Ve voze Coupé Aston Martin obsadil spolu s Němcem Stefanem Mückem v barcelonské šestihodinovce nečekané třetí místo. Posádka byla navíc nejrychlejší mezi vozy s benzínovým motorem.

„Bylo to příjemné překvapení. S novým vozem jsme chtěli hlavně dojet,“ uvedl Charouz v telefonickém rozhovoru pro Deník z Londýna, kde studuje.

V Brně jste se na podzim v rámci závodu A1GP svezl se Schumacherovým Ferrari. Jak v porovnání s formulí jedna z roku 1997 dopadá sportovní prototyp současnosti?

S Ferrari to bylo jen jedno kolo a na starých gumách. I tak bych řekl, že prototypy jsou dál.

Při úvodním podniku Le Mans Series v Barceloně jste především v úvodu závodu drželi krok s dieslovými Peugeoty a Audi. Myslíte si, že je možné je porážet?

Ve Španělsku jsme měli štěstí, protože jeden Peugeot i jedno Audi měly problémy. A když lidé od Audi viděli, jaký náskok mají Francouzi, určitě hodně investují do vývoje a budou ještě rychlejší.

Kde vidíte největší zvýhodnění naftových vozů vůči vašemu, tedy stroji poháněným benzínem?

Největší rozdíl je v akceleraci, kde těží z vyššího točivého momentu. To je ve vytrvalostních závodech velká výhoda, protože se hodně předjíždí pomalejší auta. Diesely mají také nižší spotřebu, ale to je kompenzováno menší nádrží.

V čem je řízení sportovního prototypu specifické?

Je to auto, které má chování formule. Výborně se ovládá, má posilovač řízení i trakci. Krásně se v něm svezu.

Jak jsou rozděleny role v týmu mezi vámi a vaším kolegou Stefanem Mückem?

Stefan má více zkušeností, například z DTM, proto jezdí třeba kvalifikace. Ale v závodě jsme vyrovnaní, v čase na kolo se lišíme o půl vteřiny.

Ve dvaceti letech patříte mezi nejmladší piloty jezdeckého pole vytrvalostních závodů. Čím se snažíte dohnat chybějící zkušenosti?

Zkušenosti musím nasbírat. Čím víc budu jezdit, tím mi to víc dá. Doufám, že letos budeme hodně testovat.

Pro letošní rok jste továrním jezdcem Astonu Martin. Co taková funkce kromě závodění obnáší?

Zkouším pro firmu různá auta. Například produkční N24 nebo Vantage pro třídu GT2. S vozem Aston Martin bych se měl také zúčastnit čtyřiadvaceti­hodinovky ve Spa, která je součástí seriálu FIA GT.

Co pro vás znamená třetí místo v Barceloně v perspektivě čtyřiadvaceti­hodinovky v Le Mans?

Výsledek z Barcelony zvedl mně i celému týmu sebevědomí. Hlavně jsme rádi, že auto dojelo bez poruchy. Ale ještě neabsolvovalo více než šest hodin v kuse. Doufám, že si před Le Mans čtyřiadvaceti­hodinovku v testech zkusíme.

Co všechno je nutné dělat pro to, aby byl závodník na Le Mans stoprocentně připravený?

Pracuji hodně na fyzické přípravě. Chodím do posilovny, hraju squash, plavu. Začal jsem dělat i bojové sporty, v nich se cvičí také koncentrace.

Otec Antonín je hodně náročný, co se týká vašeho vzdělání. Jak se vám daří skloubit závodění se školou a jak vám učení vlastně jde?

Není to snadné. Naštěstí chodím v Londýně do soukromé školy, kde jsou ochotní vyjít mi vstříc. Výuka je flexibilnější. Pokud potřebuji, přeloží mi zkoušky. Studium se mi daří dobře, jsem mezi prvními pěti v ročníku. Jsem na tříletém bakalářském oboru, nyní jsem v pátém semestru.

Jak zvládáte studium v angličtině?

Pro mě je jednodušší než v češtině, celý život chodím na anglicky mluvící školy.

Čeho byste chtěl v závodnické kariéře dosáhnout, kam vaše snažení směřuje do budoucna?

Vyhovuje mi to, co jezdím teď. Nic lepšího se mi v současné době ani nemůže poštěstit. Ale až dostuduju, určitě bych rád jednou aspoň testoval formuli jedna.