VYBERTE SI REGION

Forman mezi drsnými truckery obstál: Párkrát jsem to koupil, ale užil jsem si to

Spielberg /Od zvláštního zpravodaje Deníku/ - Mezi nejlepší truckery Evropy vstoupil beze strachu. Co na tom, že dosud krotil místo několikatunového monstra jen malou motokáru. Dvaadvacetiletý nováček v evropském šampionátu tahačů Jiří Forman z Buggyry se na rakouském Red Bull Ringu rval statečně a hned při svém debutu si dojel pro tři body za osmé místo.

30.4.2016
SDÍLEJ:

Piloti Buggyry Adam Lacko (vlevo) a Jiří Forman.Foto: Buggyra

 „Je to velký závodění a mám se ještě hodně co učit. Ale jsem z toho nadšený, užil jsem si to," sypal ze sebe čerstvé zážitky mladíček Forman, několikanásobný český šampion v motokárách.

Jirko, jaké jsou vaše první dojmy z debutu ve velkém světě truck racingu?
Hned úvodní den šampionátu a první body z posledního místa na startu, to je úplně super. Jsem z toho nadšený. Jsem trochu zklamný z té penalizace v prvním závodě, protože jsem mohl být blíž desítce, ale věci se nedějí náhodou a musíme zabrat. Ale celý den bych hodnotil kladně.

Po bodech jste sahal dokonce hned v první jízdě, ale připravila vás o ně penalizace za překročení rychlosti, po které jste byl odsunutý až na úplný konec. Jak je možné, že vás omezovač pustil přes top speed?
Já ani nevím, co se stalo. Prostě nám nefungoval omezovač, prý omezoval málo. V dalším závodě už to bylo v pohodě. Podvozek už taky ladíme k naší spokojenosti, i když to jde pomalu. Všichni jsme odvedli dobrou práci a můžeme být spokojení.

V čem je největší rozdíl oproti závodům motokár?
Největší změna je v divácké kulise. Je tady spousta lidí, baví je to a stále fandí. Jinak to závodění je tvrdý, ale tak to má být. Trucky jsou momentálně jediné velké závodění, které má smysl a teď se mi to jen potvrdilo. Není to jen o tom, že někdo krouží iks kol a nic se neděje. Tady se předjíždí a jsou tam stále kontakty. Tak to má být, proto to lidi baví.

Těch šťouchanců jste si užil ažaž, co?
Paradoxně víc kontaktů jsem měl v prvním závodě, ale i v tom druhém jsem to párkrát koupil. Ale dobrý, člověk si zvykne rychle, protože musí (smích).

Je to velký rozdíl, když jste na trati sám při testech a pak při závodě, kdy je kolem vás plno aut?
Ten rozdíl je velký (smích). Zvlášť na startu, pak už to docela jde, když se to srovná. Akorát člověk musí dávat víc pozor a musí se dívat tři auta před sebe, co se vůbec děje, protože tady se toho děje opravdu hodně (úsměv). V závodě nemáte čas tolik vnímat stopu, spíš se snažíte závodit. Jede se o místa a ne na čas, v tom je ten největší rozdíl. Je to jiné než v motokárách, ale snažím se učit, abych se stále zlepšoval. Je tam vidět vzestupná tendence, což je dobře.

Jak vám sedí letmý start? Na ten jste zvyklý z motokár, že?
To mi zas takový problém nedělá, i když jsem tam trochu zaspal. Ale s truckem to není vůbec jednoduché, protože se musí udělat hodně věcí najednou. Když jsem si to zkoušel při testování, tak jsem si myslel, že mi to nepůjde a je vidět, že když je tam tolik aut, tak mi to úplně nejde. Ale to odstraním hodně rychle.

Problémy s řazením nemáte?
To vůbec. S truckem se moc neřadí a na Red Bull Ringu se neřadí vůbec. Tady je to jako motokára (úsměv). Ale najíždění zatáček je jiné a musím se hodně učit. Je tam plno věcí, které mi ještě nejdou, což je vidět na telemetrii. Brzdy jsem zvládl naprosto super a z toho mám velkou radost. Teď už jen pilovat stopu. Jsou tam jen malé niance, ale ty se odstraňují nejhůř. Mám na to celý rok a tohle je dobrý start, abychom to zvládli.

Dosud jste nezávodil na žádném okruhu, kde se jezdí truckové šampionát. Jak vypadalo sžívání s neznámým Red Bull Ringem?
Ten okruh je strašně krátký a je hodně zvláštní, protože je tady uklouzaný asfalt. Je to divný, jak ten truck stále klouže. Ale to zázemí a vůbec celý areál, to je něco nádherného. Je prostě vidět, že se tady jezdí formule 1. I divácká kulisa je super. Navíc je to sem z Česka kousek, takže mě mohla přijet povzbudit rodina a spousta známých.

Na čem budete muset ještě zapracovat, abyste byl příště rychlejší?
Niance jsou úplně všude, někde menší, jinde větší. Nejde po třech dnech jezdit stejně jako Adam (Lacko), který je vicemistr Evropy a jezdí to několik let… Snažím se učit rychle, ale je to těžký.

Úvodní podnik seriálu mistrovství Evropy tahačů ve Spielbergu (Rakousko):

První závod: 1. Hahn 20 kol, 2. Reinert (oba Něm./MAN) -2,642, 3. Altenstrasser (Rak./Iveco) -9,717, …6. Lacko (ČR/Buggyra) -27,423, 13. Vojtíšek (ČR/MAN) -1:06,418, Forman (ČR/Buggyra) diskvalifikován.

Druhý závod: 1. Reinert 20 kol, 2. Hahn -0,528, 3. Altenstrasser -14,837, …5. Lacko -29,487, 6. Vojtíšek -35,790, 8. Forman -38,086.

Průběžné pořadí ME: 1. Hahn 29 b., 2. Reinert 25, 3. Altenstrasser 20, …5. Lacko 12, 7. Vojtíšek 5, 11. Forman 3.

Pohár konstruktérů: 1. Reinert Adventure 54, 2. Lion Truck Racing 30, 3. Buggyra Racing 22.

Autor: Pavel Mikeš

30.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Chybí brigádníci. Firmy nabízejí rekordní odměny

Praha - Předvánoční nákupní horečka se dostává do finální fáze a e-shopy, obchodní řetězce a další obchody čím dál hůře shánějí brigádníky. Ti si letos kvůli situaci na pracovním trhu přijdou na rekordní odměny, vyplývá z ankety mezi personálními agenturami. V Praze brigádníci inkasují až 160 korun za hodinu.

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies