VYBERTE SI REGION

Lorenzo útočí na vysněný titul

Brno -„Pedrosa a Stoner jsou hodně silní,“ upozorňuje španělský jezdec před závodem v Brně fanoušky, kteří v něm už vidí nového šampiona.

12.8.2010
SDÍLEJ:

Španělský závodník Jorge Lorenzo.Foto: ČTK/AP/Ben Margot

Začátkem května oslavil třiadvacáté narozeniny, mnohem bouřlivější gratulace ho však mohou zasypat v závěru roku. Pokud má smlouvu s paní Štěstěnou opravdu pečlivě ošetřenou, stane se Jorge Lorenzo historicky prvním španělským mistrem světa třídy MotoGP. Jeho krajan Alex Criville usedl na trůn královské kubatury už v roce 1999, tehdy to bylo ještě pod bojovými korouhvemi třídy 500 ccm.

Na nedělním startovním roštu Masarykova okruhu bude Lorenza v sedle továrního stroje Yamaha blažit náskok dvaasedmdesáti bodů před druhým Dani Pedrosou, přesto zůstává při zemi.

„Pedrosa a Stoner jsou hodně silní,“ upozorňuje Lorenzo fanoušky, kteří v něm už vidí nového šampiona. V exkluzivním rozhovoru pro Deník ponechal Lorenzo bez odpovědi pouze otázku týkající se jeho vztahů s úřadujícím mistrem světa a italským týmovým kolegou Valentinem Rossim. Dlouhé mlčení jen potvrdilo, že ti dva se opravdu příliš nemusí…

Myslíte si, že Rossi může nedávným návratem po zranění ještě promluvit do boje o letošní titul?

Nevím, nikdy se o ničem nedá říct, že je neuskutečnitelné.

Jaké je to být týmovým kolegou Rossiho? Nežárlí trochu na vaše úspěchy?

(mlčí)

Vraťme se k vašim prvním závodnickým krůčkům. Motoristickou vášeň jste zdědil po někom z rodiny?

Jezdit jsem začal ve třech letech díky svému otci, který mi vyrobil malou motorku.

Kromě motocyklových závodů jsou ve Španělsku velice populární fotbal a basketbal. Neměl jste původně chuť dělat jiný sport než silniční motocyklové závody?

To ne, na motorce jsem chtěl jezdit vždy, nic jiného mě až tak nezaujalo. Přesto, že ve Španělsku máme teď spoustu dalších sportovních možností.

Úspěchy přicházely pozvolně

Vaše motocyklová kariéra je poměrně rychlá a úspěšná. Jak si takový vzestup vysvětlujete?

Nyní se jeví moje kariéra jako rychlá, ale ve skutečnosti jsem musel urazit kus cesty. Tři roky jsem jezdil třídu 125 ccm, pak další tři roky dvěstěpadesátky a tohle je moje třetí sezona v MotoGP. Začínal jsem jako velmi mladý, přesto úspěchy přicházely pozvolně.

Všechny tři třídy mistrovství světa mají nyní před podnikem v Brně v čele španělského jezdce. Domníváte se, že vývoj mladého motocyklového silničáře je tedy ve Španělsku obecně rychlejší a snadnější než v ostatních zemích?

Myslím, že závody organizované ve Španělsku pro mladé začínající jezdce jsou nejlepší na celém světě. A proto ti, kteří obstojí, budou vyhrávat i v dalších letech a na jiných šampionátech.

Co na vaše závodění říká rodina? Kdo se o vás bojí nejvíc?

Myslím, že moje maminka se na závody nikdy nedívá. (úsměv)

Zejména vloni jste kvůli zraněním snášel hodně fyzické bolesti. Nepohrával jste si v těžkých chvílích s myšlenkou nechat závodění?

Velmi jsem trpěl, to souhlasím. Jediným lékem psychiky, který zabere, je sednout znovu na motorku a závodit. Zpočátku jsem měl strach, ale houževnatostí jsem se dostal zpátky do vyjetých kolejí.

Lékem na psychiku je závodění

Loňská sezona skončila pro vás nakonec dobře. Čemu jste za druhé místo za Rossim vděčil?

Pádům určitě ne, to je jasné. Myslím, že za dobrým výsledkem byla tvrdá práce a další nové zkušenosti. Ty se staly základy, které mi postupně pomohly na cestě vzhůru.

Když mluvíme o loňské sezoně: vaše české fanoušky mrzelo, že v Brně jste při souboji s Rossim docela brzy spadl. Analyzoval jste si pak v klidu tu situaci?

Když jedete na hranici možností, tak se takové věci prostě stávají.

Letošní šampionát se pro vás zatím vyvíjí velice úspěšně. Čekal jste takový průběh?

Před startem sezony mě ani ve snu nenapadlo, že bych mohl získat tolik vítězství a tolik pódiových umístění. Samozřejmě jsem za takový průběh rád.

Když se v Mugellu zranil Rossi, bylo jasné, že vám ubyl jeden velký soupeř. Na kterého jezdce jste si pak hlavně dával pozor?

Především jsem počítal s Dani Pedrosou a Casey Stonerem. Oba jsou hodně silní a mají konkurenceschopné motorky. Na ně si musím dávat pozor kdykoliv.

Jak jste relaxoval v přestávce mezi závody v Laguna Seca a Brně?

S kamarády jsme letěli na Punta Cana v Dominikánské republice a bylo to něco úžasného. Mohl jsem si tam v klidu odpočinout a nabírat síly na druhou část šampionátu.

Ta o víkendu začíná v Brně. Co je na Masarykově okruhu nejdůležitější při nastavení motocyklu a volbě pneumatik?

Je to okruh, který mám opravdu velmi rád. To však neznamená, že na nastavení motorky nemusím zapracovat. Už zítra, kdy do Brna přijedu, začneme na motocyklu okamžitě dělat. Moc se na to těším.

Máte na brněnském okruhu svoje „parkety,“ či naopak obávané úseky?

Řeknu to takhle a budu se opakovat: je to jeden z mých oblíbených okruhů. (úsměv)

Celkově vzato, kterému stroji třídy MotoGP Masarykův okruh nejvíce vyhovuje? Yamaze, Hondě, Ducati, Suzuki…

Pro yamahu je to dobrý okruh.

Litrové motory? Rychle bych si zvyknul

Jaký průběh závodu třídy MotoGP odhadujete v Brně?

Neměl by se nijak lišit od předcházejících letošních podniků.

Posledním závodem před Brnem byla Laguna Seca v USA. Tam jste vyhrál. Jakou strategii zvolíte ve zbývajících velkých cenách?

Bude záležet na každém závodě, na každém výsledku. Posledních devět podniků může ještě mnohé změnit.

Co říkáte na to, že stroje třídy MotoGP se mají vrátit z objemu 800 ccm zpátky k litrovým motorům?

Když to bude platit pro všechny motory, budu spokojený. A pokud se MotoGP vrátí k tisícovkám, jak tomu bylo ještě před třemi lety, změnu uvítám. Pokusím se co nejrychleji si zvyknout.

AMOS KREJČÍ

12.8.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Třetina mladých Japonců věří, že se upracuje k smrti

Mladické nadšení a optimismus u Japonců do třiceti let nehledejte. Z celé planety jsou nejvíce pesimističtí. Mají strach z budoucnosti a bojí se mít i děti.

Italský premiér Renzi po prohře v referendu ohlásil svou demisi

Řím - Italský premiér Matteo Renzi Renzi po těžké porážce v nedělním referendu o reformě ústavy ohlásil, že dnes podá demisi. V televizním vystoupení řekl, že výsledky referenda jsou naprosto jasné a že přebírá plnou odpovědnost za porážku.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies