VYBERTE SI REGION

KERS. Zkratka naděje i strachu ve formuli 1

Praha - Týmy F1 mají systém využívající energii brzdění. Dá monopostům další výkon. /GRAFIKA/

25.3.2009
SDÍLEJ:

Před elektrickým šokem ze systému KERS se mechanici brání antistatickými gumovými rukavicemi.Foto: REUTERS/Jose Manuel Ribeiro

Čím víc brzdíte, tím pojedete rychleji. To není citát z pojednání Járy Cimrmana, ale realita formule 1 v roce 2009.

Do hry vstoupilo zcela nové zařízení zvané KERS. V češtině zní slovní spojení systém obnovení kinetické energie těžkopádně, ale nejde o žádná kouzla.

Prostě se jeden druh energie (té neužitečné) přemění v jiný (užitečný).

„Z formulí se vlastně stanou hybridní auta,“ vysvětlil Dieter Gass, šéfinženýr Toyoty.

Principem je, že se část tepla uvolněná při brzdění se v autě nakumuluje v přeměněné formě v baterii nebo setrvačníku a v pravou chvíli znovu využije. K tomu slouží na volantu tlačítko „boost“, které však jezdci smějí použít omezeně.

Nápad zařadit takový systém do monopostů formule 1 vzešel v hlavách šéfů Mezinárodní automobilové federace (FIA) pod heslem „zelené závodění“. V době, kdy se celý svět staví hrozbě globálního oteplení, sílily hlasy, že automobilový sport je jen zbytečným výrobce skleníkových plynů.

„Nechceme jen nečinně přihlížet. Musíme také přiložit ruce k dílu,“ opakuje neustále boss seriálu Bernie Ecclestone.

Testy KERS však nebyly jednoduché. Nejhůře dopadl loni v červenci mechanik stáje BMW-Sauber.

Při testech ve španělském Jerezu skončil v péči lékařů poté, co mu auto dalo elektrickou ránu.

„K incidentu došlo hned po prvních ranních kolech. Mechanik se dotkl vozu a utrpěl elektrický šok. Následkem byla lehká zranění,“ uvedl tehdy tým.

Nečekaný problém vývoj KERS zbrzdil, ale jen na chvíli.

Výsledkem bylo, že poučeni šokem svého kolegy začali všichni mechanici používat antistatické gumové rukavice.

KERS má však i řadu odpůrců. Uznávaný konstruktér Gary Anderson si myslí, že celý systém je „málo muziky za moc peněz“.

„Když máte na rovince po dobu nějakých šesti nebo sedmi sekund vyšší výkon, budete mít výhodu. Ale když vezmeme v úvahu délku jednoho okruhu, tak je to relativně málo,“ uvedl inženýr dříve pracující pro stáje Jordan či Stewart.

Jiného názoru jsou tři špičkové týmy, které už potvrdily, že v prvním závodě KERS nasadí. V Austrálii s ním pojedou McLaren, Ferrari a Renault.

Ostatní stáje se rozhodly pro letošek, kdy je jeho užití dobrovolné, s nasazením otálet. BMW-Sauber má sice KERS připravený, ale ještě se nerozhodl o místě premiéry

PRO A PROTI
PLUS

- Snižuje spotřebu paliva a tím i množství zplodin vypouštěných do ovzduší
- Pomáhá vozu při předjíždění, díky tlačítku „boost“ má jezdec dodatečný výkon
MÍNUS
- Nové zařízení není ještě na sto procent odzkoušené, stále objevují nové závady
- Problémy s bateriemi, lithiové články jsou velmi nestabilní
- Přidaný výkon je omezen na 60 kW
Systém obnovení kinetické energie

Autor: Radek Vičík

25.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Zastánci tradičních Vánoc zase bojují proti Santa Clausovi

Praha - Tradiční podobu českých Vánoc před anglosaskými vlivy obhajuje iniciativa Zachraňte Ježíška. Na sociálních sítích ji letos podpořilo už přes 55.000 lidí. Její zastánci brojí především proti všude přítomné reklamě a postavě Santa Clause spojené v počátcích s propagací jednoho výrobku. Míní, že dekorace spojené s touto podobou Vánoc ničí v dětech fantazii, a i když doma dárky třeba dále nosí Ježíšek, představují si ho stále více jako dědu v červeném plášti, což vede k postupnému zapomínání na české tradice a přebírání vzorů z ciziny.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies