VYBERTE SI REGION

Jan Charouz si prototypy užívá

Londýn - Český jezdec Jan Charouz výborně vstoupil do seriálu Le Mans Series.

10.4.2008
SDÍLEJ:
Fotogalerie
12 fotografií
Jan Charouz za volantem speciálu Coupé Aston Martin v Barceloně.

Jan Charouz za volantem speciálu Coupé Aston Martin v Barceloně.Foto: BPA

Ve voze Coupé Aston Martin obsadil spolu s Němcem Stefanem Mückem v barcelonské šestihodinovce nečekané třetí místo. Posádka byla navíc nejrychlejší mezi vozy s benzínovým motorem.

„Bylo to příjemné překvapení. S novým vozem jsme chtěli hlavně dojet,“ uvedl Charouz v telefonickém rozhovoru pro Deník z Londýna, kde studuje.

V Brně jste se na podzim v rámci závodu A1GP svezl se Schumacherovým Ferrari. Jak v porovnání s formulí jedna z roku 1997 dopadá sportovní prototyp současnosti?

S Ferrari to bylo jen jedno kolo a na starých gumách. I tak bych řekl, že prototypy jsou dál.

Při úvodním podniku Le Mans Series v Barceloně jste především v úvodu závodu drželi krok s dieslovými Peugeoty a Audi. Myslíte si, že je možné je porážet?

Ve Španělsku jsme měli štěstí, protože jeden Peugeot i jedno Audi měly problémy. A když lidé od Audi viděli, jaký náskok mají Francouzi, určitě hodně investují do vývoje a budou ještě rychlejší.

Kde vidíte největší zvýhodnění naftových vozů vůči vašemu, tedy stroji poháněným benzínem?

Největší rozdíl je v akceleraci, kde těží z vyššího točivého momentu. To je ve vytrvalostních závodech velká výhoda, protože se hodně předjíždí pomalejší auta. Diesely mají také nižší spotřebu, ale to je kompenzováno menší nádrží.

V čem je řízení sportovního prototypu specifické?

Je to auto, které má chování formule. Výborně se ovládá, má posilovač řízení i trakci. Krásně se v něm svezu.

Jak jsou rozděleny role v týmu mezi vámi a vaším kolegou Stefanem Mückem?

Stefan má více zkušeností, například z DTM, proto jezdí třeba kvalifikace. Ale v závodě jsme vyrovnaní, v čase na kolo se lišíme o půl vteřiny.

Ve dvaceti letech patříte mezi nejmladší piloty jezdeckého pole vytrvalostních závodů. Čím se snažíte dohnat chybějící zkušenosti?

Zkušenosti musím nasbírat. Čím víc budu jezdit, tím mi to víc dá. Doufám, že letos budeme hodně testovat.

Pro letošní rok jste továrním jezdcem Astonu Martin. Co taková funkce kromě závodění obnáší?

Zkouším pro firmu různá auta. Například produkční N24 nebo Vantage pro třídu GT2. S vozem Aston Martin bych se měl také zúčastnit čtyřiadvaceti­hodinovky ve Spa, která je součástí seriálu FIA GT.

Co pro vás znamená třetí místo v Barceloně v perspektivě čtyřiadvaceti­hodinovky v Le Mans?

Výsledek z Barcelony zvedl mně i celému týmu sebevědomí. Hlavně jsme rádi, že auto dojelo bez poruchy. Ale ještě neabsolvovalo více než šest hodin v kuse. Doufám, že si před Le Mans čtyřiadvaceti­hodinovku v testech zkusíme.

Co všechno je nutné dělat pro to, aby byl závodník na Le Mans stoprocentně připravený?

Pracuji hodně na fyzické přípravě. Chodím do posilovny, hraju squash, plavu. Začal jsem dělat i bojové sporty, v nich se cvičí také koncentrace.

Otec Antonín je hodně náročný, co se týká vašeho vzdělání. Jak se vám daří skloubit závodění se školou a jak vám učení vlastně jde?

Není to snadné. Naštěstí chodím v Londýně do soukromé školy, kde jsou ochotní vyjít mi vstříc. Výuka je flexibilnější. Pokud potřebuji, přeloží mi zkoušky. Studium se mi daří dobře, jsem mezi prvními pěti v ročníku. Jsem na tříletém bakalářském oboru, nyní jsem v pátém semestru.

Jak zvládáte studium v angličtině?

Pro mě je jednodušší než v češtině, celý život chodím na anglicky mluvící školy.

Čeho byste chtěl v závodnické kariéře dosáhnout, kam vaše snažení směřuje do budoucna?

Vyhovuje mi to, co jezdím teď. Nic lepšího se mi v současné době ani nemůže poštěstit. Ale až dostuduju, určitě bych rád jednou aspoň testoval formuli jedna.

Autor: Radek Vičík

10.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Donald Trump.
8

Donald Trump se stane 45. prezidentem USA. Budeme sledovat on-line

Sídlo na prodej v kalifornském Bel Air.
8

Tohle je nejdražší dům na prodej v USA. V ceně jsou auta za 770 milionů

AKTUALIZOVÁNO

V italském hotelu zavaleného lavinou přežilo nejméně osm lidí, z toho dvě děti

Italští záchranáři dál pátrají v troskách hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso po obětech laviny, která tento objekt ve středu zavalila v důsledku zemětřesení. Podle italských médií narazili na přeživší, vyprostit se zatím podařilo jen ženu a její dceru.

AKTUALIZOVÁNO

Pravice napadla kontroly kotlů v domácnostech, obrátila se na Ústavní soud

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší, podle které mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích. Podle pravicové opozice odporuje ústavě fakt, že úřady mohou ke kontrolám přímo v domácnostech přistoupit bez předchozího rozhodnutí soudu. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) je přesvědčen, že novela i kontroly před soudem obstojí.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies