Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Motocyklový jezdec Hanika: Rychlost mi nechybí. Můžu porážet nejlepší

Praha/ROZHOVOR/ – Popadl fix a rozmáchlým pohybem pravačky vyšvihl autogram. Udělal to 
s nenucenou samozřejmostí, jako kdyby se podepisováním živil. „Jestli se cítím jako hvězda? Kdepak," pousmál se motocyklový jezdec Karel Hanika.

4.12.2014 1
SDÍLEJ:

Motocyklový závodník Karel Hanika.Foto: DENÍK/Libor Kopl

Jako hvězda se nechová. Lokty má opřené o stůl, mluví pomalu a očima klouže od tazatele k diktafonu. „Jsem normální kluk." V osmnácti má za sebou první sezonu mistrovství světa: ve třídě Moto3 skončil osmnáctý. „Příští rok bude lepší," zopakuje několikrát.

Připadáte si po premiérové sezoně mezi dospělými jako dospělý?
Těžká otázka. Věk na to mám, viďte? Mám za sebou první sezonu, ve které jsem nabral spoustu zkušeností. Příští rok bych mohl být dospělejší. A lepší: nevidím důvod, proč bych nemohl porážet kluky, kteří jezdí déle.

Loni jste vyhrál, co se dalo, a do mistrovství světa jste odcházel jako vítěz Red Bull Rookies Cupu pro mladé talenty. Jaké bylo letos jezdit s pocitem, že první místo mezi dospělými by byl skoro zázrak?
Věděl jsem, že to letos bude úplně jiné. Loni jsem žil 
v pohádce, zato teď jsem dojel nejlíp devátý. Beru to jako úspěch, ale nezapomeňte, že jsem měl závody rozjeté i třeba na páté místo. Po prvním roce vím, že mám rychlost, což je důležité. Přes zimu potrénuju a pak můžu být ještě silnější.

Mimochodem, co vám běželo hlavou po prvním závodě?
Bylo mi jako po velkém skoku. Celá tahle sezona byla speciální: mám jinou motorku, jel jsem asi na deseti nových tratích a hlavně soupeři jsou hrozně moc silní. Říká se, že v naší kategorii je teď největší konkurence za posledních deset patnáct let. Ale nevidím v tom problém, postupně jsem se do toho dostal.

Co vás nejvíc překvapilo?
Rychlost ostatních kluků. Některé časy byly neskutečné, letos padlo hodně traťových rekordů. A kdy jsem překvapil sám sebe? Ke konci sezony v Malajsii. Je tam horko, dusno a první den jsem byl trochu ztracený. Na široké trati je těžké najít vlastní stopu, ale postupně se mi tam začalo líbit a nakonec jsem si dojel pro nejlepší výsledek roku.

Máte po první sezoně pocit, že už jste si na všechno zvykl?
Teď už ano, měl jsem na to celý rok. Vím, na koho si mám dát v příští sezoně pozor. Vím, jak se chová moje motorka. A taky vím, že musím zapracovat na sebevědomí a během závodu zůstat 
v klidu. Hodně jsem se letos naučil a hodně si toho odpadal.

Nemáte o sebe občas strach?
Snažím se s pády žít. Půlku jich stejně nezvládnete, jen se je snažíte zkorigovat, aby to dobře dopadlo. Někteří piloti umí padat dokonale, já se do toho teprve dostávám. Na parakotouly to pořád ještě není. (usměje se) Vím, že je lepší nedávat si ruce před sebe, už jsem to odnesl dvěma zlomenými zápěstími. V nové sezoně na sebe musím dávat pozor, rád bych odjel všechny závody.

Jak dobře se dá padání naučit?
Pracujete na tom už od juniorských let. Každý pád je jiný, v každém získáte novou zkušenost. Nová trať, nová zatáčka, nový pád.

Bojí se o vás maminka?
Hodně. Mám pocit, že letos snad nesledovala žádný závod živě. Dívala se spíš ze záznamu, když už věděla, že to dobře dopadlo. Vždycky se koukala spíš na tréninky. Bojí se o mě, ale já nebezpečí nevnímám. Myslím, že si ani moc neubližuju. Užívám si, že můžu dělat sport, který miluju.

Co na motorkách milujete nejvíc?
Rychlost. Nezdá se to, ale 
i v naší kategorii svištíme docela rychle. Někdy mi přijde, že je motorka pomalá a že by klidně mohla být rychlejší. Chci se na ní naučit být jedním z nejrychlejších na světě. To je moje motivace 
do nejbližší budoucnosti.

Sníte o tom, jaká bude sezona číslo 2?
Určitě lepší, po prvním roce jsem otrkanější. Vím, že se ode mě budou očekávat lepší výsledky než letos, ale zase už vím, do čeho jdu. Znám tratě i soupeře, motorku, práci s mechaniky. Nechci mluvit o konkrétních umístěních, ale myslím, že můžu jezdit mezi nejlepšími. 
V každém závodě mám na top 10 a někdy můžeme bojovat 
o bednu.

A budete dál bojovat i s dlouhými vlasy?
Ještě nejsem úplně rozhodnutý. Někteří mi říkají, ať si vlasy nechám, další mě přemlouvají ke změně. Mluvili jsme o tom, že bych se nechal ostříhat po medailovém umístění, i to je varianta. Je to pro mě téma na velké přemýšlení, protože dlouhé vlasy mám skoro celý život, patří ke mně. Ale kdybych to vážně jednou dotáhl až na pódium…

MARTIN MLS

Autor: Redakce

4.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Severokorejský vůdce Kim Čong-un.
9 17

Kim Čong-un vlastní sexuální otrokyně, tvrdí severokorejská emigrantka

Zelená hora.

Zapomenutého návštěvníka zamkli na Zelené hoře, volal strážníky

Nový světový rekord. Elektrobus Proterra ujel 1772 kilometrů na jedno nabití

Elektrický autobus navržený kalifornskou společností Proterra ustanovil nový světový rekord. Na jedno nabití totiž ujel 1772 kilometrů. Někteří odborníci se domnívají, že se jedná o průlom mezi elektrickými vozy této kategorie. S informací přišel server BBC. 

Íránský prezident označil Trumpův projev v OSN za ignorantský a nenávistný

Íránský prezident Hasan Rúhání tvrdě zkritizoval včerejší projev šéfa Bílého domu Donalda Trumpa před Valným shromážděním OSN. Americký prezident v něm označil mezinárodní dohodu s Teheránem z roku 2015 o omezení jeho jaderného programu za "nepřijatelnou a hanebnou" pro Spojené státy. Rúhání prohlásil, že pokud USA dohodu zruší, odpověď jeho země bude "rozhodná". 

Český tuzemák je v ohrožení. Podle Bruselu obsahuje látku způsobující rakovinu

Vědci z Evropského úřadu pro bezpečnost potravin přišli s tvrzením, že český rum, kterému se musí říkat tuzemák, obsahuje látku, která způsobuje vznik rakoviny. Závěry tohoto výzkumu bude ještě zkoumat Evropská komise, která situaci vyhodnotí. Ingredienci by mohla také úplně zakázat.

Po Evropě létá Brněnský drak i Duch jižní Moravy

/FOTOGALERIE, VIDEO/ Brněnský drak a Duch jižní Moravy jsou nová jména dvou letadel, která ve své letecké síti používá společnost Bmi regional. V úterý Brněnského draka pokřtili hejtman jihomoravského kraje Bohumil Šimek a brněnský primátor Petr Vokřál.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení