VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Latvala nejmladším vítězem světové rallye

Karlstad (Švédsko) - Druhý jezdec továrního týmu Ford Jari-Matti Latvala si ve Švédsku připsal první vítězství v mistrovství světa.

10.2.2008
SDÍLEJ:

Finský jezdec Jari-Matti Latvala za volantem Fordu vede po první etapě Italskou rallye, podniku světového šampionátu v automobilových soutěžích.Foto: REUTERS/Scanpix/Micke Fransson

Dvaadvacetiletý Fin se zároveň stal nejmladším vítězem závodu v rámci MS. Dosavadní rekord držel Latvalův krajan Henri Toivonen z RAC Rallye 1980. Tehdy mu bylo 24 let.

"Henri byl jedním z mých vzorů. Že jsem ho nyní překonal ja naprosto fantastické, skoro až neuvěřitelné. Auto po celý víkend fungovalo bezvadně," komentoval svůj triumf pro oficiální World Rallye Radio Latvala. "Byla to palba, ohromně jsem si celou rallye užil," dodal s úsměvem.

Ani v neděli se pořadatelé nevyhnuli zrušení jedné ze zkoušek kvůli oblevě. Z harmonogramu vypadla 16,25 km dlouhá RZ18 Ullen 2, a i zbytek soutěžních kilometrů se odehrával spíše na šotolině a asfaltu než na sněhu a ledu.

Hirvonen do čela MS

Druhý dojel stejně jako v Monte Carlu Latvalův týmový kolega Mikko Hirvonen, který se díky tomu posunul do čela průběžného pořadí šampionátu.

Bronzovou pozici v neděli s přehledem uhájil Gigi Galli s dalším Focusem WRC. Pětatřicetiletý Ital tak o příčku vylepšil své dosavadní maximum ve Švédsku, kterým bylo čtvrté místo s Mitsubishi Lancer WRC v roce 2006.

Z osmi bodujících jezdců v Monte Carlu se tentokrát mezi nejlepší vešli jen tři z nich. Kromě Hirvonena a Galliho dosáhl na body i Nor Petter Solberg, který svou Imprezu dovezl do cíle na čtvrtém místě.

Mikkelsen potvrdil talent

Nejnapínavější souboj se v závěrečné etapě odehrával mezi Matthewem Wilsonem a Andreasem Mikkelsenem o pátou příčku. Osmnáctiletý Nor dokázal jedci týmu Stobart zdatně sekundovat, a zdálo se, že vše bude gradovat až v samém závěru. Ke smůle Brita ale vypověděl službu motor jeho Fordu a před poslední erzetou musel odstoupit. Mikkelsen už si pátou příčku pohlídal a stal se nejmladším jezdcem, který kdy v soutěži mistrovství světa bodoval.

Tři mistrovské body za šesté místo si vyjela dvojka továrního týmu Citroën Dani Sordo. Nutno však podotknout, že Španěl do soutěže vstupoval s pětiminutovou penalizací za výměnu motoru po Rallye Monte Carlo. Po odečtení zmíněné časové ztráty by se zřejmě pohyboval na hranici třetího a čtvrtého místa.

Jednička Citroënu Sébastien Loeb se tentokrát ve Švédsku úspěchu nedočkal. Už v páteční etapě poslal svůj vůz přes střechu a kvůli následkům této nehody nakonec v sobotu definitivně odstoupil.

Solbergovo sólo na závěr

Litovat nehody mohl i starší z bratrů Solbergů Henning. V RZ 11 trefil v levotočivé zatáčce přední částí svého Focusu kámen a z druhé etapy odstoupil. V neděli však v rámci Superally ukázal, že jeho průběžné umístění na stupních vítězů nebylo náhodné. V pěti rychlostních zkouškách nenašel přemožitele a během 65 ostrých kilometrů vystoupal z 18. místa na konečné třinácté.

"Mechanici odvedli skvělou práci. Auto bylo znovu výborně připravené a dnes se nám jelo opravdu báječně. Škoda té nehody, mohlo to být ještě veselejší," řekl v cíli World Rallye Radiu sympatický Nor.

Prokop třetí v PCWRC

Z prvenství mezi produkčními vozy se radoval další z rychlých Finů Juho Hänninen na Mitsubishi. Druhý byl jeho krajan Jari Ketomaa se Subaru.

Čech Martin Prokop neudržel v poslední zkoušce za svými zády rychle jedoucího Patrika Sandella s Peugeotem 207 S2000 a obsadil čtvrtou příčku. V absolutní klasifikaci skončil dvanáctý. Josef Semerád navázal na dobrý výkon ze soboty a polepšil si o dalších osm míst. Výsledkem bylo 36. místo absolutně a 20. ve třídě N4.

Třetí závod mistrovství světa je na programu 28.2.- 2.3. v Mexiku.

Uddeholm Swedish Rally 2008 - výsledky:

1. Latvala - Antilla (Fin./Ford Focus RS WRC 07) 2:46:41,2
2. Hirvonen - Lehtinen (Fin./Ford Focus RS WRC 07) -58,3
3. Galli - Bernacchini (Ita./Ford Focus RS WRC 07) -2:23,2
4. P. Solberg - Mills (Nor.-Wal./Subaru Impreza WRC 07) -2:59,4
5. Mikkelsen - Floene (Nor./Ford Focus RS WRC 07) -5:46,0
6. Sordo - Marti (Špa./Citroën C4 WRC) -7:13,1
7. Gardemeister - Tuominen (Fin./Suzuki SX4 WRC) -10:35,3
8. Hänninen - Markkula (Fin./Mitsubishi Lancer Evo IX) -12:27,5
9. Ostberg - Unnerud (Nor./Subaru Impreza WRC 06) -13:28,5
10. Ketomaa - Teiskonen (Fin./Subaru Impreza Sti N14) -13:50,7


12. Prokop - Tománek (ČR/Mitsubishi Lancer Evo IX) -14:30,5


36. Semerád - Ceplecha (Mitsubishi Lancer Evo IX) -39:54,8

Pořadí MS (po 2 z 15 závodů):

1. Hirvonen 16 bodů, 2. Loeb (Fra.) a Latvala 10, 4. Galli 9, 5. P. Solberg 9, 6. Atkinson (Austr.) 6, 7. Duval (Belg.) 5, 8 Mikkelsen 4, 9. Sordo 3, 10. Gardemeister a Cuoq (Fra.) 2, 12. Andersson (Švéd.) a Hänninen 1.

Pořadí týmů:

1. Ford 26, 2. Stobart-Ford a Subaru 16, 4. Citroën 15, 5. Suzuki 5.

Autor: Radek Weber

10.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Ir Gavin Huban pochází z Gallway, ale už 16 let žije v České republice.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

EXKLUZIVNĚ

Babiš píše Sobotkovi: „Na rozdíl od Vás mám v politice čistý štít“

Před pondělním odletem do Francie za rodinou stihl Andrej Babiš nejen podat návrh na zdanění korunových dluhopisů, ale také odeslat odpověď na dopis premiéra Bohuslava Sobotky ze 14. února. V ní například zdůvodňuje svůj poslanecký podnět, který se dotkne maximálně několika desítek lidí.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies