VYBERTE SI REGION

Formuli v Malajsii odplavila voda, vyhrál zase Button

Sepang– Velká cena byla ukončena 23kol před koncem, podruhé vyhrál nováček Brawn GP.

5.4.2009
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií
Závod v Sepangu ukončil monzunový liják, nebylo vidět na krok.

Závod v Sepangu ukončil monzunový liják, nebylo vidět na krok.Foto: GetPhoto/Jiří Křenek

Vodní ruleta se odehrála v neděli na trati v Sepangu ve druhé Grand Prix formule 1 v letošní sezoně.

Silnější než motory monopostů byla příroda. Tedy konkrétně monzunový liják, který 23 kol před koncem donutil sportovní komisaře závod přerušit. A protože déšť neustával, po desítkách minutách čekání byla Velká cena ukončena.

Protože se však neodjelo 75% délky závodu, v Malajsii se rozdělovala jen polovina bodů.

„Bylo by rozumné závod ukončit, je příliš tma,“ nechal se slyšet Jarno Trulli z Itálie. Toto stanoviska pilotů přednesl zástupců FIA jejich ambasador, Mark Webber z Red Bullu.

Druhé vítězství Jensona Buttona z Brawnu GP tak má jen poloviční lesk než triumf v Melbourne. I tak se nováček na startovním roštu opět ukázal svoji převahu. Druhý byl Timo Glock z Toyoty před pilotem BMW Sauberu Nickem Heidfeldem.

Hned po startu se do vedení dostal Nico Rosberg s Williamsem, který využil zaváhání vítěze kvalifikace, Buttona.

O pár okamžiku poté potvrdil černý start do sezony Heikki Kovalainen. Pilot McLarenu i v druhém závodě sezony vypadl v prvním kole. Vedení si držel dál Rosberg před Trullim a Buttonem.

O nejvíce vzruchu se postaral Fernando Alonso, který se střídavě prodíral dopředu a propadl zpět. Každé předjetí však bylo dramatické, protože Španěl nedal soupeřům ani centimetr dráhy zadarmo.

Čekání na vodu

První zastávky v boxech se odehrály ve stínu černých mraků, které se na Sepang valily. Ale všichni, kteří byli v boxech na začátku, vsadili na pneumatiky bez vzorků.

Jenomže všechno, co se dělo v úvodu smazal déšť. Ve 23. okruhu začalo pršet na části tratě.

Jenže třeba Ferrari předčasná sázka na mokré gumy nevyplatila. "Pneumatiky jsou zcela zničené," hlásil do boxů Kimi Räikkönen po několika kolech odjetých na stále ještě suché vozovce.

Do čela se dostal po návštěvě boxů Button, který si vytvořil slušný náskok. Brit si pak nechal nasadit přechodné pneumatiky, které se ukázaly být ideální volnou. Déšť totiž nebyl tak hustý, jak se očekávalo.

Z výběru gum se stala loterie, protože 26 kol před koncem slibovaný monzunový liják opravdu přišel.

Mimo trať skončili Giancarlo Fisichelal (Force India), Sébastien Buemi (Toro Rosso) i Sebastian Vettel (Red Bull).

Mezi tím se Button už počtvrté ocitl v boxech pro jiné pneumatiky, jenže i tak zůstal vedení. Po dalším kole už na trať vyjel safety car, protože situace na trati už byla neudržitelná. A následně byl závod zastaven.

V té chvíli vedl Button před Glockem, Heidfeldem, Trullim, Barrichellem a Hamiltonem. Piloti se sešli na startovní rovince a v lijáku začali diskutovat, jestli budou pokračovat.

Po dlouhých desítkách minut čekání padl verdikt: pokračovat s nebude. Button a celý Brawn se tak mohli po týdnu znovu radovat z vítězství.

Další závod se jede 19. dubna v Číně.

Výsledky: 1. Button (Brit./Brawn – Mercedes) 1:10:59,092 hod., 2. Heidfeld (BMW Sauber) –22,700, 3. Glock (oba Něm.) 23,500, 4. Trulli (Ot./oba Toyota) –46,100, 5. Barrichello (Braz./Brawn – Mercedes) –47,300, 6. Webber (Austr./Red Bull – Renault) –52,300, 7. Hamilton (Brit./McLaren – Mercedes) –1:00,700, 8. Rosberg (Něm./Williams – Toyota) –1:11,500, 9. Massa (Braz./Ferrari) –1:16,900, 10. Bourdais (Fr./Toro Rosso – Ferrari) –1:42,100, 11. Alonso (Šp./Renault) –1:49,300, 12. Nakadžima (Jap./Williams – Toyota) –1:57,000, 13. Piquet (Braz./Renault) –1:57,500, 14. Räikkönen (Fin./Ferrari) –2:23,100, 15. Vettel (Něm./Red Bull – Renault), 16. Buemi (Švýc./Toro Rosso – Ferrari), 17. Sutil (Něm.) všichni –1 kolo, 18. Fisichella (It./oba Force India – Mercedes) –2 kola.
Pořadí (po 2 ze 17 závodů): 1. Button 15, 2. Barrichello 10, 3. Trulli 8,5, 4. Glock 8, 5. Heidfeld, 6. Alonso oba 4, 7. Rosberg 3,5, 8. Buemi 2, 9. Webber 1,5, 10. Hamilton, 11. Bourdais oba 1.
Pohár konstruktérů (po 2 ze 17 závodů): 1. Brawn 25, 2. Toyota 16,5, 3. BMW Sauber, 4. Renault oba 4, 5. Williams 3,5. 6. Toto Rosso 3, 7. Red Bull 1,5, 8. McLaren 1.
POLOVIČNÍ BODY V F1

Španělsko 1975
Závod na okruhu Montjuich v královském parku v Barceloně byl ukončen po 29 kolech ze 75 po tragické nehodě. Němec Rolf Stommelen vletěl s Lolou mezi diváky, pět jich zemřelo. Italka Lella Lombardiová jako jediná žena v historii získala půl bodu za šesté místo.

Rakousko 1975
Závod byl ukončen ve 29. z 54 kol kvůli dešti. Vittorio Brambilla z Itálie vyhrál jedinou Grand Prix v kariéře.

Monako 1984
Závod byl ukončen ve 31. ze 77 kvůli dešti. Vyhrál francouzský pilot Alain Prost, na konci sezony prohrál s Nikim Laudou z Rakouska o pouhého půl bodu.

Austrálie 1991
Poslední závod sezony byl ukončen ve 14. z 81 kol kvůli hustému dešti. Vyhrál Ayrton Senna. Gianni Morbidelli z Itálie ukončil sezonu s půl bodem, na celý si musel počkat až do roku 1994.


Autor: Radek Vičík

5.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Lidé o teletext nepřijdou, bude i v novém TV vysílání

Do čtyř let všechny domácnosti v ČR přejdou na vysílání ve formátu DVB-T2. Textové zpravodajství to nakonec „přežije". Jestli si myslíte, že v době internetu je teletext „mrtvé médium", jste na omylu.

Muslimové v Česku nejsou dle knihy monolit, ale pestrá skupina

Brno - Muslimská komunita v Česku je mnohotvárnější a etnicky pestřejší, než jak ji vidí většinová společnost. Její členové se také liší v přístupu k víře a pravidlům. Vyplývá to z obsáhlého souboru studií, který pod názvem Muslimové v Česku vydalo brněnské nakladatelství Barrister&Principal.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies