máte pořád pod kontrolou.

Co budete dělat do konce sezony?

Čekají mě ještě dva závody mistrovství ČR na okruzích a tři rallye. Chci se hlavně dobře připravit na příští sezonu a musím si taky dát oraz.

Budete i příští rok závodit v barvách Astonu Martin?

Velice rád bych za Aston jezdil, tým má o mě také zájem. Ale musím počkat, až budou jasné plány pro příští sezonu. Ty zatím u Astonu nejsou hotové, takže nevědí, kde a s čím budou jezdit. Pokud by nevyšel Aston Martin, moc rád bych se vrátil do Ameriky. Buďto American Le Mans Series nebo Grand-Am. Vytrvalostní závody vidím jako svoji budoucnost.

Ve formuli 1 se nyní hodně přetřásá návrat Felipeho Massy do kokpitu Ferrari po zranění oka. Dokáže několikaměsíční absence závodníka změnit?

Nemyslím si. Sám jsem to zažil a už hned v týdnu po operaci jsem se chtěl vrátit za volant. To je jako pilot stíhačky. Taky chce hned zpátky. My závodníci toužíme po tom jezdit, protože to je naše práce a baví nás to. Po zranění jsem dokonce první závod vyhrál, tak o Massu nemám obavy.

Kdo bude mistrem světa formule 1?

Ten nejlepší (smích). Myslím si, že si to Brawn nenechá ujít a vyhraje Button nebo Barrichello.

Autor: Radek Vičík

15.9.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Angela Merkelová debatuje s Ivankou Trumpovou
9 5

Ivanka Trumpová. V Berlíně ji vysyčeli

Farmářské trhy. Ilustrační foto.
1 17

Kde je farmářský trh s kvalitním jídlem? To si lidé musí povědět mezi sebou

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Flotila USA v čele s letadlovou lodí Carl Vinson se vytrvale přibližuje Korejskému poloostrovu. V prostoru by měla být do několika desítek hodin. Svaz disponuje takřka kompletním arsenálem zbraní - střelami země-země Tomahawk, stíhačkami Super Hornet, protilodními střelami. Zatím však chybí výzbroj, která by dovedla zasáhnout severokorejské balistické střely.

Ultralevý Jean-Luc Mélenchon. Tajný trumf Le Penové?

Středovému Emmanuelu Macronovi, který spolu s Marine Le Penovou postoupil do druhého kola prezidentských ve Francii, vyslovili podporu všichni výrazní rivalové - pravicový François Fillon i socialista Benoît Hamon. Čekalo se na vyjádření ulevicového radikála Jean-Luka Mélenchona, který prolomil mlčení až včera.

Další milník Číny: postavila svou první letadlovou loď

Dnes byla na vodu spuštěna a pokřtěna historicky první letadlová loď vyrobená v Číně. Pýcha by se měla jmenovat Šan-tung a vyrostla v docích přístavu Ta-lien na severovýchodě země.

U Zaječic had kousl psa. Podle odborníků to mohla být i užovka

Hadi se vyhřívali na cyklostezce z Jirkova do Strupčic. Podle místních zaútočila zmije, kouše ale i užovka obojková, která je od zmije k nerozeznání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies