VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kvapil zachránil na Dakaru kolegovi život: Jako hrdina se necítím

Praha /ROZHOVOR/ - Svůj první Dakar nedojel. Voják z povolání Lukáš Kvapil musel skončit jako první Čech už ve druhé etapě. Přesto ale zaslouží obdiv. Přispěl totiž k záchraně lidského života.

11.1.2017
SDÍLEJ:

Lukáš Kvapil před odjezdem na Dakar.Foto: www.bigshockracing.cz

Jezdec stáje Big Shock Racing zastavil u zraněného italského kolegy, a ve čtyřicetistupňové výhni mu poskytl první pomoc. Když se dočkal příjezdu záchranářů, pokračoval v jízdě, jenže pak se karta obrátila.

Sám pak havaroval a musel vzdát. Nyní je už po operaci doma a za rok se chce do Jižní Ameriky vrátit.

Za jakých okolností došlo ke kritické situaci?
Asi po šedesáti kilometrech rychlostní zkoušky jsem našel ležícího motocyklistu. Okamžitě jsem zastavil a zjišťoval jeho stav. Ze začátku komunikoval, ale mluvil z cesty. Raději jsem na své motorce zmáčknul nouzové tlačítko na přivolání helikoptéry a komunikoval s centrálním pultem. Jenže zraněný začal upadat do bezvědomí.

Jak jste na to reagoval?
Musel jsem jednat. Použil jsem znalostí z válečných misí v Iráku a Afghánistánu. Provedl jsem prvotní prohlídku. Ústa a nos měl ucpané bahnem. Bylo potřeba ho omýt a dostat do stabilizované polohy. Ze své kombinézy jsem vyrobil stříšku, aby na něj nepražilo slunce. Při tom jsem přes komunikátor vzkazoval, že potřebuje rychlou pomoc.

Také čtěte: Jsem zklamaný, hodnotí zraněný Macháček Dakar. Příští rok už nepojede

Za jak dlouho dorazila?
Vrtulník měl přiletět do deseti minut, ale kvůli nepřístupnému terénu to trvalo čtyřikrát déle, než se objevili záchranáři. Ti ho pak oživovali a já signalizoval řidičům rozjetých vozidel, aby zpomalili a neohrozili záchrannou akci.

Kdy jste mohl pokračovat?
Natáhlo se to skoro na tři hodiny. Soutěž ale na takové případy myslí. Po celou dobu jsem měl stopnutý čas. Záchranáři mi dali vodu, ale po třech hodinách v největším odpoledním žáru jsem byl úplně uvařený. Bylo mi zle a do cíle zbývalo ujet dvě stě kilometrů.

Co bylo příčinou vaší nehody?
Když jsem dorazil k tankovačce, nebylo to do konce erzety daleko. Asi po dvou stech metrech jsem ale vjel do jemného fesh-fesh písku. Je zrádný tím, že zakryje nerovnosti. Najednou se mi propadlo přední kolo a letěl jsem přes řídítka. Pomohli mi fanoušci. Zvedli mě a zmáčkli červené tlačítko. Nejdřív mi hrozně tekla krev z rozdrceného nosu a bolelo mě rameno. Vrtulník dorazil asi za 45 minut.

Čtěte také: Bouřky, deště, sesuvy. Horor na Dakaru pokračuje, voda spláchla vesnici

Letěl jste do rovnou nemocnice?
Nejdřív do bivaku a pak do nemocnice v San Miguel de Tucumánu. Udělali mi rentgen ramena, ale nic pochroumaného nezjistili. Hned jsem věděl, že je to špatně a rozhodl jsem se co nejrychleji dostat domů. To se nakonec vlivem nepříznivého počasí a dalších okolností natáhlo na čtyři dny. Celou dobu jsem trpěl bolestí a po příletu ve střešovické nemocnici zjistili, že mám rameno vykloubené. Hned jsem šel na operaci.

Jak vnímáte situaci, že byste za pomoc soupeři mohl být navržený na cenu fair-play?
Určitě se necítím jako nějaký hrdina nebo kandidát na ocenění. Pro mě to byla samozřejmost. Takhle by se na Dakaru zachoval každý, přikazují to i pravidla soutěže. Vzájemně si pomáháme, Udělal bych to zase. Nedovedu si představit, že bych nepomohl zraněnému člověku v bezvědomí.

Plánujete se vrátit na Dakar?
Nezanevřel jsem na něj. Je to neuvěřitelné dobrodružství. Určitě do toho půjdu znovu.

Čtěte také: Dakar je brutální závod se vším všudy, tvrdí trucker Lacko

Autor: Milan Novotný

11.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
1 7

Češi mají ve vesmíru svou první nanodružici. Vědcům zatím dělá radost

Stařenka v domově důchodců - ilustrační foto
13 7

Rozdíl mezi výplatou a důchodem je v Česku skoro nejvyšší v EU

Britové se pyšní novou válečnou lodí. Jde o největší plavidlo Jejího Veličenstva

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Ze skotských doků v Rosythu vyrazila ke své první cvičné plavbě nejnovější chlouba královského námořnictva HMS Queen Elizabeth. Jde o doposud největší a nejpokročilejší britské válečné plavidlo v historii. Světlo světa spatřilo po osmi letech vývoje. Dokáže nést čtyřicet letadel a může na ní působit až tisíc mariňáků.

Vedení ODS schválilo program i kandidátky, chce hájit svobodu a demokracii

Vrcholné orgány ODS dnes definitivně schválily program i kandidátky pro podzimní volby do Sněmovny. Na tiskové konferenci po jednání výkonné rady a republikového sněmu ODS to řekl předseda strany Petr Fiala. Podle něj jde ODS do voleb s cílem hájit svobodu a demokracii. Fiala se domnívá, že tyto hodnoty jsou v ohrožení.

AKTUALIZUJEME

V čele ANO bude ve středních Čechách Babiš. Pilný na Vysočině kandidovat nebude

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš bude lídrem pro sněmovní volby ve středních Čechách. Žádost tamních oblastních organizací dnes potvrdilo předsednictvo hnutí. Babiš chtěl původně kandidovat až z posledního místa a neúspěšně k tomu vyzval i šéfy ostatních stran. Hnutí to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies